Peugeot 206 RC (2004) - Test
Druktemaker
Met de nieuwe RC spuit Peugeot een toefje slagroom op de 206-feesttaart. Hij past perfect in de Franse GTI-traditie. Het is een superautootje om mee te sturen, maar wel spijkerhard en tamelijk vermoeiend op de snelweg.
n diepe motorische ronk, 177 trappelende paardenkrachten in een compact driedeurskoetswerk, een spijkerhard onderstel, prachtige 17-inchwielen met brede banden, uitzonderlijk fraaie sportstoelen en een lekker gooi-en-smijtkarakter. In feite hoef je maar tien minuten in de 206 RC te rijden om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt. Hij is uit het klassieke GTI-hout gesneden en houdt zich niet bezig met kleinigheden als reiscomfort en praktische zaken die de dynamiek in de weg zitten. Alles is recht-toe-recht-aan op sportiviteit afgestemd. Hij heeft verfraaiingen als een dubbele uitlaat, een decent spoilertje achterop, mooie vijfspaakswielen, carbon accenten op de spiegels, een scherp design van het neusje en een wat minder overtuigende metaalkleurige kunststof tankdop.
Hoofdrol motor
Het hart van de 206 RC is een tweelitermotor met zestien kleppen en 177 pk (130 kW) en 202 Nm. Hij brengt zijn power via een relatief alledaagse vijfbak op het asfalt over. Vooral bij vol accelereren klinkt een diepe ronk uit het vooronder. De viercilinder levert zijn maximale prestaties bij respectievelijk 7.000 en 4.750 toeren; je moet dus op een tamelijk hoogtoerig, bijterig karakter rekenen. Wanneer je in een vlot tempo in de RC op pad bent, is het alsof je een heuse wereldprestatie levert. De versnellingsbak (met zijn fraaie aluminium pookje) schakelt exact en de versnellingsverhoudingen sluiten keurig op elkaar aan. Daardoor lijkt alles nog sneller te gaan dan de stopwatch aangeeft. En dat wil wat zeggen, want die meetwaarden zijn op zich al imposant.
De Peugeot maakt echter wel veel lawaai, vooral bij fors doortrekken (hij doet dat graag!) en bij hogere kruissnelheden. Dat wordt soms een beetje irritant, zelfs bij in ons land gangbare snelheden. En snel gas loslaten roept weer andere geluiden uit de machinekamer op. Kortom: bepaald geen krachtbron voor de modale compacte gezinsauto, maar echt iets voor de niet zo stille genieter. Deze 206 houdt van vol knallen of juist rustig knorren (voor zover dat lukt!). In het middengebied loopt de motor minder verfijnd. Het past bij het compromisloze karakter van de Fransoos. Het zal duidelijk zijn dat een inhaalspurt binnen luttele tellen is geregeld. Ook bij een stoplichtsprint hoef je maar heel weinig concurrentie te dulden. Zonder tractiecontrole kan een behendige rijder de sprint ruim onder de acht tellen afraffelen. Maar makkelijk is dat niet, omdat de banden bij een enthousiast ingezette sprint uitbundig doorspinnen.
De fenomenale rally- en race-ervaring van Peugeot druipt werkelijk aan alle kanten van de 206 RC af. Het onderstel is hard, je weet binnen luttele meters waar je mee te maken hebt en dat is nadrukkelijk géén subtiel reiskarakter. Daar krijg je een overheerlijk weggedrag voor terug. De RC staat op dikke 205/40-series banden en 17-inchwielen. Samen met het sportonderstel levert dat een messcherp en verbluffend beheersbaar bochtengedrag op. Daarbij zijn de remmen krachtig en makkelijk doseerbaar.
Subliem zitmeubel
Ook de zitpositie en de zitmeubels zijn nauwelijks te verbeteren. Voorin vind je werkelijk prachtige sportstoelen, halfbroertjes van echte racestoelen, maar dan veel comfortabeler. Ook achterin vind je twee fraaie zitplekken, maar die zijn niet al te ruim. De bagageruimte is redelijk, maar de bergruimte in het interieur houdt duidelijk niet over. Op uitrusting en veiligheid valt niets af te dingen. En ook het verbruik van rond de 1 op 10 valt niet tegen. Het is geen straf om in de Peugeot 206 RC te rijden, maar je moet wel houden van zijn compromisloze sportiviteit.
- +Prestaties
- +Stuurt uitstekend
- +Puur karakter
- -Hard geveerd
- -Geluidsniveau
- -Reiscomfort
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 206 RC |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 130 kW / 177 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 202 Nm bij 4.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.835 mm / 1.673 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.442 mm |
Massa leeg | 1.059 kg |
Laadvermogen | 491 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 500 kg |
Banden | 205/40R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 7,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,7 s / 6,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,6 s / 10,8 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km (fabrieksopgave: 8,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 204 g/km |