Opel Insignia GrandSport 1.5 Turbo (2017) - Test
Groter dan ooit
Opel heeft de Insignia in zijn geheel naar een beduidend hoger plan getild. De auto is gegroeid, zowel qua formaat als qua karakter.
De nieuwe Insignia is een stuk forser dan zijn voorganger. Toen in 2008 de eerste Insignia uitkwam, verving die niet alleen de Vectra, maar ook de grotere Signum. Daarmee hielden de echt grote Opels op te bestaan.
Deze tweede generatie Insignia is nu 4,90 meter lang, met een wielbasis die er 92 mm op is vooruitgegaan. Een lel van een auto dus, die Opel zelfs het 'beste alternatief' voor premium noemt. Om met de motor te beginnen: de 1.5 is een forse stap vooruit ten opzichte van de 1.4 die hij opvolgt. Die motor was lui en had een irritant korte powerband. De nieuwe motor doet het op die aspecten veel beter. Hij heeft bovenin een fijne reserve en levert al vroeg genoeg zijn koppel om soepel met het verkeer te kunnen meekomen.
De cockpit is netjes, waarbij Opel heeft geprobeerd de knoppenzee van zijn voorganger wat terug te dringen. Het multimediasysteem zit prettig onder handbereik en werkt uitstekend, al zou het soms een tikje sneller mogen reageren. De anatomisch gevormde stoelen zijn een extra en zitten erg aangenaam, hoewel een lang redactielid met de stoelverlenger in de knel kwam. Goed uitproberen bij de dealer, dus! De beenruimte op de achterbank is dankzij de gegroeide wielbasis meer dan uitstekend.
De huidige auto is tot 170 kilo lichter dan de vorige, en dat verschil is te merken! Het onderstel is verder verbeterd en de Opel is een zeer fijne rijdersauto geworden. De dynamiek betekent zeker niet dat de Insignia een harde auto is geworden. Zou je echter ook veel comfort wensen, neem dan de dynamische dempers (onze testauto had ze niet); die voegen meer toe op comfortgebied dan op dynamisch vlak.
Oordeel
Het is moeilijk om voor de Opel Insignia een duidelijk zwak punt aan te wijzen. Zijn prijs is momenteel niet zo voordelig, zoals bij Opel in het verleden wel eens het geval was. Het testmodel is nogal aan de prijs, maar het is ook de meest complete uitvoering.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Insignia Grand Sport 1.5 Turbo 140pk Business Executive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.354 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.490 cc |
Maximaal vermogen | 104 kW / 140 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.897 mm / 1.863 mm / 1.455 mm |
Wielbasis | 2.829 mm |
Massa leeg | 1.341 kg |
Laadvermogen | 674 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.405 kg / 700 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4 s / 5,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,5 s / 9,7 s |
Brandstofverbruik | 7,7 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 133 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring Opel Insignia - dit vinden eigenaren van hun middenklasser
Peugeot 508 vs. Opel Insignia - Vergelijkende test
Opel Insignia GSi vs. Alfa Romeo Giulia Veloce - Dubbeltest
Test: Opel Insignia - Alfa Romeo Giulia - Kia Stinger
Opel Insignia GSi (2018) - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.