Opel Tour 1.4-16V – 2005 – 499.801 km - Klokje Rond

De netste van Nederland

48 reacties

Video
AutoWeek 6 2020
AutoWeek 6 2020

Je leest het in AutoWeek 6 2020

Een auto van de eerste eigenaar die netjes wordt onderhouden en veel kalme snelwegkilometers maakt. Het zijn doorgaans de ingrediënten voor een succesvolle Klokje Rond-keuring. De Opel Tour van Jeroen Sturkenboom voldoet aan al die voorwaarden. Eens kijken of de keuring ook wérkelijk een zegetocht wordt.

Jeroen Sturkenboom is gewend om lang met zijn auto’s te doen. Voor deze Opel had Jeroen één andere auto. “Dat was een Fiat Uno, die ik ook nieuw heb gekocht. Die is na achttien jaar op een kwade ochtend door zijn subframe gezakt; één voorwiel stond er helemaal scheef onder. Bij de sloop kreeg ik er nog een tientje voor terug. Dat briefje heb ik altijd bewaard. Het ligt nog in een kastje.” Met zijn Opel Tour is hij niet van plan om het zó bont te maken, maar die auto moet zeker nog wel een tijdje mee. “Eigenlijk zou ik het liefst elektrisch gaan gaans niet sneller dan 90 km/h. Vandaar natuurlijk dat ik zo’n laag verbruik haal.”

NOG HEEL NETJES

Als we samen met onze techneut Joep Schuurman een rondje om de Opel maken, is de verbazing groot. “Die auto ziet er gewoon nog heel netjes uit. Alsof hij 50.000 kilometer heeft gereden”, vindt Joep als hij zich klaarmaakt voor de proefrit. En dat voor een type auto dat meestal wordt gebruikt als werkpaard, tot op de draad wordt versleten en dan wordt weggegooid. Waarschijnlijk heeft Jeroen niet alleen de Opel Tour met de hoogste kilometerstand van Nederland, maar ook de mooiste.

“Ik kocht deze auto destijds omdat ik eens met een vriend was meegereden die een bestelauto had. Dat vond ik wel een handig ding. In die tijd was ik zelf bezig met een verbouwing. Mijn ouders hadden geen rijbewijs, dus ik zocht een auto met heel veel ruimte op de achterbank. In dat opzicht is deze auto niet te verslaan. Ik keek naar Doblò’s, Berlingo’s en Kangoos, maar bij Opel kreeg ik de beste deal.”

Hoewel zijn auto netjes oogt, beginnen we toch te twijfelen aan de technische staat als Joep na de proefrit terugkeert in de werkplaats. De motor tikt wel heel erg. Gelukkig weet Joep letterlijk de vinger op de zere plek te leggen: de rail van de wervelkleppen is afgebroken. Als Joep die met zijn vinger aandrukt, is het geluid weg en als hij weer loslaat, begint het getik opnieuw. “Om dat te verhelpen, moet er een nieuw inlaatspruitstuk in. En je zult schrikken van de reparatiekosten, want Opel is niet echt vriendelijk met zijn onderdelenprijzen.” Na een duik in zijn computerprogramma komt Joep terug met het absurde bedrag van € 3.300. “Ter vergelijking: we hebben onlangs datzelfde onderdeel vervangen bij een BMW 535d uit 2005. Die reparatie kostte € 800 en dat vonden we hier al een heel vorstelijk bedrag.”

Een oplossing heeft hij ook: “In het tweedehandscircuit heb ik een inlaatspruitstuk gevonden voor € 200. Dat komt van een auto die zo’n 150.000 kilometer heeft gereden. Zet dat erop en je bent de eerste 350.000 kilometer weer het heertje.” Jeroen is niet moeilijk en maakt meteen een afspraak met Joep om die operatie te doen. Inclusief montage is hij dan voor ongeveer € 600 klaar.

Verder blijven de gebreken aan de Opel beperkt tot klein leed. Jeroen laat het onderhoud uitvoeren door een Opel-dealer in Breda en eentje in Utrecht, net zoals het uitkomt. Joep: “Je merkt wel dat de dealer het onderhoud precies volgens de voorschriften uitvoert. Daar komt de remvloeistof bijvoorbeeld dus maar weinig op voor. Die is in 2014 voor het laatst vervangen. Ook de schokdempers kom je op de voorschriften voor de standaardbeurten niet tegen. Die hadden eigenlijk al eens moeten worden vervangen; ze zijn niet lek, maar wel versleten. Deze auto zou nog veel beter kunnen rijden.” Dan wijst hij ons op het brandstoffilter. “Ook daar is waarschijnlijk om diezelfde reden nooit naar gekeken. Er zou best een nieuw exemplaar op mogen, want dit filter is helemaal verroest. Dat gaat binnenkort wel lekken.”

GEEN SPATJE

Het zijn allemaal kleine dingen die nét een beetje de glans van de auto afhalen. Toch is het beslist de moeite waard om de reparaties te laten uitvoeren, want de basis van de auto is prima. Aan de motor en de bak lekt niets en ook roest is deze Opel vreemd. Het olieverbruik blijft beperkt tot een te verwaarlozen kwart liter op 10.000 kilometer. Vooruit, aan de ophanging vinden we gescheurde rubbers, waarbij Joep adviseert daarmee niet tot de volgende beurt door te rijden. “Want dan slingert het vet van de koppelingen af en krijg je gevolgschade.” Ook over de banden heeft Joep maar weinig goeds te melden. Op de achteras vindt hij negen jaar oude Apollobanden. Jeroen: “Dat zijn mijn winterbanden, die ben ik nu aan het oprijden.” Kortom, het zal niet veel moeite kosten om de Opel weer helemaal tiptop in orde te maken. Joep: “Al begrijp ik zelf natuurlijk ook wel dat het ondoenlijk is om een auto die zó veel rijdt tot in de perfectie bij te houden. Dus ik moet zeggen dat Jeroen een heel goede baas is voor deze Opel. Deze ziet er echt nog prachtig uit.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze Opel is een mooi voorbeeld van hoe netjes je een auto kunt houden als je er zuinig op bent. Wel jammer dat er naast het standaard onderhoud weinig aan is gedaan. De schokdempers hadden eigenlijk al lang een keer moeten worden vervangen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.