Test: Opel Grandland X Hybrid4
Van twee walletjes
Lage uitstoot, hoge prestaties. Opel maakt van de Grandland X door toepassing van elektrische hulp een auto waarop nog niet zo lang geleden het OPC-label niet zou hebben misstaan.
De Opel Grandland X werd drie jaar geleden onthuld als tweede (na de Crossland X) vrucht van het huwelijk met PSA en hij deelt daarom zijn technische basis met de Peugeot 3008. Als cross-over in het C-segment moeten we hem zien als een praktischer alternatief voor de Astra en daar heeft hij uiterlijk dan ook aardig wat van weg. Zijn overeenkomsten met de Peugeot weet hij in elk geval goed te verbergen. Opel beloofde destijds het eigen gezicht te behouden en die belofte komt het ook met de Grandland X helemaal na. Van welke hoek je hem ook bekijkt, de Grandland X is altijd een typische Opel.
Datzelfde geldt voor het interieur, al valt hier wel op dat de pook identiek is aan die in de meeste Peugeots, net als het knopje voor de verschillende rijmodi. Het zij hem vergeven, want verder is het helemaal Opel. Dat betekent, zeker vergeleken met modellen van Peugeot een strak, zakelijk en daarom niet heel inspirerend dashboard. Op de eerder genoemde pook na zoek je tevergeefs naar frivoliteiten, maar dat betekent dat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Alles zit exact waar je het verwacht en werkt zoals je dat gewend bent, en dat maakt de ergonomie van de Grandland X top. Combineer dat met de prettige, stevige stoelen en de prima zitpositie en je weet dat je onderweg weinig te klagen zult hebben. Je hebt prettig veel ruimte voor losse spullen, inclusief een klassiek bakje bij je linkerknie. Praktisch en no-nonsense, precies wat Nederlanders al decennialang zo waarderen in het merk. Ook achterin heb je aangenaam veel ruimte. Hoogstens is de hoofdruimte voor dit segment wat aan de magere kant, maar het is nog steeds voldoende voor een volwassene van bovengemiddelde lengte. Twee achterpassagiers hebben elk een eigen ventilatierooster, maar over die enkele usb-aansluiting moeten ze afspraken maken. Met 390 liter, uit te breiden tot 1.528 liter, is de bagageruimte netjes.
Even snel inhalen
De Opel Grandland X heeft in de geteste Hybrid4-uitvoering niet één, maar zelfs twee elektromotoren om de benzinemotor bij te staan. Dat gebeurt overigens alleen wanneer de nood hoog is, anders bemoeit de elektromotor voorin zich nergens mee en laat hij het werk over aan de benzinemotor en zijn broeder op de achteras. Hoe dan ook, het is een mooi op elkaar ingespeeld trio. Vanuit stilstand heb je meteen maximaal koppel onder je rechtervoet en dat loopt lineair door naar snelheden die op onze wegen sowieso niet thuishoren. Het is ronduit grappig om met een gezinsverpakking als deze zo snel bij een stoplicht weg te rijden. Volgens de fabriek gaat de Hybrid4 in een indrukwekkende 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h, maar dat is nog veel te bescheiden, ontdekken wij. Tijdens de acceleratiemetingen lukte het ons in 5,6 seconden: dat verdient een diepe buiging. Voor dagelijks gebruik is al die kracht vooral nuttig wanneer je even snel wilt inhalen.
Helaas is het onderstel niet helemaal in lijn met die sportieve waarden. Het gewicht van de accu’s, dat het wagengewicht ophoogt tot een kleine 1,8 ton, zit dan wel in de bodem, maar je voelt het toch in de bochten. De Grandland X kennen we als een vrij kwiek sturende auto, maar van dat karakter blijft bij de Hybrid4 niet zo heel veel over. De besturing is mooi precies, maar je voelt hoe de massa tegen de stuurrichting in drukt. Dit zijn overigens gedragingen waarvan je bij de meer reguliere ritten niet zo gek veel meekrijgt. Op de snelweg is de Grandland X een prettige, rustgevende koets met bakken vermogen, waarvan de motor zich mooi stilhoudt. Dat komt natuurlijk mede doordat zijn elektrische broeder zoveel bijspringt dat van hem zelden het uiterste wordt gevraagd. Met de knop naast de pook kies je hoe je dat samenspel wilt hebben. De elektromotor op de achteras doet altijd mee, ook wanneer de stroomvoorraad in de accu op is (dan werkt hij op ter plekke opgewekte elektriciteit) en daarmee mag deze Grandland X zich een permanent vierwielaangedreven auto noemen. Dit karakter wordt bekrachtigd met een heuse 4x4-stand in het rijmodi-menu. Leuk, maar interessanter is natuurlijk de Zero Emission-stand. Daarmee rijd je volledig elektrisch. Volgens de fabriek lukt dat op een volle accu (13,3 kWh) maximaal 59 km (met een top van 135 km/h), ons lukte het om 58 km zonder een druppel benzine te ronden. Zo dicht komen we niet vaak bij de WLTP-waarde.
De Opel Grandland X betreft in ons geval een Innovation. In die uitvoering kost hij € 51.449 en dan heb je standaard onder meer automatische airconditioning met twee zones, donker glas achter, de Opel Eye-assistentiesystemen, 19-inch lichtmetalen wielen, navigatie en keyless start & entry. Extra op ons exemplaar zijn de metallic lak, een 6,6 kW boordlader, adaptieve cruisecontrol, een premium geluidssysteem en zilveren dakrails. Dat alles opgeteld brengt de totaalprijs op € 55.793.
Oordeel
De Grandland X heeft zeker kwaliteiten en hij heeft bovendien een enorm vermogen, wat hij combineert met een gunstig verbruik. Daar staat tegenover dat zijn prijs relatief hoog is.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Grandland X 1.6 Turbo Hybrid4 300pk Innovation |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 49.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 221 kW / 300 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 520 Nm bij 1.650 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 13 kWh |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.477 mm / 1.856 mm / 1.609 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.775 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s (fabrieksopgave: 6,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,5s |
Brandstofverbruik | 1,3 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 30 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Grandland
Had je deze auto's al gezien?

Opel Grandland X 1.2 130PK Turbo Ultimate | Navigatie | 360° Camera | Verwarmde/AGR-stoelen | Keyless Entry/Start | LED Koplampen | Dodehoek | Elektrisch Achterklep met Sensor | 18" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2019
- 82.145 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo Innovation
- 2017
- 129.532 km

Opel Grandland X 1.2 Turbo Edition NAVI CAMERA CARPLAY TREKHAAK
- 2020
- 159.703 km
Lees ook
Opnieuw plug-in hybride SUV's voor €25.000, maar nu Europese
Praktijkervaring Opel Grandland X: zo bevalt Frans-Duitse vrijage
Praktijkverbruik Opel Grandland (X): hoe zuinig is Opel-SUV?
Opel Grandland X - Volvo XC40 - Vergelijkende Test
Opel Grandland X Hybrid4 - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.