Peugeot 207 SW XS 1.6-16V VTi (2008)
Fraai buitenbeentje
Peugeot heeft zich veel moeite getroost om van de 207 SW meer te maken dan een huis-tuin-en-keuken-stationwagon. Ruim vóór de C-stijl zijn de lijnen al helemaal
anders dan je gewend bent van een stationwagon. De C-stijl lijkt een soort vleugel. Dat wordt bereikt door de achterruitpartij, die in de zijkanten lijkt door te lopen, waar hij met de enorme achterlichten samenkomt in een scherpe punt. De om de hoeken weglopende achterruit is overigens nep, want als je de klep open doet, blijken de zijkanten aparte ruitjes te zijn. Erg handig is dat de achterruit apart te openen is, maar die luxe blijft voorbehouden aan de XS.
Uitzicht
De oplopende C-stijl neemt overigens het zicht schuin naar achteren behoorlijk weg. Maar dankzij een ranke A-stijl en twee niet al te fraaie, maar des te functionelere
extra zijruitjes voor heb je voor de rest een erg goed zicht op het verkeer om je heen. Het glazen panoramadak dat vanaf de XS standaard is, maakt het ruimtelijke gevoel nog een stuk beter.
De 207 ziet er vanuit de cockpit nog een stuk beter uit dan zijn voorganger 206, met goede materialen, dito afwerking en een ietwat behouden, maar absoluut chique
sfeer. Het stevige stuurwiel is in hoogte en diepte verstelbaar en de stoel biedt buitengewoon veel zijdelingse steun. De stoel heeft ook nog eens variabele
hoogte, zodat de ideale zitpositie voor iedereen snel gevonden moet zijn.
Extra ruimte achterin De 207 SW is bijna twaalf centimeter langer en vier centimeter hoger dan het basismodel en die ruimte is voor een groot deel ten gunste gekomen van de achterpassagiers. De bank staat wat verder naar achteren, wat extra beenruimte betekent. Bovendien is hij wat hoger geplaatst.
De kofferruimte houdt voor een stationwagon niet echt over. Heb je meer ruimte nodig, dan kun je uiteraard de achterbank wegklappen. Met het wegklappen van de rugleuningen zakken de zittingen gelijk omlaag, waardoor in één enkele beweging een volledig vlakke laadvloer ontstaat.
De 207 SW is zwaarder en hoger dan de hatchback. Zijn zwaartepunt ligt hoger. Het onderstel is redelijk stevig afgeveerd, maar dat kan niet voorkomen dat de relatief
hoge massa zijn negatieve invloed doet gelden. Bij stevige lastwisselingen voel je dat de veerpoten reactietijd nodig hebben. Daardoor is de 207, hoewel je aardig wat gevoel met de weg hebt, zeker geen sportief aandoende auto. Achter is de ophanging aangepast aan het hogere gewicht door de extra overhang achter, waardoor het negatieve effect daarvan tot een minimum beperkt blijft.
Het grotere gewicht merk je wel aan de prestaties. Een vermogen van 120 pk zou toch wel toereikend moeten zijn voor een dergelijke auto, maar in de 207 SW heeft deze motor het er wat moeilijk mee. Dat went bij gemiddelde belasting wel, maar als je even haast hebt, stoort het steeds weer.
Totaal bezien, voelt de 207 hoogwaardiger aan dan de 206, maar het kwieke uiterlijk krijg je onvoldoende terug in het rijgedrag.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 207 SW XS 1.6-16V VTi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.810 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 160 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.156 mm / 1.748 mm / 1.510 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.202 kg |
Laadvermogen | 503 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 600 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,6 s / 8,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 16,1 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 150 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.