Opel Corsa
Efficiënte facelift
- Maurice de Boevère
- Eerste rijtest
Filmsterren, zelfs de meest succesvolle, hebben op een gegeven moment hun beste tijd gehad. Voor de populaire Corsa geldt dat zeker nog niet. Van het model dat in 1982 geïntroduceerd werd, heeft Opel de vierde generatie gelanceerd.
Je moet goed kijken om de nieuwe Opel Corsa te spotten. De neus wordt gekenmerkt door grotere koplampen achter helder glas en een nieuwe grille met een chromen strip. Daarmee loopt het fysiek van de neuspartij keurig in de pas met die van de nieuwe Vectra en de Signum. Aan de achterzijde valt de gewijzigde bumper op; evenals de voorbumper is 'ie iets forser uitgevoerd, en voorzien van rubber beschermingsstrips. De Corsa is hiermee beter opgewassen tegen stadsritten waarbij kleine, maar o zo irritante schades steeds op de loer liggen. In het interieur zijn ander materialen en kleuren toegepast, maar de verschillen met de voorganger van de vernieuwde Corsa zijn minimaal.
Twinport
Een aantal nieuwe, efficiënte motoren doen hun intrede. Opel introduceert in de Corsa model 2004 een nieuwe 1,4-liter benzinemotor met Twinport-technologie. Dankzij een inlaatsysteem met variabele lengte en hercirculatie van de uitlaatgassen verbruikt de nieuwe 1,4 minder brandstof dan z'n voorganger met even veel vermogen (66 kW/90 pk). Opel claimt een reductie van het verbruik met 23 procent. De instapper krijgt een driecilinder eenlitermotor onder de kap, eveneens voorzien van het Twinportconcept. En ook hier is volgens de fabrikant sprake van een significant lager benzineverbruik. Het motorenpalet voor de Corsa omvat verder een 1,2-liter zestienklepper en een 1,8-liter, eveneens voorzien van vier kleppen per cilinder. Beide krachtbronnen zijn van de ECOTEC-familie.
Er is keuze uit twee nieuwe dieselmotoren in de compacte Opel; voor de Corsa zijn twee common-rail turbodiesels met een cilinderinhoud van respectievelijk 1,3 en 1,7 liter beschikbaar. De 1,3 zien we de laatste tijd vaak terugkeren in AutoWeek; het is inderdaad de dertienhonderd uit de schappen van Fiat die ook in de Corsa z'n diensten zal bewijzen. Het is momenteel de kleinste common-raildiesel op de markt, vandaar dat zowel Opel als Fiat - die onder de GM-vlag met elkaar gelieerd zijn - er gretig gebruik van maakt in de compacte modellen.
Smeuïg
De benzineversies zullen we zeker binnenkort nadrukkelijk aan de tand voelen. Tijdens een korte introductierit met de Corsa 1.3 CDTi laat de kleine oliestoker in ieder geval wederom een prima indruk achter. Het is een smeuïg apparaat dat in iedere versnelling voldoende trekkracht paraat heeft. Bovendien houdt 'ie zich tot op hoge snelheid keurig op de achtergrond; van nagelende dieselgeluiden uit het vooronder is geen sprake. De vernieuwde Corsa is er qua stuurgedrag op vooruit gegaan, zo leert ook de eerste rijervaring met de 1.3 CTDi. Schakelen gaat met minder inspanning dan het geval was en de koppeling verdient een pluim, zo zijdezacht grijpt hij aan. De elektronische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is aangenamer dan z'n voorganger. De stuurhulp van de Corsa werkte voorheen met een fractie vertraging, waardoor je aanvankelijk de neiging had te ver in te sturen. De korte periode van gewenning hoort bij de gemodificeerde stuurbekrachtiging tot het verleden, want de Corsa luistert direct naar commando's die je via het stuur doorgeeft aan de wielen en het stuurwiel voelt ook voldoende zwaar aan. De Corsa duikt in eerste instantie onderstuurd de bocht in. Gas los resulteert in een stap opzij van de achterkant als het wat verder gaat. De 1,7-diesel reageert wat minder nerveus; het onderstuur houdt langer aan, zeker als deze uitvoering is uitgerust in GSI-trim met een stugger onderstel. De grootste van de twee diesels produceert aanmerkelijk meer geluid; voelt minder soepel aan dan de 1,3, maar neemt uiteraard ook grotere stappen.
Zes uitvoeringen
De automatische transmissie, Easytronic genaamd, is nu leverbaar in combinatie met de 1,0-, de 1,2- en de 1,4-liter benzinemotor en de 1,3-liter turbodiesel. Er zijn voorts zes uitvoeringen van de nieuwe Corsa. Het instapmodel heet Essentia. Deze versie heeft standaard Brake Assist en koplampen met een follow me home-functie (de koplampen blijven nog 30 seconden branden nadat de auto afgesloten is. Xenonkoplampen, ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) en cruise control vormen een optie. Behalve als Essentia is de Corsa ook te verkrijgen als Eco (met 1,0-liter Twinport-motor in combinatie met Easytronic), Enjoy, Cosmo, Sport en GSI. De laatste drie zijn te herkennen aan fraaie ellipsoïde H7-koplampen. Van achter helder glas staren drie cilindervormige lampen (voor dim-, groot- en knipperlicht) je aan. De prijzen van de Corsa, die uiteraard als drie- en vijfdeurs leverbaar blijft, variëren van € 12.085 voor de Essentia 1.0 12V 3-deurs tot € 22.005 voor de GSI 1.7 DTi, eveneens met drie deuren. Dan heb je wel een dikke Corsa voor de deur staan, die smakelijk is aangekleed met een achterspoiler en sportstoelen.