Opel Antara 2.0 CDTi Cosmo (2008)
Onontgonnen terrein
De Opel Antara is onderhuids identiek aan de Chevrolet Captiva en de familiebanden zijn ook exterieur onmiskenbaar. Ondanks het feit dat beide auto's in Korea van de band rollen, heeft Opel wel zijn best gedaan de Antara wat Europeser te laten ogen. Dat is niet beperkt gebleven tot de gemakkelijk uitwisselbare delen, zoals bumpers, grille en lichtunits. Ook het plaatwerk is anders, waarbij de Chevrolet de meer praktische (zevenzits) is en de Opel vooral de sportieve, stoere jongen moet uithangen. Neus en achterklep hebben brede chroomstrips meegekregen en de C-stijl toont duidelijk verwantschap met de Zafira. Opvallend is verder de ventilatieopening op het voorspatbord: waar de Chevy een driehoekje heeft, vind je bij de Opel een streep. Het totaalplaatje is geslaagd; de Antara is beslist een SUV die indruk maakt.
Wat het interieur betreft heeft Opel zo mogelijk nog beter zijn best gedaan zijn deel van de GM-SUV een eigen gezicht te geven. Niets verraadt hier dat deze auto niet in Rüsselsheim, maar aan vrijwel de andere kant van de planeet, in het Zuid-Koreaanse Bupeyong, in elkaar wordt gezet. Geen enkel onderdeel is gelijk aan dat van de Chevrolet en het is vooral hier dat de Opel zich moet onderscheiden. De vouw over de lengte van de middenconsole is ook zo'n Opel-kenmerk, net als het 'dakkapelletje' boven op het dashboard waarin zich het display bevindt. Het geheel is rijkelijk bestrooid met karakteristieke knopjes die voor de gelegenheid van Duitsland naar Korea zijn verscheept. De stoelen voelen stevig aan, maar je zit wat hoog en de zijdelingse steun is ook wat beperkt.
Prima remmen
Met 37,1 meter vanuit 100 km/h remt de Antara voor een SUV ongekend goed en tijdens dat remmen blijft hij ook nog eens perfect beheersbaar. Maar bij gewoon rijden is hij echt te deinerig. Opel zegt de auto ten opzichte van het Koreaanse basisproduct steviger te hebben afgeveerd om hem op de Europese smaak af te stemmen en dat willen we graag geloven, maar merken doen we het niet. Goed punt van de Antara is wel de automatische vijfbak, die vlot en soepel van verzet wisselt.
De Opel Antara heet in zijn eenvoudigste verschijning Essentia. Die staat op stalen wielen met doppen van formaat 16 inch en heeft een handbediende airco. Standaard op alle Antara's zijn rondom elektrisch bediende zijruiten en buitenspiegels, een mooi klinkend geluidssysteem met zeven speakers, follow me home-verlichting en automatische niveauregeling. In combinatie met de dieselmotor moet je echter minimaal de Enjoy nemen en die biedt bovenop de Essentia automatische verlichting, verwarmde voorstoelen, automatische airco met gekoeld dashboardkastje en 17-inch lichtmetalen wielen. Bovenaan staat de door ons geteste Cosmo, met rondom parkeersensoren, privacyglas achter, regensensoren, cruisecontrol, 18-inch lichtmetalen wielen. Onze Antara is verder opgewaardeerd met het Premium-pakket ter waarde met leren bekleding, xenonverlichting, elektrisch inklapbare en dimmende spiegels en een neerklapbare rugleuning van de bijrijdersstoel. Ook heeft hij een navigatiesysteem en het Flexfix-fietsdraagsysteem.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Antara 2.0 CDTI Cosmo |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 53.485 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.575 mm / 1.850 mm / 1.704 mm |
Wielbasis | 2.707 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Laadvermogen | 740 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 178 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,9s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |