Opel Astra Electric vs Volkswagen ID3 - Vergelijkende Test

Traditioneel, maar dan modern

208 reacties

Video

Een Opel Astra vocht het meer dan dertig jaar lang uit met de Volkswagen Golf. Veel traditioneler wordt het niet in autoland! Alleen is de ‘Golf’ in dit geval een ID3. Kan de elektrische versie op een breed ingezet platform, de Astra dus, op tegen de op een speciaal voor EV's ontwikkeld platform staan de VW ID3?

Kun je de Opel Astra Electric tegen de Volkswagen ID3 zien als de elektrische variant van de klassieke strijd?

De Volkswagen Golf en Opel Astra gingen alleen al in ons land ooit stuk voor stuk tienduizenden keren per jaar over de toonbank. Dat zijn aantallen waarvan de huidige modellen alleen maar kunnen dromen. Wij beloven vast: ze gaan daarbij niet eens in de buurt komen, maar dat ligt niet aan de auto’s zelf. De aandacht is verschoven naar andere segmenten. Door allerlei (cross-over-)alternatieven is er veel meer keuze, er zijn daarnaast nieuwe automerken bijgekomen en de EV zet helemaal alles op zijn kop. Interessant is dat deze twee merken in dit segment  mogelijke filosofieën op die EV laten zien. Volkswagen koos in 2019 resoluut en met veel bombarie voor het sublabel ID, waarbij de elektrische modellen met een eigen naam en op een geheel eigen, unieke basis náást de traditionele modellen zouden worden geplaatst. Opel gebruikt als merk van Stellantis de one-size-fits-all-methodiek die in dat concern de norm is geworden. Net als eerder de Mokka en de Corsa is de nieuwe Astra er daardoor ook in een volledig elektrische vorm. De Astra Electric gebruikt dus niet alleen de naam ‘Astra’, maar deelt ook zijn koets, interieur, platform en eigenlijk al het andere met het reguliere model.

Is de Astra als EV op een platform dat ook voor andere aandrijfvormen in het nadeel?

Het heeft ook een voordeel. Zelfs de elektrische versie er is als hatchback én als Sports Tourer. Met die optie heeft de Astra de Volkswagen al tuk, want de ID3 bestaat niet als stationwagon. Vandaag heeft Opel daar alleen niet veel aan, want als hatchback legt de Astra het tegen de anderen af als het gaat om interieurruimte. Achterin is het voor volwassenen ronduit krap en de bagageruimte is met 352 liter vrij beperkt. Een specifiek voor EV’s ontwikkeld platform biedt als het goed is ook een vlakke bodem en dus veel aflegruimte in het interieur. De Volkswagen biedt tussen de stoelen veel plek voor losse spullen, terwijl de Astra het doet met een stel kleinere vakjes. Ondanks de tekortkomingen is het toch knap hoe Opel de elektrische aandrijflijn heeft weggewerkt in de Astra. Door de accu op slim gekozen plekken dikker te maken dan op andere plekken, is de elektrische Astra exact even ruim als de plug-in hybride versie. Anders gezegd: er is in het interieur niets te merken van de aanwezigheid van een elektrische aandrijflijn, en dat hebben we weleens anders gezien.

Voor een EV heeft de Astra Electric toch niet veel vermogen?

Ook onderhuids is waar mogelijk alles bij het oude gebleven in de Astra. Benzinemotor en versnellingsbak maken plaats voor een relatief bescheiden, 156 pk sterke elektromotor en een al even ‘nederig’ accupakketje van netto 51 kWh. EV’s pronken meestal met indrukwekkender cijfers, zo ook de rivalen in deze test. Of de Astra snel genoeg is, zal door verschillende mensen verschillend worden beoordeeld. Ondergetekende vindt van wel, vooral in Nederland. Door de directe reactie en het meteen beschikbare vermogen en koppel is het geen probleem om even in te voegen of in te halen, maar reken vooral niet op sensatie.

De Volkswagen ID3 is als achterwielaandrijver zeker wel fijn?

De Volkswagen ID3 heeft de elektromotor op de achteras, en dat levert hem een aantal pluspunten op. Het ontbreken van aandrijfreacties in het stuur is erg prettig. Bovendien is er meer grip en dat maakt de ID3 vanuit stilstand meteen vlot, wat ook terug te zien is in de sprintcijfers. Bovendien geeft Volkswagen alle EV’s op dit platform een heerlijk kleine draaicirkel mee.

In de video gaan we in op alle onderdelen die bij een vergelijkende test horen. Er is van deze vergelijkende test geen gratis pdf beschikbaar omdat voor de test in het magazine ook de Renault Megane E-Tech Electric meedoet. Die test kun je in AutoWeek 51 2023 lezen. 

PRIVATE LEASE Opel Astra

Lezersreacties (208) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum