Nissan Note 1.6 Tekna (2006)

Prettig 'busje'

Nissan Note 1.6 Tekna

Nissan heeft met allerlei stijlelementen een heel leuk smoelende auto gemaakt van de schoenendoos die de Note eigenlijk is, met een aparte, Murano-achtige grille, de driehoekige C-stijlen en de boemerangvormige achterlichtunits die in een scherpe hoek in het dak doorlopen.

De Nissan Note vertoont uiterlijk duidelijk verwantschap met moedermerk Renault, maar is net iets spannender. De Note heeft veel Renault-genen en staat op het onderstel van de Modus. Toch is hij duidelijk groter. Dat is bereikt door het chassis een stukje op te rekken. De wielbasis van de Note is met 260 cm twaalf centimeter groter dan die van de Modus.
De Nissan Note in deze test is voorzien van het Tekna-pakket. Het interieur is gedeeltelijk in leer uitgevoerd, ietwat klassiek, maar zeker niet oubollig. De stoelen zijn stevig, maar de zittingen zijn net te kort. De middenarmsteun voor de bestuurder is prettig tijdens lange ritten, maar bij 't aanleggen van de gordel zit 'ie in de weg. Het dashboard is opgebouwd uit mooie materialen en het past allemaal keurig. Het ademt een vrolijke, opgeruimde sfeer; vooral de bedienings-elementen van de airco zien er leuk uit, door de drie bollen waarin knoppen en display zijn samengevat. Minder enthousiast zijn we over de stuur-bediening van de geluidsinstallatie. Een van de schakelaars zit zo dicht op de emuis van je linkerhand, dat je in bochten regelmatig onbedoeld van zender verandert.

Intelligent
Wat ook niet had gehoeven, is het intelligent key-systeem. Je kunt het zendertje dat voor sleutel moet doorgaan, gewoon in je zak houden. De auto herkent zijn baasje en daardoor kun je met een druk op een klein rubberen knopje op de portierhendel de auto ontsluiten. Starten doe je met een draaiknop op de plaats waar vroeger het contactslot zat. Had je in oude Nissans zo'n knopje dat je moest indrukken om de sleutel naar de laatste stand te draaien voordat je hem eruit kon trekken, ook dit moderne contact heeft zo'n knopje. Maar als je vergeet dat knopje in te drukken, weigert de auto op slot te gaan.
De zit achterin is wat krap, maar dat wordt gecompenseerd door het kwaliteits-gevoel. Handig zijn de uitklaptafeltjes aan de rugleuningen van de voorstoelen. In de kofferruimte kun je niet veel kwijt, maar je kunt de achterbank naar voren schuiven. Maar dan blijft er weinig beenruimte over.

Gevoelloos
Gas en koppeling zijn lastig te doseren. Beide pedalen zijn tamelijk gevoelloos, waardoor je vaak met te veel of juist te weinig toeren de koppeling laat opkomen. Sturen doet de Note daarentegen lekker. De auto reageert prettig (maar niet te) direct op bewegingen van het stuur, helt minder dan we van zo'n 'busje' verwachten en weet lang een neutraal stuurgedrag te handhaven. Zelfs als je in het heetst van de strijd plotseling van het gas afgaat, is de Note vrij eenvoudig binnen de lijnen te houden.
Na de bocht pakt de motor weer goed op. De 1,6-liter is ruimbemeten voor deze auto en we vermoeden dat de gemiddelde koper met de 88 pk sterke Note 1.4 ook in zijn nopjes zal zijn. Wat onverlet laat dat we extra veel plezier beleven aan de 110 pk in onze testauto.
Wat echter in negatieve zin opvalt, is het geluidsniveau. Niet alleen de motor laat zich horen, ook de wind giert erop los. Jammer, het is toch een domper op het plezier dat deze auto op de snelweg geeft.

  • +Uiterlijk
  • +Prestaties
  • -Kofferruimte
  • -Bediening

Signalement

Merk Nissan
Model Note 1.6 Tekna
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 110 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 153 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 46 l
Lengte / breedte / hoogte 4.083 mm / 1.690 mm / 1.550 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.107 kg
Laadvermogen 453 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 510 kg
Banden185/55R16Prijzen
Topsnelheid 183 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s (fabrieksopgave: 10,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,7 s / 7,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 12,7 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km (fabrieksopgave: 6,6 l/100km)
CO2-uitstoot 156 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.