Opel Ascona 1.9 N (1978) – Rijdt prettig en niet stuk te krijgen
De Opel Ascona was van de vroege jaren zeventig tot eind jaren tachtig de middenklasser van het merk die tussen de Kadett en de Rekord gepositioneerd was. Het Opel-gamma zat lekker dichtgetimmerd. Er zijn drie generaties Ascona geweest. De middelste, de Ascona B, spreekt nog altijd een grote groep liefhebbers aan. Voor deze proefrit pakken we een heel normale 1.9 N mee.
Zo overzichtelijk als het modelprogramma van Opel eruitzag in 1978, zo omvangrijk was het aantal uitvoeringen. Of het nu de Kadett, Ascona, Rekord of Manta betrof, het aantal combinatiemogelijkheden leek schier oneindig. Zo zien we in het overzicht van 1978 – het jaar waarin deze blauwe Ascona aan zijn eerste Nederlandse eigenaar werd afgeleverd – dat je bijvoorbeeld kon kiezen uit de 1.6S en de 1.9N, beide met 75 pk.
We hebben het hier over de tweede generatie Ascona, die in 1975 op de markt kwam en in 1981 werd afgelost door een voorwielaandrijver. De 1.6 was hier te lande de basismotor, waar op andere markten zelfs een 1.2 met 55 pk in de showrooms stond. Het gamma vermeldt de uitvoeringen Standaard, De Luxe, Berlina en SR en dat alles als twee- of vierdeurs, en handgeschakeld of automaat. De bekendste is de 400 waarmee Walter Röhrl in 1982 het WK Rally won. Het lijkt erop dat wij met een De Luxe te maken hebben, gezien de chroomlijsten rond de wielkasten, de ‘vierspaaks’-wielen en de stoelen met hoofdsteunen.
Op de achterruit zien we een kleine sticker die getuigt van een Dinitrol-behandeling, een van de redenen waardoor de koets en de bodem er na bijna 46 jaar nog zo goed uitzien. Opmerkelijk is het knikje in de achterste zijruit, zoals we dat ook bij de BMW 3-serie uit die tijd zien. Daar kennen we hem als de Hofmeister-knik. Onder de kap snort de oude vertrouwde Opel-viercilinder, die bij normaal gebruik niet stuk te krijgen is. Met zijn 1,9 liter en het maximale koppel dat al bij relatief weinig toeren beschikbaar is, kom je prima vooruit. De rustig lopende motor is gekoppeld aan een soepel schakelende vierversnellingsbak. Het onderstel is met de starre achteras eenvoudig van opzet, maar dankzij de stabilisatorstangen voor en achter blijft de koets redelijk stabiel in bochten. Een comfortabele, goedmoedige auto en als SR zelfs in staat om voor een aardige portie rijplezier te zorgen.
De 1.9N levert net zo veel vermogen als de 1.6S: 75 pk.
Dit exemplaar stond ten tijde van de proefrit voor €12.950 te koop en had slechts 51.775 km op de teller staan.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Ascona 1.9 N De Luxe |
Carrosserie | 2-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 8.734 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.897 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.333 mm / 1.670 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.518 mm |
Massa leeg | 936 kg |
Laadvermogen | 504 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 468 kg |
Banden | 165SR13Prijzen |
Topsnelheid | 158 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,4 s |
Brandstofverbruik |
Lees ook
Opel Kadett 1.2 N Caravan (1978) - Deze auto reden heel veel Nederlanders in de jaren 70
Ford Taunus 2.0 Ghia: Deze viercilinder was duurder dan kale V6
Deze Opel Ascona brengt kleur in het hedendaagse straatbeeld - In het Wild
40 jaar later durft Stephan Opel Rekord E als guilty pleasure op te biechten
Ralph had van geld dat hij in zijn Opels Manta stak een Porsche 911 kunnen kopen
Lezersreacties (65) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.