Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Opel Astra Sports Tourer

Lusten en Lasten

66
Opel Astra Sports Tourer
  • Albert-Jan Cornelissen
  • Eerste rijtest
6 januari 2011 om 17:10
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 45 2010
AutoWeek 45 2010

Je leest het in AutoWeek 45 2010

De stationwagons van Opel willen naast praktisch ook 'lifestyle' zijn. Bij de nieuwste Astra is dat niet anders, maar ondertussen steekt hij met z'n enorme bagageruimte de Insignia naar de troon. Geen wonder, met een lengte van maar liefst 4,70 meter!

Wie vroeger een functioneel werkpaard zocht om een gezin, blikken verf of dozen mee te vervoeren, kocht een Opel met de toevoeging 'Caravan'. Bij recentere modellen als de Astra en de Vectra werd die benaming ­veranderd in 'Stationwagon', maar nog ­altijd ­hield Opel zich met deze modellen verre van alle ­lifestyle-nonsens. Groot, ­hoekig en ­praktisch, dat bleek een succesvol recept voor veel huisvaders en -moeders. Maar sinds enkele jaren is ook Rüsselsheim ­overstag: anders dan de prag­matische ­toevoeging 'Stationwagon' werd verruild voor het cryptische 'Sports Tourer'. Ook oogt de auto veel sportiever dan zijn voorganger Vectra, maar ondanks de grotere buitenmaten biedt de station-versie van de Insignia beduidend minder bagageruimte. Bij de nieuwe Astra Sports Tourer wist Opel een geslaagdere balans tussen design en functionaliteit te vinden. Hoewel de Astra Sports Tourer bijzonder prettig op het netvlies ligt, heeft-ie toch 'n flinke laadruimte. Met de rugleuningen van de achterbank omhoog biedt de kofferbak een inhoud van 500 liter, evenveel als zijn 18 centimeter kortere voorganger. Als je de leuningen ­echter omklapt, beschik je over 1.550 liter en dat is meer dan de grotere Insignia te bieden heeft. Aan de andere kant had de vorige Astra maximaal 1.590 liter bagageruimte, dus de groeistuip naar een lengte van liefst 4,70 meter heeft zich niet vertaald in een evenredig grotere kofferbak.

Handige foefjes

Zodra je de achterklep opentrekt, zie je hoe dat komt. Opel heeft gekozen voor 'gladde' zijwanden, waardoor de ruimte rond de wielkasten verloren gaat. En de aflopende daklijn draagt weliswaar bij aan het fraaie lijnenspel, maar kost onvermijdelijk ruimte. Het vak onder de laadvloer compenseert dat slechts ten dele. Desondanks valt er over de bagageruimte weinig te klagen, want hij is nog altijd riant en mooi gelijk­matig van vorm. Bovendien is de tildrempel niet zo hoog als in de Insignia en hoef je zware voorwerpen niet over een ver ­uit­stekende bumper heen te tillen. Verder heeft Opel enkele handige foefjes bedacht, zoals achterbankleuningen die je in de ­duurdere uitvoeringen met een druk op de knop elektrisch kunt ontgrendelen en omklappen. Als je dat doet, is de laadvloer niet geheel vlak, daarvoor moet je eerst de achterbankzittingen naar voren klappen. Slim is het rolscherm dat automatisch ­omhoogschuift als je er een tikje tegenaan geeft, erg prettig als je je handen vol hebt.

Indeling maakt veel goed

Al met al zet de Astra Sports Tourer geen nieuwe maatstaven met zijn bagageruimte, want een oudere en kleinere concurrent als de VW Golf Variant troeft hij er niet mee af. Maar de handige indeling maakt een hoop goed. En als het om design gaat, slaat hij keihard terug. Er zijn namelijk maar weinig stationwagons in dit segment die zo elegant en tegelijkertijd sportief ogen. Helemaal in de door ons gereden Sport-uitvoering, waarvan het 18-inch lichtmetaal de wiel­kasten uitstekend vult. Je ziet zijn voor het C-segment enorme lengte er niet direct aan af, met dank aan de oplopende taillelijn en dalende daklijn. Die zorgen er echter ook voor dat het uitzicht naar achteren toe ­matig is.

Op ergonomisch gebied valt er weinig te mopperen, want hoewel de vele kleine knoppen op de middenconsole even ­wennen ­zijn, zitten de meeste bedieningselementen op een logische plek. Een sterke aanrader zijn de tegen meerprijs leverbare 'ergonomische comfortstoelen'. Deze zijn in zes richtingen verstelbaar en voorzien van een viervoudig verstelbare lendensteun. ­Zo kun je de stoel volledig aan je voor­keuren aanpassen. Ze ondersteunen je ­subliem en zitten heerlijk. We zouden ­eerder daar geld aan uitgeven dan aan het wat traag werkende navigatiesysteem met zijn verouderde graphics en af en toe ­onduidelijke aanwijzingen.

Het rijgedrag van de Astra Sports Tourer is in ­grote lijnen vergelijkbaar met dat van de hatchback. De vooras stamt van de Insignia, ­terwijl aan de achterzijde gekozen is voor 'n relatief simpele semi-onafhankelijke as. Opel claimt dat die minder ruimte inneemt en lichter is dan een multilink-as, maar hij is natuurlijk ook goedkoper te produceren. Hoewel de Astra qua scherpte niet is ­opgewassen tegen de Ford Focus, valt er bar weinig op zijn onderstel aan te merken. Flexride biedt drie standen, van Sport tot Tour, met duidelijk merkbare verschillen. In de Sport-stand reageert het stuur met name rond de middenstand directer(zonder overigens nerveus te worden) ­terwijl de gasrespons eveneens sneller is en de ­dempers logischerwijs wat straffer ­worden. Alleen op zeer grove oneffenheden wordt die afstelling wat te veel van het ­goede, in andere opzichten biedt de Sport-stand een uitstekend compromis tussen ­rijcomfort en stuur­eigenschappen.

Magere afstelling

De 1,4 liter turbomotor heeft in de 140 pk-uitvoering theoretisch voldoende kracht in huis om de goede rijeigenschappen lekker te kunnen benutten. Aan de andere kant smoren de lange overbrengingen het ­enthousiasme een beetje. Bovendien is de Sports Tourer 1.4 Turbo met dik 1.400 kilo geen lichte auto en hoewel het maximumkoppel al bij 1.850 tpm vrijkomt, moet je ­relatief snel terugschakelen. Bij 120 km/h draait de motor in de hoogste versnelling circa 2.000 toeren en dat is in de praktijk te weinig om echt lekker te versnellen.

De 160 pk tweeliterdiesel waarmee we eveneens gereden hebben, heeft hier met zijn 350 newtonmeter koppel uiteraard veel minder moeite mee, maar net als in de 1.4 Turbo moet je met beleid wegrijden om de motor niet te laten afslaan. Het streven naar een geringe CO2-uitstoot heeft voor een érg magere afstelling bij lage toeren­tallen ­gezorgd. Eenmaal op gang is de ­tweeliter echter prettiger in de omgang dan bij de Insignia, hij is beschaafd en stil. De 1,7-literdiesels zijn in andere Opels ­daarentegen nogal rauw en weinig soepel. Het is dus even afwachten hoe die het in de Astra Sports Tourer gaan doen. Basisdiesel is de 1.3 Ecoflex, die goed is voor 20 procent bijtelling en als eerste model een start-/stopsysteem meekrijgt.

  • Houd me op de hoogte over de Opel Astra
Opel Opel Astra

PRIVATE LEASE Opel Astra

INFO
ANWB
ANWB
Opel Astra 1.2 Turbo 130pk Edition (5D/6H)
€ 474
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 409
 
Opel
Opel
Opel Astra Sports Tourer 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 476
 
Opel Astra in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation /AUT./LED/CARPLAY/NAVI/STOELVERW. V+A/CAMERA/LANE-ASSIST!

    Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Innovation /AUT./LED/CARPLAY/NAVI/STOELVERW. V+A/CAMERA/LANE-ASSIST!

    • 2016
    • 79.511 km

    € 16.450

    Opel Astra 1.8 Cosmo / Automaat / Navi / Leder bekleding

    Opel Astra 1.8 Cosmo / Automaat / Navi / Leder bekleding

    • 2008
    • 125.390 km

    € 5.750

    Opel Astra 1.6 Enjoy | 5 Deurs | Airco | Nieuwe APK |

    Opel Astra 1.6 Enjoy | 5 Deurs | Airco | Nieuwe APK |

    • 2004
    • 208.256 km

    € 2.450

Meer Opel Astra occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Astra K / Buick Verano | Nieuw: Astra facelift 2020

    1070
    • 10 maart 2020
  • Opel Astra (L) - Sports Tourer, p. 2.

    135
    • 7 mei 2022

Lezersreacties (66) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Astra specificaties
  • Opel Astra occasions
  • Opel Astra video's
Advies en informatie
  • Opel Astra tests
  • Opel Astra gebruikersreviews
  • Opel Astra index
PREMIUM
Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

Nog voordat je de mogelijkheid hebt om je überhaupt druk maken om de actieradius van de elektrische...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2017)

    Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2017)

    3
    • 22 december 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.6 CDTI 110pk Innovation (2018)

    Opel Astra 1.6 CDTI 110pk Innovation (2018)

    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Cabrio 1.8i-16V (2004)

    Opel Astra Cabrio 1.8i-16V (2004)

    • 10 november 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+ (2012)

    Opel Astra 1.4 Turbo 140pk S/S Business+...

    • 3 november 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk Business (2016)

    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 110pk...

    2
    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business Executive (2018)

    Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk...

    1
    • 26 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Astra 1.0 Turbo Online Edition (2017)

    Opel Astra 1.0 Turbo Online Edition (2017)

    • 24 oktober 2021
meer reviews
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Sport - Op de Rollenbank

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Sport - Op de Rollenbank

De auto van Maurice Berkhout is op het eerste gezicht een doodnormale Opel Astra. “Maar vind...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden? Boete uitschrijven!'

    Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden?...

    100
    • 30 april 2022
  • Achtergrond
    Hoe de eerste Opel Astra direct een voltreffer werd

    Hoe de eerste Opel Astra direct een voltreffer...

    42
    • 6 maart 2022
  • Nieuws
    Opel Astra krijgt traditiegetrouwe Irmscher-behandeling

    Opel Astra krijgt traditiegetrouwe Irmscher-behandeling

    27
    • 1 maart 2022
  • Test: Opel Astra

    Test: Opel Astra

    136
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Ook Opel Astra Sports Tourer volledig elektrisch

    Ook Opel Astra Sports Tourer volledig elektrisch

    116
    • 16 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Opel Astra Sports Tourer

    Dit kost de Opel Astra Sports Tourer

    50
    • 5 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    Zo ver komt de Opel Mokka-e in de praktijk

    126
    • 15 mei 2022
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    Nu al nieuwe CEO voor Opel

    12
    • 11 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    Opel Mokka vs. Opel Mokka-e - Dubbeltest

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden? Boete uitschrijven!'

    Achteruitkijkspiegel 'In juli nog op winterbanden?...

    100
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Opel Corsa is 40 jaar: een terugblik op alle generaties

    Opel Corsa is 40 jaar: een terugblik op...

    65
    • 27 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden