Opel Zafira 1.6i-16V Comfort (2000)
Zevenklapper
De Zafira is nogal conservatief vormgegeven, met maar weinig echt in het oog springende details. Beetje saai eigenlijk, en al helemaal in het stemmige zwart, zoals de auto op de foto's.
De Opel Zafira is gebaseerd op de Astra, maar is aan alle kanten een half maatje groter. Zoveel groter dat er een zevenpersoons van gemaakt kon worden. En dat is nou juist het sterke punt van deze auto.
Het interieur van de Zafira heeft duidelijk z'n eigen, zakelijke Opel-stijl. Maar toch een digitaal display dat in ieder geval de tijd en de buitentemperatuur weergeeft en als uitleesscherm van een Opel-radio dienst kan doen. Voor een extra investering wordt het scherm een 'Multi-info display' dat informatie van check-control en boordcomputer laat zien.
De Zafira biedt weinig vakjes in het interieur. Ja, er is een dashboardkastje. Maar verder heb je voor in de Opel eigenlijk niet veel ruimte voor je snoepjes en andere losse rommel. In de deuren twee ondiepe vakken waar ook niet veel in kan en voor de versnellingspook twee blikjeshouders, maar da's eigenlijk alles.
Multi purpose
Achter de voorstoelen wordt pas echt duidelijk waarom de Zafira een MPV is; multi purpose vehicle of wel multifunctioneel voertuig. Want Opel pakt de zaken in het achtercompartiment van de Zafira goed aan. Om te beginnen heb je er geen losse stoelen, zoals bij andere MPV's, maar een driepersoons bank. Er zijn dus ook geen zetels die afzonderlijk kunnen worden omgeklapt of verwijderd. De bank van de Zafira kan er ook niet uit. Maar er zijn wel andere kunstjes mee uit te halen. Hij kan bijvoorbeeld in stappen naar voren worden geschoven, waardoor er achterin meer ruimte komt. De in ongelijke delen omklapbare rugleuning biedt ook zo z'n mogelijkheden. En je kunt de hele bank tegen de rugleuningen van de voorstoelen plat vouwen. Dan heeft de bagageruimte z'n maximale volume. Het is beslist handig dat de opgevouwen bank in de auto blijft. Er hoeft dan immers niets in een garage of berging te worden gezet. En de bank is steeds klaar voor gebruik, want je hebt hem altijd bij je. Maar helemaal vernuftig is de manier waarop de Zafira tot zevenpersoons auto kan worden omgetoverd. In de bodem van het achtercompartiment liggen twee stoelen. Wanneer je de driezitsbank naar voren schuift, zijn die 'in een handomdraai' op te klappen. Daarna kun je de bank weer in z'n oorspronkelijke stand brengen. Even makkelijk klap je de twee achterste stoelen weer weg. En ook voor deze zetels geldt, dat je ze altijd bij je hebt, want ze blijven in de auto.
Maak je trouwens niet te veel illusies over die twee stoelen achterin. Zit je er eenmaal - ze zijn ongeveer even gemakkelijk bereikbaar als de achterbank van een Porsche 911 - dan bieden ze door hun afmetingen weinig comfort.
De 1.6 van Opel maakt een pittige indruk, vooral door de fanatieke brom. Deze zestienklepper levert 100 pk. Vooral het stevige koppel is duidelijk merkbaar. Wil je versnellen, dan gaat dat met behoorlijk gemak. Op de stopwatch is dat ook duidelijk te zien.
De Opel Zafira is best stevig afgeveerd - typisch Opel. En dus hangt hij niet zo over in bochten en deint hij op de bekende A16-hobbels niet. Een extra pluim krijgt de Opel voor de besturing. Dat begint al met het stuur: het is lekker dik en ligt dus prettig in de hand. De stuurbekrachtiging is gelukkig niet te sterk, maar juist precies goed en zeer exact. Samenvattend rijdt de Zafira heel goed.
Neem je een Zafira Comfort, dan heb je de eenvoudigste. Dus geen standaard airco. Hadden wij wel (f 2.500) en dat was geen overbodige luxe als je in gedachten houdt dat de Zafira gespoten was in warmteconserverend 'Midnight Black'.
Hij heeft wel elektrische ramen vóór, ABS, twee airbags, hoogteverstelling van stoel en stuur en drie hoofdsteunen achterin.
De Opel kun je kiezen als je prijs stelt op de twee extra stoelen, die overigens maar beperkt bruikbaar zijn. En natuurlijk voor zijn rijkwaliteiten, want hij rijdt gewoon strak en goed. Ben je uit op multifunctionaliteit, zoals dat hoort bij een MPV, dan zijn er echter wel betere alternatieven.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Zafira 1.6i-16V Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.397 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.317 mm / 1.742 mm / 1.634 mm |
Wielbasis | 2.694 mm |
Massa leeg | 1.275 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 500 kg |
Banden | 195/65TR15Prijzen |
Topsnelheid | 176 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,1 s (fabrieksopgave: 13,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,1 s / 13,9 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 200 g/km |
Lees ook
Zo wild waren de jaren nul bij Opel: Speedster en Zafira OPC
Opel Zafira 2.2 automaat - 2001 - 510.241 km - Klokje Rond
Opel Zafira (2003) vs. Renault Scénic (2001) - Occasiontest
Opel Zafira 2.0 DTI Elegance (2002) - Klokje Rond
Opel Zafira - Renault Scénic - Toyota Corolla Verso - Occasion Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.