Opel Zafira 1.7 CDTi 125 pk Cosmo (2008)
Familiearrangement
Het is al weer zo'n tien jaar geleden dat Opel de eerste Zafira presenteerde. Deze auto had als praktische gimmick een stel extra stoelen in het bagageruim. Geen zware, onhandelbare zetels, maar een vernuftig systeem waarmee je de twee extra zitplaatsen in een handomdraai in de wagenvloer kon laten verdwijnen. Heel praktisch, vooral als je bedenkt dat je vrijwel nooit zeven zitplaatsen nodig hebt, maar dat het soms best handig
kan zijn.
Nieuwe diesels
De Zafira onderging onlangs een kleine opfrisbeurt. Zo kreeg de auto andere bumpers en nieuwe lichtunits aan de voor- en achterzijde. Verder werden de motoren onder handen genomen en werd er een nieuw type navigatiesysteem leverbaar. Kortom, weinig schokkend nieuws.
Aan het motorengamma werd onder meer een 1,7-literdiesel toegevoegd, die leverbaar is in twee vermogens varianten. Voor onze test kozen we de krachtigste van dit tweetal. Uit een inhoud van bijna 1,7 liter brengt deze zelfontsteker 125 pk op de been. Om voldoende vermogen te produceren, moet de motor wel flink wat toeren maken. Ook het maximale koppel van 280 Nm wordt bereikt bij een relatief hoog toerental. Dat is een direct gevolg van de geringere cilinder inhoud. Je merkt het ook tijdens het rijden, want onderin is er niet veel actie. Deze Zafira heeft een dot gas nodig om fatsoenlijk van zijn plek te komen. Ook heeft de motor bij stationair toerental niet genoeg kracht om de zware Zafira in beweging te brengen. Tenzij je het koppelingspedaal héél voorzichtig omhoog laat komen.
De zesbak schakelt iets minder vanzelfsprekend dan je zou wensen. Het wisselen van versnelling vraagt soms nadrukkelijk om aandacht. Ook komt de Opel bij lange na niet in de buurt van het door de fabriek opgegeven verbruik. We noteerden 1 op 13,1, terwijl Opel uitgaat van een zeer optimistische 1 op 17,5. Dat is een waarde die in de praktijk gewoon niet haalbaar is met een auto als deze.
De Zafira staat zijn mannetje als het op rijden aankomt. De besturing mocht echter iets preciezer en directer zijn. Toch zit je zeker niet met tegenzin achter het stuur. De koets blijft in bochten keurig vlak en het lijkt zelfs alsof de vering nog een stukje stugger is. De auto maakt een solide indruk.
Krap voor zeven
De twee zitplaatsen van de derde zitrij verdwijnen geheel in de wagenvloer. Op de middelste plek van de achterbank kom je er bekaaid af. En op de derde zitrij wil je ook geen uren zitten. Maar een uitstapje met een deel van het jeugdelftal gaat prima. Tegen het dak zien we een hele rij opbergvakjes en vier glaspanelen. Dat is een optie waarvoor een extra bijdrage aan de Opel-dealer moet worden overgemaakt.
Opel vraagt een flinke som geld voor de Zafira in Cosmotrim. Het prijsverschil met de Essentia bedraagt zo'n vijf mille, een serieuze som geld. Naast de 125 pk sterke krachtbron die in de testauto was gemonteerd, is er ook nog een Zafira met een 1,7-liter dieselmotor met 110 pk. Een automaat is alleen leverbaar in combinatie met de 120 pk sterke 1,9-liter dieselmotor.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Zafira 1.7 CDTI 125pk Cosmo |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.095 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.686 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 2.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.476 mm / 1.801 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.513 kg |
Laadvermogen | 667 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 189 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 6,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,3 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.