Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD Tekna (2008)

Middle of the road

Nissan Qashqai 2.0 dCi 4WD Tekna
De Qashqai is volgens Nissan een compacte cross-over, een auto die het midden houdt tussen een hatchback en een SUV. Rijdynamiek en comfort deelt hij met de eerste, terwijl hij voor wat betreft zithoogte, tractie en ruimte aansluit bij de tweede.

Met de Qashqai mikt Nissan vooral op concurrenten uit de compacte middenklasse, maar tegelijkertijd tracht het merk een graantje mee te pikken in de klasse van de midi-SUV's. Het uiterlijk van de Qashqai knipoogt hier en daar naar dat van de Murano, zoals bij de sterk stijgende onderste raamlijn. De stompe neus, krachtig ogende flanken, geaccentueerde schouders en geprononceerde wielkasten geven hem een stoere uitstraling.
De Qashqai is opmerkelijk stabiel voor een auto die relatief hoog op zijn poten staat. Toch komt hij minder gebalanceerd over dan de hatchbacks die op traditionele leest geschoeid zijn. In bochten weet de Nissan zijn hogere zwaarte punt niet te verhullen en helt-ie fors over. De neus, die wat straffer gedempt zou mogen zijn, zoekt nadrukkelijk de buitenzijde van de bocht op. Het stuur voelt wat PlayStation-achtig aan. Vooral rond de middenstand verlangen we echt meer communicatie. De pook van de versnellings bak laat zich met korte slagen, die vergezeld gaan van een plastic-achtige 'klik', door de verzetten dirigeren. Wel vraagt het koppelingspedaal gewenning. Dat werkt erg licht en het aangrijpingspunt laat zich wat lastig bepalen.


Bruikbaar koppel
De tweeliter commonrail-diesel van de Qashqai stamt van Renault en ontwikkelt maar liefst 150 pk. Het koppel blijft steken op een zeer bruikbare 320 Nm bij 2.000 tpm. Als je daar goed gebruik van maakt, hoef je maar weinig te schakelen. In ieder verzet heeft de tweeliter kracht voldoende voorhanden. Door schakellui te rijden, houd je ook de geluidsproductie laag. In de verte hoor je de diesel wel tokkelen, maar mechanische geluiden vanuit het motorruim manifesteren zich pas nadrukkelijk als je de zelfontbrander op z'n staart trapt.
Met al het zitmeubilair in positie heeft de Qashqai een bagageruimte van 410 liter te vergeven. Als de in delen neerklapbare achterbankleuning voorover gevouwen wordt, neemt de inhoud toe tot 1.513 liter. Jammer dat een geheel vlakke laadvloer niet te bewerkstelligen is; de rugleuningen gaan niet helemaal plat. Wie langer is dan 1,80 meter komt achter in de Nissan snel met z'n voeten en knieën in de knoei. Waarom heeft de Qashqai geen verschuifbare achterbank? De nogal fors aan gezette dorpel kan bovendien het bereiken van de achterbank bemoeilijken.
Voorin draait alles om de bestuurder. Het dashboard is rond de roerganger opgebouwd. Je kijkt uit op een sportief gevormd, motorfietsachtig instrumentarium. De bedieningsorganen zitten netjes geclusterd op het middendeel van het dash, waaraan in optische zin afbreuk wordt gedaan door een knoert van een scherm ten behoeve van het navigatiesysteem (een extra). Helaas kun je het niet laten verzinken in het dashboard. Het meubilair is comfortabel. De voorstoelen vertonen een lichte kuipvorm en houden het lichaam goed vast.
De uitrusting is prima in orde. De Nissan Qashqai Tekna verlaat de showroom mét airco, radio-cd-speler met stuurwielbediening, Bluetooth voor handsfree bellen, lichtmetalen wielen, in kleur gespoten buitenspiegels en portiergrepen, een regensensor en een automatische airco met twee klimaatzones.

Signalement

Merk Nissan
Model Qashqai 2.0 4WD Tekna
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 29.050

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.780 mm / 1.615 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 740 kg
Banden215/65R16Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,4 s / 5,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,2 s / 10,7 s
Brandstofverbruik 8,4 l/100km
CO2-uitstoot 204 g/km

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum