Nissan Micra IG-T 90 Tekna (2017)
Terug in de belangstelling
De nieuwe generatie Nissan heeft een veel zelfverzekerder voorkomen gekregen dan zijn voorgangers. Scherpe lijnen, agressieve koplampunits waarmee de Japanse hatchback vervaarlijk de wereld in gluurt, het valt allemaal een stuk meer op.
De 900 cc driecilinder met turbo presteert keurig, maar pas bij 2.250 omwentelingen begint de turbo mee te spelen en gaat de Micra het lekker doen. De koppeling blinkt niet uit in gevoel en vergt daardoor gewenning. Alles bij elkaar voldoet de aandrijflijn, maar blinkt niet uit.
In het interieur is het centrale touchscreen met fysieke sneltoetsen gemakkelijk te bedienen. Dankzij de interieurdelen in feloranje oogt het binnenste van de Nissan ook nog eens vrolijk. Die gekleurde lap oranje op het dashboard is natuurlijk wel smaakgevoelig, en optioneel bovendien. Achterin valt het tegen. De instap is krap en eenmaal op de achterbank zit je aan alle kanten klem. We zijn inmiddels gewend dat auto's in dit segment vier mensen op acceptabele wijze kunnen vervoeren, maar de Micra vormt de uitzondering op die regel.
Jammer, want het onderstel krijgt de handen juist weer wel op elkaar. De Micra staat op een doorontwikkelde basis van de vorige Micra. Toch rijdt de Japanner uitstekend, er is een erg goede balans gevonden tussen wendbaarheid, grip en comfort. De Tekna-uitvoering kost in combinatie met de 90 pk driecilinder € 20.590. Maar dan zijn zaken als een automatisch remsysteem, verkeersbordherkenning, automatisch grootlicht, rijbaanhulp en Bose-speakers in de hoofdsteunen standaard.
Oordeel
Met de nieuwe Micra zet Nissan een opvallende auto neer. De beperkte ruimte achterin wordt goedgemaakt door het uitgebalanceerde onderstel, de moderne technologie en het lage brandstofverbruik.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | Micra IG-T 90 Tekna |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.740 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 898 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 140 Nm bij 2.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 41 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.999 mm / 1.743 mm / 1.455 mm |
Wielbasis | 2.525 mm |
Massa leeg | 959 kg |
Laadvermogen | 571 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 525 kg |
Banden | 205/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,8 s / 18 s |
Brandstofverbruik | 4,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 104 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta
- 2018
- 95.883 km

Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta 90PK | Parkeercamera | Climate Control | Cruise Control | Navigatie
- 2018
- 113.777 km

Nissan Micra 0.9 IG-T N-Connecta | Bose | ECC | Dode Hoek Detectie | 360 Camera | Navi | Cruise | Armsteun
- 2017
- 49.776 km
Lees ook
Praktijkverbruik Nissan Micra: is z’n verbruik ook klein?
Praktijkervaring Nissan Micra: eigenaren over voorlopig laatste compacte Nissan
Nissan Micra - Occasion aankoopadvies
Nissan Micra (2018) vs. Peugeot 208 (2018) - Occasion Test
Ford Fiesta - Nissan Micra - Renault Clio - Volkswagen Polo - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.