Peugeot 207 SW XS 1.6-16V VTi (2008)

Fraai buitenbeentje

Peugeot 207 SW XS 1.6-16V VTi
Een stationwagon is in vele gevallen nog altijd gewoon een sedan waarvan de achterzijde is doorgetrokken. Bij de Peugeot 207 SW is daarvan geen sprake. Die lijkt vanaf de tekentafel apart te zijn ontwikkeld, zó groot zijn de verschillen met de hatchback. Een buitenbeentje dus in de 207-familie.

Peugeot heeft zich veel moeite getroost om van de 207 SW meer te maken dan een huis-tuin-en-keuken-stationwagon. Ruim vóór de C-stijl zijn de lijnen al helemaal
anders dan je gewend bent van een stationwagon. De C-stijl lijkt een soort vleugel. Dat wordt bereikt door de achterruitpartij, die in de zijkanten lijkt door te lopen, waar hij met de enorme achterlichten samenkomt in een scherpe punt. De om de hoeken weglopende achterruit is overigens nep, want als je de klep open doet, blijken de zijkanten aparte ruitjes te zijn. Erg handig is dat de achterruit apart te openen is, maar die luxe blijft voorbehouden aan de XS.


Uitzicht
De oplopende C-stijl neemt overigens het zicht schuin naar achteren behoorlijk weg. Maar dankzij een ranke A-stijl en twee niet al te fraaie, maar des te functionelere
extra zijruitjes voor heb je voor de rest een erg goed zicht op het verkeer om je heen. Het glazen panoramadak dat vanaf de XS standaard is, maakt het ruimtelijke gevoel nog een stuk beter.
De 207 ziet er vanuit de cockpit nog een stuk beter uit dan zijn voorganger 206, met goede materialen, dito afwerking en een ietwat behouden, maar absoluut chique
sfeer. Het stevige stuurwiel is in hoogte en diepte verstelbaar en de stoel biedt buitengewoon veel zijdelingse steun. De stoel heeft ook nog eens variabele
hoogte, zodat de ideale zitpositie voor iedereen snel gevonden moet zijn.
Extra ruimte achterin De 207 SW is bijna twaalf centimeter langer en vier centimeter hoger dan het basismodel en die ruimte is voor een groot deel ten gunste gekomen van de achterpassagiers. De bank staat wat verder naar achteren, wat extra beenruimte betekent. Bovendien is hij wat hoger geplaatst.
De kofferruimte houdt voor een stationwagon niet echt over. Heb je meer ruimte nodig, dan kun je uiteraard de achterbank wegklappen. Met het wegklappen van de rugleuningen zakken de zittingen gelijk omlaag, waardoor in één enkele beweging een volledig vlakke laadvloer ontstaat.
De 207 SW is zwaarder en hoger dan de hatchback. Zijn zwaartepunt ligt hoger. Het onderstel is redelijk stevig afgeveerd, maar dat kan niet voorkomen dat de relatief
hoge massa zijn negatieve invloed doet gelden. Bij stevige lastwisselingen voel je dat de veerpoten reactietijd nodig hebben. Daardoor is de 207, hoewel je aardig wat gevoel met de weg hebt, zeker geen sportief aandoende auto. Achter is de ophanging aangepast aan het hogere gewicht door de extra overhang achter, waardoor het negatieve effect daarvan tot een minimum beperkt blijft.
Het grotere gewicht merk je wel aan de prestaties. Een vermogen van 120 pk zou toch wel toereikend moeten zijn voor een dergelijke auto, maar in de 207 SW heeft deze motor het er wat moeilijk mee. Dat went bij gemiddelde belasting wel, maar als je even haast hebt, stoort het steeds weer.

Totaal bezien, voelt de 207 hoogwaardiger aan dan de 206, maar het kwieke uiterlijk krijg je onvoldoende terug in het rijgedrag.

Signalement

Merk Peugeot
Model 207 SW XS 1.6-16V VTi
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 20.810

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.156 mm / 1.748 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.202 kg
Laadvermogen 503 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 600 kg
Banden195/55R16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,6 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 8,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,6 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 150 g/km

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.