Opel Kadett GTE (1984) – zeldzaamste snelle Kadett die we ooit reden

Alleen laatste jaar van generatie D

Opel Kadett D GTE

Opel had natuurlijk in de jaren zeventig de snelle Kadett GT/E, een coupé met achterwielaandrijving. Het echte antwoord op de Volkswagen Golf GTI kwam pas in 1983: de GTE (zonder streepje inderdaad) op basis van de Kadett D, en dus met voorwielaandrijving. Veertig jaar later gaan we op pad met de GTE die dus maar een jaar in productie was.

Slechts één jaar was hij in productie, de Opel Kadett D GTE, een rechtstreekse concurrent van de al in 1976 geïntroduceerde Volkswagen Golf GTI. Opel kwam dan ook pas in 1979, vijf jaar nadat de Golf op de markt kwam, met de voorwielaangedreven Kadett. Je zou denken dat al van meet af aan een snelle versie op het programma stond, al was het alleen maar om het merkimago wat op te krikken. Maar niets is minder waar. Pas in 1983, wanneer Volkswagen de tweede generatie Golf onthult, zet Opel een sportieve Kadett in de showroom. Het gaat hierbij om een nieuwe generatie viercilinders, met een lichtmetalen cilinderkop en hydraulische klepstoters. Eens even in de catalogus van 1984 kijken om te zien welke auto’s in de prijsklasse van de Kadett GTE de 100 pk-grens doorbraken. Zoals te verwachten zijn dat de Volkswagen Golf GTI en Ford Escort XR3i, maar ook de Alfasud 1.5 TI, Lancia Delta 1600 GT (of de iets duurdere HF Turbo!), Renault 5 Alpine Turbo, Mitsubishi Colt 1400 Turbo en de misschien wat minder voor de hand liggende Volvo 360 GLT konden de snelste Kadett bijbenen. Inmiddels zijn het allemaal verzamelaarsobjecten en in originele staat vrijwel niet te vinden. Daarom ging ons liefhebbershart direct sneller kloppen bij het zien van deze rappe Kadett. Hij is namelijk afkomstig van de eerste eigenaar, heeft iets meer dan een ton gereden en afgezien van een nieuwe laklaag is alles nog zoals op de dag van aflevering. Ongelooflijk.

Kunststof bodykit rondom voor de GTE

Aan de buitenkant onderscheidt de sterkste Kadett zich van zijn zwakkere broeders (een schamele 40 pk voor de 1.0) met veel zwarte elementen. Een kunststof bodykit die via de voorspoiler over de wielkasten en de dorpels doorloopt tot onder de achterbumper maakt hem wat gespierder. En dan zijn er nog de sportspiegels en de 14-inch lichtmetalen wielen. De zwarte rand rond de achterruit is rechtstreeks gekopieerd van de Golf GTI.

Deze 1.8-motor zou tot 1986 ook nog dienst doen in de Kadett E GSi, daarna kreeg de GSi een 2.0.

Snel instappen dan maar en genieten van de lekkere sportstoel van Recaro, met het opschrift GTE in de rugleuning. Het dashboard is uiterst pragmatisch en verschilt niet met dat van een normale Kadett, afgezien van een paar extra klokjes en een leuk sportstuur. Alles zit waar het moet zitten en de radio zit niet ergens diep weggestopt. Hij heeft twee schuifregelaars voor verwarming en ventilatie en een draaiknop voor de aanjager. Diezelfde knop kun je uittrekken en daarmee schakel je de achteruitverwarming in. Ook de lichtschakelaar kent die functie en in dat geval gaat het interieurlampje aan. Jarenlang was dat een vertrouwd bedieningsconcept bij Opel. En wat is het lekker licht in het interieur! Dat wordt veroorzaakt door het destijds optionele, glazen kanteldak. Met een draaiknop zet je het op een kier en dat zorgt in de zomer voor wat extra verkoeling en voor de verstokte roker fungeert die sleuf als een afzuigkap. We zijn helemaal terug in de jaren tachtig en dat is heerlijk.

 

Eighties-gevoel komt helemaal tot leven door de motor

Dat eighties-gevoel komt nog meer tot leven zodra we de motor starten. Het onmiskenbare Opel-geluid klinkt door het schutbord en er is duidelijk niet gekozen voor een zware uitlaatgrom. Vanaf zo’n 3.000 toeren komt de 1,8-liter injectiemotor goed in actie. Helaas gaat het schakelen een beetje hakerig, maar dat wordt wellicht beter zodra de auto meer kilometers maakt. Als de smeermiddelen op temperatuur zijn, trappen we het gaspedaal wat verder in en dat beloont de Kadett met een vlotte acceleratie.

Aan de stamtafel zal een trotse GTE-bezitter destijds vast wel eens hebben verteld dat de naald van de snelheidsmeter de 200 aantikte. Met de lange vijfde versnelling en een beetje heuvel-af moet dat er zeker in zitten. De koets ligt iets dichter bij het asfalt en de schokdempers zijn stugger. In combinatie met het lage gewicht kom je heel goed de hoek om. Hij is misschien iets minder lichtvoetig en speels dan een Golf GTI, maar op de snelweg biedt de Kadett juist weer wat meer rust en comfort. Gaandeweg krijg je steeds lol in het rijden en verbaas je je erover dat je met een auto van bijna veertig jaar oud onderweg bent. Ja, er is meer herrie en minder luxe dan in een hedendaagse hatchback, maar daar staat een vrachtlading aan beleving tegenover. Dat hij nu in euro’s bijna net zoveel kost als destijds in guldens (het exemplaar dat wij reden stond voor € 21.500 te koop) verbaast ons niet. Zie maar eens een tweede te vinden.

Opel Kadett D GTE: super zeldzaam, omdat hij ook maar een jaar is geleverd.

Signalement

Merk Opel
Model Kadett 1.8 E GT/E
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.590

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 151 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.998 mm / 1.656 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.514 mm
Massa leeg 980 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 187 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s
Brandstofverbruik

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.