Test: Nissan Note (2006)

Vooral verstandig

Nissan Note
Nissan NoteNissan NoteNissan NoteNissan NoteNissan Note
AutoWeek 6 2006
AutoWeek 6 2006

Je leest het in AutoWeek 6 2006

Met de Note wil Nissan zowel de emotie als de ratio aanspreken. Dankzij een riante binnenruimte en tal van opbergmogelijkheden voor bagage zal dat laatste best lukken. Want hoewel de Note wel degelijk enkele geinige ontwerpdetails heeft, is het toch vooral een verstandige auto.

De Almera loopt inmiddels op z'n laatste benen en de Tino is al van het toneel verdwenen. De Note heeft de edele taak automobilisten die veel interieurruimte en een grote inzetbaarheid voor het hele gezin van hun auto verlangen ook in de toekomst aan Nissan te binden. Uiteraard zijn 'vreemd merkrijders' eveneens welkom bij het Japanse merk.

De Note is gebaseerd op de Tone, een conceptauto waarmee Nissan twee jaar geleden op de Parijse autosalon de reacties van het publiek peilde. Net als het studiemodel vertoont de Note gelijkenissen met een van z'n grote broers, de Murano. De verwantschap is vooral in de neus duidelijk waar te nemen. De 'surftail', die Nissan op de Almera introduceerde, leeft voort in het dak van de Note. De lijn ervan loopt na de B-stijl af, om ter hoogte van het achterste zijruitje weer als een skischans de lucht in te gaan. De boemerangvormige achterlichten, die ver over het dak doorlopen, geven de Note – net als diens daklijn – een dynamisch accent. En dat kan het model best gebruiken, want het tamelijk doosvormige uiterlijk heeft enige moeite te enthousiastmeren. Maar de Nissan is dan ook vooral geënt op functionaliteit en wulpse, sportieve koetsvormen doen slechts afbreuk aan ruimte binnenin.

Exceptioneel

De Nissan Note maakt gebruik van het platform waarop ook de Micra, de Micra CC en de Renault Modus en Clio gebaseerd zijn. De kersverse Nissan heeft echter een langere wielbasis. De voor- en achterwielen van de ruim vier meter lange Japanner staan exact 2,6 meter uit elkaar. Dat belooft veel goeds voor de interieurruimte. Die is dan ook dik voor elkaar. Europeanen zijn lang, maar daar hebben ze in Japan bij de ontwikkeling van de Note rekening mee gehouden. Zelfs een bestuurder van een meter of twee, die de voorstoel zo ver mogelijk over de rails naar achteren heeft geschoven, laat voor de passagiers op de achterbank meer dan voldoende beenruimte. En da's exceptioneel voor een auto uit de B-klasse. Dan moet de verschuifbare achterbank wel in de achterste stand staan. De bagageruimte heeft in dat geval nog 280 liter te bieden. De bank kan 160 millimeter naar voren worden verschoven, waardoor de inhoud van de kofferbak toeneemt tot een zeer bruikbare 437 liter. Niet alleen de rugleuning kan worden neergeklapt, waardoor er 1.332 liter laadruimte ontstaat, maar ook de leuning van de rechtervoorstoel, zodat de Note ook voorwerpen met een lengte van 2,40 meter kan vervoeren. Bij de bouwmarkt en Ikea slaat de Nissan dus geen slecht figuur.

De kofferbak heeft een dubbele bodem; Twee stevige vloerplaten zorgen voor een vlakke laadvloer, maar wie meer ruimte nodig heeft, kan ze verwijderen en de diepte in.

Het interieur maakt duidelijk te zijn ingericht voor het gezin. Er zijn veel opbergvakken, zoals in de rugleuningen van de voorstoelen. Die zijn tevens voorzien van klaptafeltjes. Het dashboardkastje kan worden verwarmd en gekoeld, zodat dranken daar op de juiste temperatuur bewaard kunnen worden. Is het dashboardkastje reeds volgestouwd, dan biedt de klep van het handschoenenvak nog soelaas. Kaarten of papieren kunnen dan daarin bewaard worden. In de middenconsole vinden munten of cd's een plaatsje, net als twee flesjes frisdrank. Boven op het dash zit nog een vakje dat aan het oog onttrokken wordt door een klep, waarin je bijvoorbeeld je mobiele telefoon kunt leggen.

