Opel Corsa A 2.0 Turbo (1991) - Op de Rollenbank
2.0 Turbo uit een OPC erin gehangen: de Z20 LET
39 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Zo nu en dan hebben we wel eens een projectje in Op de Rollenbank hier in Den Haag. Nou, noem dit maar gerust een project. Een oude Corsa die een harttransplantie heeft ondergaan, én een face-lift én een body-check. Vader en zoon Lebbink uit Veenendaal hebben hun handen flink uit de mouwen gestoken. En daar krijg je zoiets als dit. Lachen!
Diep respect en petje af. Voor Michel Lebbink en vooral zijn vader Bennie. Die laatste werkte geruime tijd bij een Opel-dealer en heeft de Corsa die nu op de rollenbank mag danig onder handen genomen, samen met zijn zoon Michel die de Corsa opgaf voor deze rubriek. Vader Lebbink is zelf de eerste om dat met enige bescheidenheid in perspectief te zetten. “Maar zonder mijn pa was dit project geen succes geworden”, zegt zoon Michel meteen.
De auto die je op deze pagina’s ziet, is van oorsprong een Opel Corsa van de lichting 1990-1993, een 1.4i Swing. De City was een andere uitvoering uit die periode. Van die oorspronkelijke 1.4i Swing van 60 pk en 103 Nm is weinig meer over, legt Michel uit. “In 2014 is de 1.4i Swing aangepakt door zijn toenmalige eigenaar. Die bouwde hem om en plaatste er een 2.0 16V-motor in uit een Vectra.” Dat betekent een klap meer paardenkrachten, want die motor kennen we ook uit de Kadett GSi en de Astra F GSi. De krachtbron levert af fabriek 150 pk en 196 Nm. “Ik kocht hem in 2020 met die toenmalige motor”, vervolgt Michel. “Ik wilde er een jaartje voor de lol in gaan rijden, maar daarvoor moest ik wel eerst behoorlijk aan de slag. Vooral de carrosserie was matig.”
Project
Zoals dat wel vaker gaat, kwam van het één het ander. “De auto beviel eigenlijk zo goed dat ik verder wilde. Dus heb ik hem, samen met mijn vader, gerestaureerd en gespoten om hem weer mooi en strak te krijgen.” Maar het bleef niet bij uiterlijke verbeteringen. “Als je A zegt, moet je ook B zeggen. Dus het volgende hoofdstuk werd het aanpakken, vernieuwen en verbeteren van het echte technische werk, zoals de remmen en de wielophanging. Daar kwam mijn vader met vele jaren ervaring met Opel natuurlijk goed van pas.” Maar daarmee was het project nog niet klaar.
De familie Lebbink vond het een goed idee om nog wat meer paardenkrachten in het krappe motorcompartiment van de kleine Opel te lepelen. “Dat was eind 2022. Toen heb ik besloten, samen met mijn vader, om de 2.0 16V eruit te halen en te vervangen door een 2.0 turbo uit een Zafira en Astra OPC.” Voor kenners: dat is de Z20LET. Die staat in de boeken voor 192 pk (bij 5.400 toeren per minuut) en 250 Nm (1.950 tpm) dus kunnen we met recht spreken van een bommetje, deze Kermit op wielen.
Kanon
Deze Corsa is niet een klein beetje vlot, niet een beetje snel, het is een kanon geworden. Hij trekt zelfs de meeste elektrische auto’s eruit. “Hij ziet er niet alleen snel uit, hij is het ook”, klinkt het broodnuchter. En dat hebben diverse Golf GTi en Audi RS-rijders inmiddels al gemerkt die zo naïef waren om de handschoen op te pakken bij het verkeerslicht …
“Ik denk wel dat je nu moet stoppen met verder opkalefateren. Wat betreft het gewicht van de auto en het vermogen zit deze Corsa aan zijn maximum”, maant rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven tot enige terughoudendheid. Niet geheel toevallig was de Corsa al klant bij Beek Auto Racing. Michel: “Ik wilde de turbo-motor even goed laten afstellen voordat we hem zouden meten.” Dat heeft goed uitgepakt. Deze circuitauto breekt alle Corsa-records!
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Corsa 1.4i Swing |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.936 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.389 cc |
Maximaal vermogen | 44 kW / 60 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 103 Nm bij 2.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.652 mm / 1.535 mm / 1.365 mm |
Wielbasis | 2.343 mm |
Massa leeg | 760 kg |
Laadvermogen | 490 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 400 kg |
Banden | 145SR13Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,5 s |
Brandstofverbruik |
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.