Opel Cascada - Onbekend maar Bemind
“Onderweg mis ik alleen mijn roseetje”
Sommige auto’s is het niet gegund. Ze komen op de markt onder een slecht gesternte, passen niet in het Nederlandse mobiliteitsklimaat of de koper haalt er gewoonweg zijn neus voor op. Toch vinden ook de verschoppelingen van autoland vaak een tevreden eigenaar. Wij breken, samen met zo’n tevreden bestuurder, een lans voor de auto’s die onderaan op de verkooplijsten te vinden zijn.
Wil je ervan gegarandeerd zijn dat een auto in Nederland niet goed verkoopt, breng dan eens een cabriolet op de markt. Hoe heerlijk open rijden ook is, voor de Nederlander lijkt het allemaal wat te bijzonder en onpraktisch bovendien. Johan Vollebregt is echter verslingerd aan open rijden en kwam terecht in een Opel Cascada. In zes jaar tijd werden er daar een schamele 540 van in Nederland weggezet.
En laat dat nu juist één van de redenen zijn dat Johan zo gek is op zijn Opel. “Ik maak zo’n 40.000 kilometer per jaar en deed dat eerst in een Mazda MX-5, maar omdat ik slechte knieën heb, zocht ik een auto met een automaat en wat meer comfort. Met het merk Opel heb ik niks. Ik vind het op z’n zachtst gezegd niet zo’n sexy merk. Ik heb eens een Astra uit de lease gehad en daar zat echt geen enkele sjeu aan.”
WAAR VOOR JE GELD
Zijn mening veranderde echter snel. “In mijn straat dook een Cascada op en dat vond ik toch wel een erg mooi model. Toen heb ik mijn vooroordelen maar eens aan de kant gezet en ben ik gaan proefrijden. Daarna was ik eigenlijk direct verkocht. Het was precies wat ik zocht. De auto is lekker comfortabel en stil. Bovendien is hij afgeladen met accessoires.”
Johan gaat nog even door met de lofzang op zijn Opel: “Een ander positief punt is dat ze als occasion heel goed betaalbaar zijn. Ik denk dat je in dit segment nergens meer waar voor je geld krijgt dan wanneer je een Cascada koopt. Het fijne is ook dat deze auto een leuke uitstraling heeft. Je wekt er geen afgunst mee en je rijdt toch een beetje anoniem. Verder heeft deze cabrio een felbegeerde trekhaak. Niets heerlijker dan ermee op vakantie te gaan en lekker uitsukkelen met de caravan op de haak. Verder trekt hij ook nog weleens een paardentrailer. Daar hebben we eigenlijk een Suzuki Grand Vitara voor, maar de Cascada kan het ook prima. Al moet je er natuurlijk niet mee vast komen te zitten in de blubber.
Natuurlijk vind ik het leuk in een auto te rijden die je maar zo weinig ziet. Ik vind het leuk om iets te hebben wat geen doorsnee is en om keuzes te maken die een ander niet maakt; een beetje doen waar je lol in hebt.” De mensen drommen bepaald niet samen rond zijn zeldzame verschijning. “Ik heb van een aantal collega’s gehoord dat ze het een mooie auto vinden, maar één vond het onbegrijpelijk dat ik een Opel had gekocht. ‘Wat heb jij gedaan?’ riep hij. Toen ik hem de auto liet zien, begreep hij het al beter. De reacties die ik krijg, hebben dus meer te maken met dat het een Opel is dan dat het een buitenissige auto is.”
GEUREN EN KLEUREN
Een andere reden dat Johan in een Opel Cascada rijdt: hij is verslingerd aan het cabrio gevoel. “Van jongs af aan wilde ik al een cabriolet. Natuurlijk is zo’n auto niet praktisch, maar soms moet je dingen gewoon doen. Vanaf het moment dat het mogelijk werd, heb ik dus altijd met dat soort auto’s gereden. Het is heerlijk om onderweg te genieten van de zon, geuren en kleuren. Door mijn werk sta ik veel in de file en ben ik doorgaans laat thuis. Vaak rijd ik dan met de kap open naar huis. Dan zit ik heerlijk in de file in de auto buiten te zijn. Ik mis alleen mijn roseetje, maar verder scheelt het niet veel met in de tuin zitten. In tegenstelling tot het ingeblikte volk om me heen heb ik dan ook totaal geen haast.”
Johan hoopt nog heel wat jaren met zijn Cascada te rijden. Op het moment staat er net 60.000 kilometer op de teller. “Ik rijd dus best veel en mijn andere auto’s staan beide al over de 250.000 kilometer. Het lijkt me sterk dat zoiets met deze niet zou kunnen lukken. Wat mij betreft kan hij nog jaren mee. Als er grote kosten aankomen, wissel ik hem wel om. Wat ik dan koop? De Cascada is tot 2019 geleverd, dus dikke kans dat ik dan op zoek ga naar een jonger exemplaar.” Zo lijkt het erop dat Opel er toch weer een trouwe klant bij heeft.
REACTIE OPEL NEDERLAND
De Cascada heeft in Nederland een relatief korte levenscyclus gehad. Dat is jammer, want het is een prachtige cabrio. Bemind was hij zeker, mede dankzij de fraaie proporties, het grote ruimteaanbod (ook achterin), het comfort, het zeer acceptabele geluidsniveau binnenin en de prima torsiestijfheid. Dat de Cascada in Nederland niet zoveel over de toonbank is gegaan, komt doordat Nederland geen cabrioland is en door de relatief hoge prijs.
Doordat het een relatief zware auto is en de CO2-uitstoot navenant, was het bpm-aandeel in de verkoopprijs aan de forse kant, met ‘dank’ aan de Nederlandse overheid. Hierdoor bleef de Cascada een net iets te zeldzame verschijning op de Nederlandse wegen. Maar in Europa heeft hij volgens verwachting gepresteerd. Dit soort nicheproducten draagt in hoge mate bij aan ons merkimago, maar uiteindelijk gaat het er ook om dat de schoorsteen blijft roken. Je zou dus kunnen zeggen dat de Cascada slachtoffer is geworden van de rationalisering van ons productaanbod.
Daarbij ligt de focus op volumemodellen en winstgevendheid. Maar de Cascada wordt gemist; vriend en vijand zijn het erover eens dat dit een cabrio is zoals hij hoort te zijn. De demo in het wagenpark van Opel Nederland was niet voor niets een veelgevraagde trouwauto.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.