Opel Zafira vs. Volkswagen Touran

Ruimte belangrijker dan uitstraling

AW 49
AutoWeek 49 2016
AutoWeek 49 2016

Je leest het in AutoWeek 49 2016

In een tijd dat SUV's oprukken en MPV's wat minder op de radar van de automobilist lijken te staan, mogen auto's als de Opel Zafira en de Volkswagen Touran in een dubbeltest knokken voor hun bestaansrecht. We zetten de vernieuwde Zafira tegen de nog zeer verse ruimtewagen van VW.

Heeft de MPV het echt zo moeilijk, horen we je denken. De noodklok luidt nog niet maar een blik op de ontwikkelingen in autoland leert dat de markt wordt overspoeld door nieuwe SUV's die vaak qua praktische inzetbaarheid niet onderdoen voor de traditionele midi-MPV. Dat zijn ruimtewagens met de mogelijkheid om zeven personen mee te nemen, waarbij vaak de achterste twee stoeltjes in de bodem neerklapbaar zijn. Dat hebben nieuwkomers als de Skoda Kodiaq en de Peugeot 5008 bijvoorbeeld ook. Ja, de 5008, de auto die we voorheen nog als echte MPV konden bestempelen is in zijn nieuwe gedaante een heuse SUV, met de bijpassende stoere uiterlijke kenmerken. Dat laatste mist de Opel Zafira. Natuurlijk, die neus oogt erg fris en past helemaal bij de nieuwe Opel-stijl. Had de auto voorheen nog een front dat sterke verwantschap vertoonde met dat van de Opel Ampera, nu zie je duidelijk dat het een familielid van de nieuwe Astra is, maar stoer kun je dit soort auto's niet noemen. De Zafira en de Touran stralen pure functionaliteit uit, doelmatigheid op wielen, bedoeld om veel mensen en bagage te kunnen vervoeren. Aan de achterzijde zie je de vernieuwingsronde amper aan de zevenzits-Opel af, het zijn vooral de neus en het interieur die Opel onderhanden nam. Technisch blijft veel bij het oude en zo kunnen we melden dat de Zafira onderhuids nog altijd techniek deelt met de vorige generatie Astra, en deels ook met de Insignia.

Het concept van de Opel Zafira stamt uit de late jaren 90 en de komst van de ruimtewagen zorgde voor behoorlijk wat opschudding. In 1999 zette Opel het segment helemaal op zijn kop door met een zevenzitter te komen waarbij de achterste twee zetels alleen wanneer je ze echt nodig had uit de bodem van de bagageruimte tevoorschijn kwamen. Drie jaar eerder had Renault met de Mégane Scénic al een nieuwe klasse gedefinieerd, Opel ging nog een stap verder, door op basis van een compacte middenklasser (Astra) zo'n veelzijdige auto te ontwikkelen die zelfs plek bood aan zeven personen. Let wel, Volkswagen had nog niet eens een dergelijke MPV in het gamma. De familieman werd pas in 2003 bediend, en die eerste ruimteauto op basis van de Golf bood natuurlijk ook de mogelijkheid van zeven zitplaatsen. Daarmee waren ze in Wolfsburg overigens wel rijkelijk laat, want toen de Touran in het voorjaar van 2003 op de markt kwam waren er in Nederland al bijna 50.000 Zafira's verkocht. In topjaar 2001 waren het er al meer dan 15.000. In 2015 nog maar 2.247, maar dat is nog altijd riant meer dan de Touran, waarbij het model natuurlijk werd vernieuwd, dus dat is misschien niet helemaal representatief, maar met 1.012 exemplaren liggen de jaren dat MPV's de showrooms uitvlogen wel achter ons.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren