Nissan Skyline - Op de Rollenbank
Kiezen tussen één en 280 pk
38 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Nissan Skyline zagen we nog nimmer in Op de Rollenbank, terwijl het toch een auto is die zeer geaccepteerd is in de sportwagenwereld. Deze week is het eindelijk eens zo ver, want in de prachtige R34 van Simone de Jong vinden we een gewillig slachtoffer om eens aan een vermogenstest te onderwerpen.
Het punt met de Nissan Skyline is dat het een populaire auto in de tuningwereld is. Een exemplaar waarmee niet is gerotzooid, is ontzettend zeldzaam. Voor getunede auto’s is in deze rubriek geen plek, omdat we het gemeten resultaat vergelijken met de fabrieksopgave. De auto van Simone de Jong is de tuningdans voorlopig nog ontsprongen. “Ik kocht deze auto op een veiling in Japan. Ik viel ervoor omdat hij de enige juiste kleur heeft voor dit type auto. Bovendien wilde ik geen auto kopen die al in Nederland was. Het wereldje rondom de Skyline is zo klein dat je altijd rijdt in ‘de oude auto van …’ en dat gevoel wilde ik niet. Deze is helemaal van mij. Ik ben inderdaad één van de weinigen die hem standaard heeft en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij er sneller uitziet dan hij in werkelijkheid is.”
De Nissan Skyline belooft een vermogen van 280 pk. We weten dat dit een papieren waarde is. In Japan was er een herenakkoord waarbij de auto’s uit dat land niet meer dan dat vermogen mochten leveren, om zo een vermogenswedloop tegen te gaan. In de praktijk werd deze afspraak echter met voeten getreden. We herinneren ons een aflevering van deze rubriek met een Honda NSX die ook zogenaamd 280 pk moest leveren, maar daar met het grootste gemak met enige tientallen paardenkrachten overheen ging. Onze verwachtingen met de Skyline zijn dus hooggespannen; bovendien is het leuk om te weten welk uitgangspunt al die getunede auto’s ooit hadden.
VEEL MOGELIJK
Dus wordt de Skyline vlug op de rollenbank gezet. Het is natuurlijk niet de eerste die Ghisbert van Ginhoven ziet. “Het is wel de eerste die nog in originele staat is”, zegt hij. “We zien ze hier met vermogens die vele honderden pk’s boven de fabrieksop gave liggen. Er is echt heel veel mogelijk met zo’n auto”, aldus Ghisbert. De techniek is weliswaar ongemoeid gelaten, maar de motorkap is wel aan de persoonlijke smaak van Simone aangepast. Die mag dan ook niet te lang open blijven staan, anders kan hij vervormen en sluit hij niet mooi meer aan.
Dan de uitslag: de vele tientallen extra pk’s die we verwachtten, zitten er uiteindelijk niet in. We komen uit op niet meer dan 6 pk boven de fabrieksopgave. Het herenakkoord is bij deze Skyline keurig nageleefd. Simone is tevreden met de uitslag. Wat zijn de plannen met de Skyline? “Ik overweeg om er ooit nog eens een grotere turbo op te zetten, maar daarvoor moet ik eerst gaan sparen. Ik heb namelijk ook nog een paard en dat is eveneens een dure hobby”, legt ze uit. De kans dat we die viervoeter nog eens op de rollenbank zien, lijkt ons uitgesloten. Daarvan staat de uitslag van de meting immers bij voorbaat vast …
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.