Peugeot 206 1.4 X-Line (2005)

Oude getrouwe

Peugeot 206 1.4 X-Line
Zijn opvolger komt in zicht, maar de Peugeot 206 blijft een sterk nummer. Hij gaat nog steeds vlot van de hand in Nederland. De compacte 206 ziet er leuk uit, laat zich zeer plezierig besturen en biedt zijn inzittenden het nodige comfort.

De oudgediende Peugeot 206 heeft al ruimschoots zijn sporen verdiend. Het ontwerp stamt uit 1998, maar de auto is desondanks nog steeds populair. De X-Line-versie in deze test is een mooie middle-of-the-road-uitvoering, die in combinatie met de 1,4-litermotor voor een prijs van ruim onder de 15.000 euro te koop is.
En ondanks z'n hoge leeftijd heeft de 206 nog steeds goede papieren als het om rijden gaat. De rijeigenschappen zijn dik in orde, maar een sportief rijkarakter zullen de meeste kopers in dit segment niet verlangen. De Peugeot is lekker soepel geveerd en strijkt glad wat hobbelig is. De keerzijde van de medaille is dat Peugeots succesnummer wat overhelt in bochten. Een bochtig dijkweggetje vindt 'ie trouwens toch hartstikke leuk, want de 206 volgt trouw de aanwijzingen van zijn bestuurder. Maar de leeftijd is te voelen in het gezapige karakter van de auto. Tegenwoordig zijn auto's in deze klasse veel strakker, met stevigere vering, strakkere versnellingsbakken en veel directere besturing. Op het gebied van prestaties kan de Fransman geen potten breken. Maar wat verwacht je ook van een 'modale' compacte auto? Een hoge top? Waarschijnlijk niet. Toch kun je met deze auto op de Autobahn goed meekomen. De topsnelheid ligt bij de 170 kilometer per uur. Hij komt ook vlot genoeg uit de startblokken voor het normale verkeer. Een strepentrekker is het natuurlijk niet, maar het brandstofverbruik is niet onbelangrijk, zeker niet in deze klasse. Kijken we naar de officiële metingen, dan zien we een verbruik dat ligt rond de één liter voor elke 16 kilometer.


Hendeltje
In het interieur van de 206 komen we een ovaal instrumentenpaneel onder een koepeltje tegen en een digitaal uitleesscherm boven aan de middenconsole. Boven het handschoenenkastje vinden we een verzonken aflegruimte. Divers klein grut kan ook een plaatsje vinden in lange portiervakken; met nog een extra vakje achteraan, en in een ruimte onder aan de middenconsole.
De stoelen zorgen voor een comfortabele zit, maar geven toch ook goede steun opzij. Niet zo enthousiast zijn we over de met hendeltjes werkende stoelverstelling. We geven de voorkeur aan een draaiknop. Mensen achterin hebben genoeg plaats voor de onderdanen, en ook de hoofdruimte geeft geen reden tot klagen. Links en rechts van de bank treffen de achterpassagiers opbergvakken aan. Ruimte aan boord is altijd prettig en handig, maar de 206 ontbreekt het aan handige, MPV-achtige handigheidjes die je wel vindt in nieuwere modellen in zijn klasse. MPV-kunstjes kan de achterbank niet vertonen, maar de leuning en zitting laten zich in ongelijke delen voorover klappen. Op die manier valt er heel wat meer plaats te scheppen dan de bagageruimte bij de standaardopstelling van het zitmeubilair biedt. Op het punt van de in- en uitstap voor de achterpassagiers kan de 206 de zaken niet mooier maken dan ze zijn.


Investeringen
Voor de Peugeot 206 tel je rond de 14.000 euro neer. Voor dat geld levert de Peugeot-dealer je de Fransman met ABS gecombineerd met noodstopbekrachtiger. Het compacte model van het leeuwenmerk is ook goed van airbags voorzien. Hoofdairbags vóór én achter behoren in de Peugeot tot de standaarduitrusting. Extra investeringen zijn echter nodig als je de auto geleverd wilt hebben met airco, een audio-installatie, lichtmetalen wielen en elektrisch bedienbare buitenspiegels.

Signalement

Merk Peugeot
Model 206 X-Line 1.4
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.822 mm / 1.652 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.445 mm
Massa leeg 925 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 460 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,5 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,0 s / 8,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 18,3 s
Brandstofverbruik 6,3 l/100km
CO2-uitstoot 149 g/km