Peugeot 206 CC 2.0-16V (2001)
Hartendief
Die oorspronkelijke dakconstructie was bedacht door kaakchirurg George Paulin en Peugeot noemde het model "Eclipse". Later kwam er ook zo"n versie van de 402 en de 601. En nu is er dan meer dan 60 jaar later wederom een Peugeot waarvan het stalen cabriodak in de kofferruimte verdwijnt. Deze 206 CC (Coupé Cabrio) blijkt een absolute verkoophit, met lange wachttijden als resultaat. De Peugeot, die twee jaar geleden als 20¤ in Genève voor "t eerst ten tonele verscheen, deed veler harten meteen sneller slaan en er zijn klanten die de auto zelfs blind hebben besteld. Ondanks het koude en waterige maartzonnetje hebben we tijdens onze testweek met veel plezier regelmatig open gereden. Je gaat in die tijd toch al op stap met een jas en die is onontbeerlijk, samen met een dikke sjaal om open te rijden. Maar je merkt wel dat je zo"n elektrisch bediend dak bij de eerste zonnestralen snel open doet. Daarvoor moet je eerst de beide haken, waarmee de kap in de voorruitstijl zit vergrendeld, losmaken. Vervolgens druk je op de knop in de middenconsole en binnen 30 seconden is het dak veilig opgeborgen.
Ongemangelde bagage
Peugeot heeft ervoor gezorgd dat bagage niet gemangeld kan worden wanneer de kap in de bagageruimte wordt gevouwen. Als het rolzeiltje niet is bevestigd, wordt dat herkend door een sensor en kan je op de knop drukken wat je wilt, maar het systeem staakt.
We hebben naast onze normale bagagetest nu ook gekeken hoeveel je kunt meenemen onder het opgevouwen dak. Bij de Peugeot kun je een boardcase en twee tassen kwijt. Bovendien is er tussen dak en kofferklep ruimte voor een jas. Voordeel van de CC is verder dat je op de achterbank ook nog spulletjes kwijt kunt.
Die achterste zitplaatsen zijn voor mensen ouder dan een jaar of acht absoluut ongeschikt om langer dan tien minuten te verblijven, want er is nauwelijks beenruimte als men voorin normaal wil zitten. In nood kan een compromis - kort - uitkomst bieden en voor een hond is "t een riante plek. De toegang tot de achterbank heeft Peugeot keurig verwerkt in een gecombineerde hendel aan beide voorstoelen, waarmee je ook de rugleuning instelt. Rood met zwart leer toont leuk bij een cabrio, maar je moet er natuurlijk wel van houden. Wie voor leer kiest in de Peugeot 206 CC, betaalt daarvoor zo"n f 2150 (e 975) extra. Qua veiligheidsuitrusting biedt de 206 CC onder meer twee airbags voorin en twee zij-airbags. Uiteraard is ook ABS van de partij.
Vlot en vrolijk
Rijden met de vrolijke Fransman is geen straf. Hij heeft met zijn 2-liter 16-klepper 136 pk in huis en een maximum koppel van 190 Nm. In de sprint slaat hij met 8,9 s geen slecht figuur. Voor de Peugeot 206 CC geldt dat hij niet alleen vlot is maar ook heel levendig en zuinig bovendien. In de vijfde versnelling "spuit" je als het ware nog vooruit, iets dat vooral mogelijk is vanwege de korte versnellingsbakverhoudingen. Bij onze maximum snelheden presteert de motor beschaafd, maar vanaf 140 km/h laat hij zich goed horen. Storender is vooral het windgeruis dat vanaf 100 km/h prominent aanwezig is. Het komt door de dakconstructie en is volgens de Peugeot-importeur niet te verhelpen. Jammer dat er regelmatig een rammel te horen is bij de achterkant van het rechter raam. De auto is net ietsje te stug. Je rammelt niet uit elkaar op een slecht wegdek en we vinden dan ook dat het compromis tussen een sportieve wegligging en comfort redelijk goed is geslaagd. De rijkwaliteiten van de Fransman laten weinig te wensen over. Hij geeft hij een stevig en betouwbaar gevoel en met snelle bochten heeft hij geen probleem. Sterker nog: vind-ie fijn!
Wat doe je als je bij elke zonnestraal uit je dak wilt gaan en toch het gemak wilt hebben van een vaste kap? Kies je dan voor de Peugeot 206 hartendief? Wij denken van wel. Want als je daarbij ook nog gecharmeerd bent van zijn leuke uiterlijk, neem je het interieurgeluid voor lief en geniet je van alle goede eigenschappen die de 206 CC te bieden heeft.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 206 CC 2.0-16V |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.850 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 138 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 190 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.835 mm / 1.673 mm / 1.373 mm |
Wielbasis | 2.442 mm |
Massa leeg | 1.127 kg |
Laadvermogen | 435 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.100 kg |
Banden | 205/45ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,5 s / 12,2 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 191 g/km |