De verwantschap van de Note met de Micra komt niet alleen tot uiting in de bedieningsorganen van het verwarmings- en ventilatiesysteem, die in de eerste helaas niet de fraaie ivoorkleur hebben, maar ook in de passagiersstoel waarvan de zitting voorover geklapt kan worden. Dan ontvouwt zich nog een verborgen opbergruimte.

De stoelen hebben zittingen die lang genoeg zijn om ook fors bemeten onderste ledematen adequaat te ondersteunen. De ondersteunende functie van de leuningen laat echter te wensen over. In bochten schuift het bovenlichaam te veel.

Hoogtoerig

Het motorenpalet van de Note omvat vier krachtbronnen, twee benzinemotoren en twee diesels. De 1,4-liter (88 pk, 128 Nm) en de 1,6-liter (110 pk, 153 Nm) euro-loodvrijgebruikers zijn door Nissan zelf ontwikkeld, beide 1,5-liter diesels (68 pk, 160 Nm en 86 pk, 200 Nm) komen uit de magazijnen van partner Renault. Tijdens de introductie rijden we me de krachtigste motoren. De 1,6 benzine toont zich onrustiger en lawaaiiger dan de 86 pk sterke diesel. Op kruissnelheid heb je vaak de neiging naar het vijfde verzet te schakelen, terwijl de bak daar al lang in staat. Dat de motor in de hoogste versnelling zo hoogtoerig is, vermoeit op den duur. Voor de 1,6 levert Nissan op verzoek overigens ook een viertraps automatische transmissie.

De dieselmotor maakt minder kabaal. Over de prestaties van beide motoren in de Note valt weinig te klagen. Met de minder krachtige aggregaten van het gamma hebben we bij de presentatie nog niet kunnen kennismaken. Ze maken de Note ongetwijfeld tot een wat gezapiger metgezel, maar zullen voor de vlakke Nederlandse wegen wel voldoende presteren. Zeker voor automobilisten die niet direct sportwagenkwaliteiten zoeken in hun vierwieler, en dat zullen Note-kopers naar alle waarschijnlijkheid niet doen.

Niet dat de Note nu een ongeïnspireerd rijgedrag tentoonstelt. In bochten helt 'ie maar beperkt over en als het te hard gaat, schuift de Nissan veilig over de voorwielen weg, maar de grens tussen rijden en glijden ligt tamelijk ver weg. Laat het gas los in een bocht en de achterzijde doet een gecontroleerde stap opzij. De Note heeft een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Bij lage snelheden vraagt de installatie minder spierkracht dan bij hogere, maar overdreven licht werkt de stuurbekrachtiging dan niet. Rond de middenstand is enige vaagheid waar te nemen en het stuur voelt niet supercommunicatief aan. Wel volgen de wielen behoorlijk direct de bevelen van het stuurwiel op.

Vanaf maart is de Note – zoals bij Nissan gebruikelijk – verkrijgbaar in vier uitvoerings­niveaus. Het basismodel heet Pure, daarboven zit de Visia. De middle of the road-uitvoering is de Acenta, en de Tecna heeft de meest complete trim. Alle Notes hebben de genoemde verschuifbare achterbank, twee airbags, ABS met remassistentie, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, elektrisch bedienbare portierramen vóór, elektrische stuurbekrachtiging en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Tot 1 mei biedt Nissan ook een introductieversie aan: de 'first Note'. Deze is gebaseerd op de Visia. Ten opzichte van die uitvoering heeft de first Note onder andere een klimaatcontrolesysteem, elektrisch bedienbare portierramen achter, gordijnairbags en grotere wielen. De extra's vertegenwoordigen een waarde van E 3.000. Ten opzichte van de Visia kost de first Note echter 1.400 euro meer. De prijslijst voor de Nissan begint bij 15.995 euro.