Opel Manta (1976) – Blits bezit

Michel rijdt replica van de Manta uit 'Manta Manta'

48 reacties

Video

Je zult het maar hebben: een filmster in huis. Het is iets waar Michel Kroneman al sinds zijn zestiende van droomt. Vorig jaar werd zijn droom werkelijkheid. Sindsdien rijdt hij trots rond in een perfecte replica van de auto die de hoofdrol speelde in ‘Manta Manta’, een vergeten Duitse cultklassieker. Soms voelt Michel zich een beetje Bertie.

Verjaardagscadeau

Wie Opel Manta zegt, zegt Maaskantje. De briljante New Kids gaven de faam van de Opel Manta een kolossale impuls, maar er is – met alle respect voor de Brabanders – natuurlijk maar één echte Manta-film. Jawohl, we hebben het over ‘Manta Manta’, het cinematografische pareltje uit 1991 van de Duitse regisseur Wolfgang Büld. Die film draait om Bertie, de trotse eigenaar van een bontgekleurde en flink uitgebouwde Opel Manta, die zijn spaargeld inzet in een race tegen een knalrode Mercedes 190. De Manta wint, selbstverständlich.

Toen ‘Manta Manta’ in 1991 uitkwam, was Michel Kroneman een jaar of achttien, de verse eigenaar van een Ford Escort 1300 Laser en een groot filmfan. Toen hij in de bioscoop zat en Berties Manta zag, gebeurde er iets: “Ooit heb ik zelf zo’n auto, dat wist ik meteen”, zegt hij. Het zou nog even duren, maar hij zou gelijk krijgen. Op 10 oktober 2023 was het dan eindelijk zover, op Michels vijftigste verjaardag. De ‘Manta Manta’-Manta was een zorgvuldig voorbereid verjaardagscadeau van de volwassen Michel aan de jeugdige Michel. Of andersom. Of allebei. Hoe dan ook, dit cadeau valt niet meer te overtreffen.

Altijd blijven hangen

“Jaren geleden heb ik eens een replica van de Manta uit de film te koop zien staan, in Friesland volgens mij”, begint Michel het verhaal. “Die heb ik laten lopen, want hij was me veel te duur. De auto zelf is echter altijd blijven hangen. Ik ging regelmatig naar de autoshows in het Duitse Essen, waar je vaak ook replica’s van de film-Manta tegenkwam. Ik bleef het altijd een fantastisch ding vinden. Toen mijn vijftigste verjaardag naderde, ben ik serieus beginnen na te denken over het realiseren van mijn jeugddroom. Dat begon met de zoektocht naar een goede basis. Dat viel op zich al niet mee, want veel Manta’s zijn behoorlijk uitgeleefd. Soms ga je kijken bij auto’s en tref je een soort Flintstones-mobiel aan, met gaten in de bodem. Toch vond ik uiteindelijk een auto met een goede body, een grijze 1.6S uit 1976. Hij was redelijk geprijsd en ik vond een spuiter die het aandurfde om een goede replica van de ‘Manta Manta’-auto te maken.”

Breitbausatz

Een Manta maakt nog geen ‘Manta Manta’. Michel wist het en wist ook wat zijn volgende uitdaging was: op zoek gaan naar de juiste bodykit. In het geval van de Manta Manta-Manta kwam die van de firma Mattig, die in de tuning-scene bekend staat om zijn nogal uitgesproken creaties. Met diens ‘Breitbausatz’ wordt de normaal gesproken mooi evenwichtig vormgegeven Opel Manta ineens een breed monster, met luchthappers, een flinke vleugel, rechthoekige koplampen en koelgaten in de motorkap. Doet er niet toe, wat goed genoeg is voor de film, is goed voor Michel. Alleen: waar vind je zo’n kit? Het antwoord op die vraag vond Michel gemakkelijker dan hij aanvankelijk dacht. Wat blijkt? Wie een beetje de weg kent in het Manta-wereldje komt al snel terecht bij Manta Dany, een handelaar in Zuid-Duitsland die vrijwel al het denkbare op Manta-gebied gewoon op voorraad heeft en die enkele jaren geleden de rechten van de Mattig Super Extrem Breitbausatz overnam van de naamgevende firma. Die heeft zo’n set dus natuurlijk gewoon liggen. “Behalve dan toen ik contact met hem opnam”, gromt Michel. “Toen was die set natuurlijk net uitverkocht. Gelukkig kon ik er via-via toch één bemachtigen, inclusief de TÜV-certificaten. Maar toen had ik nog geen wielen of banden, natuurlijk.”

1.500 euro per band

Met die Breitbausatz was Michels avontuur namelijk nog niet ten einde. Een uitgebouwde auto knapt op van lekker brede banden, maar ook dat werd door Mattig tot in het extreme doorgevoerd. Michel moest er even diep voor ademhalen. “Aan de voorkant heb ik banden van 285, achter zijn ze 345. De wielen zijn respectievelijk 11J en 13J. De wielen vond ik nog relatief snel – ik heb wielen van 9J laten verbreden – maar de banden? Dat was misschien wel de grootste tegenvaller van het project. Ik zal eerlijk bekennen dat ik me op dat vlak misschien niet helemaal goed had voorbereid. Dit zijn bandenmaten die je alleen op een Lamborghini Countach tegenkomt. Ik kreeg een offerte van zo’n 1.500 euro per band. In Duitsland kon het gelukkig voor minder. Het was even spannend of ze uiteindelijk wel werden opgestuurd, maar desnoods was ik ze zelf gaan halen. Dat was acht uur rijden geweest, maar dat was het me waard!”

Na al die hoofdbrekens restte nog maar één detail: de bouw. Dat de bodykit alleen past als je vele centimeters spatbord uit een originele Manta zaagt en dat de originele voorschermen en motorkap overbodig waren, accepteerde Michel gelaten. Een appgroep met eigenaren van Mattig-Manta’s bleek bijzonder nuttig bij allerlei vragen die tijdens het bouwproces opkwamen, want hoe ontdek je anders hoe een ‘linker raamrubber’ in het Duits heet? En waar vind je anders een afdekkapje voor je veiligheidsgordel. Michel maakte er – bijna – alleen maar vrienden. “Er was in die groep wat discussie over hoe de scheiding tussen de blauwe en gele lak bij het voorspatbord moet lopen. Toen ik iemand erop wees dat dat bij zijn auto niet klopte, was hij geloof ik niet zo blij”, lacht Michel. “Niet dat ik het verkeerd bedoelde hoor, ik wilde alleen maar helpen. Bij mijn auto klopt het gelukkig wel.”

De bink

Met hard werken – zowel van zichzelf als het bedrijf dat de opbouw en het spuitwerk verzorgde – kwam het goed met de Manta. Op 10 oktober 2023, Michels vijftigste verjaardag, stond de Manta te stralen voor zijn woning in ’t Harde. Daarmee kwam een langgekoesterde droom eindelijk uit. Sindsdien rijdt Michel regelmatig een rondje of bezoekt hij een meeting. Dan voelt hij zich een beetje Bertie, en dat voelt goed. Racen hoeft niet, ook al heeft de tweeliter zestienklepper onder de motorkap – bekend uit de Kadett GSi – best wat pit. “Meer pk’s hoef ik niet, ik wil mijn banden niet oproken!”, zegt hij. Zelfs fotograferende voorbijgangers en de duimpjes die ze opsteken zijn niet wat het rijden in de Manta zo mooi maakt. Het is gewoon het gevoel, meer woorden heeft Michel er niet voor. “Ik weet ook niet hoe ik het precies moet uitleggen. De wielen, de lijn, ik heb gewoon iets met die auto, ik vind hem niet eens fout. Het zal best dat mensen me voor gek verklaren, dat doet mijn vrouw ook, maar wat mij betreft was hij alle moeite waard.”

Dat de film Manta Manta een tweede deel kreeg, uitgerekend in het jaar dat Michel zijn droomauto voltooide, is de kers op de taart. ‘Zielsalleen’ reed Michel naar Duitsland om de première van de film te kunnen bijwonen. Ook dat was de moeite waard. “Ik vond het een goed verhaal. Hoe die mannen daar in die film de bink lopen te wezen, dat herken ik wel. Echt mooi.”

Opel Manta & Manta Manta

De Opel Manta was er niet alleen om Opel – bekend van brave Kadetts en Ascona’s – een sportiever imago te geven, hij was er vooral om een graantje mee te pikken van het succes dat grote concurrent Ford wist te oogsten met zijn Capri. De auto, die in 1970 begon als een bescheiden kruising tussen de Opel GT en merkbroeder Rekord, was bij het stoppen van de modelreeks in 1989 – toen opvolger Calibra het stokje overnam – een echte cultauto geworden, waarin hele volksstammen ontdekten hoe leuk het is om voor niet al te veel geld in een uiterst stoere coupé te rijden. De film ‘Manta Manta’ maakte die status alleen maar groter. De verhaallijn behandelt alle relevante thema’s – liefde, geld en racen – en elke jongere van 1991 bewonderde stiekem de stoere jongens en meiden die in de film hun dromen najoegen. Meer verklappen we niet, maar neem dit van ons aan: als je iets met stoere Opels hebt, móét je deze film zien. En vergeet dan vooral het ‘Zwoter Teil’ uit 2023 niet. Wedden dat je Michel daarna veel beter begrijpt?

Technische gegevens

Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.979 cc
Max. vermogen 81 kW/110 pk
Max. koppel 162 Nm
Aandrijving achterwielen via handgeschakelde vierbak
Remmen v/a schijven/trommels
Bandenmaat v/a 285/40 VR25 / 345/35 VR15
Afmetingen (l x b x h) 4,44 x 1,69 x 1,33 m
Wielbasis 2,52 m
Gewicht 1.016 kg
0-100 km/h 10 s
Topsnelheid 192 km/h
Verbruik gem. 8,3 l / 100 km
Nieuwprijs (1976) € 10.765

Lezersreacties (48) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.