Naar Italië per Dacia Sandero op LPG: is rijdende spaarpot geschikte reisgenoot?

Vol gas de hort op

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)
Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)ZAZ ForzaDacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Pas enkele weken maakt de Dacia Sandero Stepway deel uit van onze duurtestvloot, maar de nuchtere Roemeen wordt niet gespaard. De goedkoopste auto van Nederland mag zich in de leukste uitvoering en met de financieel misschien wel meest aantrekkelijke aandrijflijn direct bewijzen tijdens een rit naar Italië. Is zo’n rijdende spaarpot daarvoor wel geschikt?

Door onder meer inflatie en toegenomen veiligheidseisen én dus ook een rijkere standaarduitrusting zijn auto’s er het laatste decennium bepaald niet goedkoper op geworden. Daarbij zijn de brandstofprijzen tegenwoordig zo hoog dat de Nederlandse benzine- of dieselrijder geregeld met zeiknatte ogen zijn tank vol staat te gooien. Gelukkig is daar Dacia, het sympathieke, relatief goedkope merk met een karakter dat zo Nederlands is als een ongemakkelijk gesprek op een kringverjaardag. Dacia biedt met de Sandero tweemaal de helpende hand. Met zijn vanafprijs van €16.700 is de Sandero de goedkoopste nieuwe personenauto van Nederland en voor die zeventien mille krijg je ook nog eens een volwaardige B-segmenter. En de tweede handreiking? Die biedt Dacia op technisch vlak. Het is het enige merk dat ook af fabriek lpg-motoren levert, ook in de Sandero! Dat kost je maandelijks een paar tientjes extra aan motorrijtuigenbelasting, maar met de huidige brandstofprijzen heb je dat zó terugverdiend. Voor een litertje Euro 95 (E10) tik je zomaar €2 of meer af, terwijl je een liter lpg wel voor minder dan €0,80 per liter moet kunnen vinden. De goedkoopste auto van Nederland met de aan de pomp met afstand voordeligste aandrijflijn: dat klinkt als de heilige graal voor de Nederlandse consument. Maar kom je er in ruil voor je financiële voordeel niet armetierig van af en kun je er wel een beetje fatsoenlijk mee op vakantie? Wij namen de proef op de som en namen onze Dacia Sandero Stepway TCe 100 Eco-G mee naar het Gardameer.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Gewoon een volwaardige bagageruimte, maar géén reservewiel in de Sandero-op-gas.

Vrolijke fluiter

Dacia weet al heel lang verdraaid goed waar het goed in is en weet zijn receptuur steeds verder fijn te slijpen. Waar de vorige Sandero wat technische basis betreft vrij ver van de Clio af stond, maakt het huidige model gewoon zijn kilometers op een vereenvoudigde versie van de techniek die je onder de actuele Clio en Captur tegenkomt. Daar komt bij dat ook de motoren die in de Sandero verkrijgbaar zijn allang geen achterhaalde machines meer zijn. In Nederland levert Dacia in zijn modellen al sinds 2008 ook motoren die lpg lusten. Dat waren ooit atmosferische 1.2’tjes, 1.4’s en 1.6’en, maar tegenwoordig zijn het moderne turbo-driepitters, die vrolijk fluitend hun werk doen. Aan bagageruimte kom je helemaal niets te kort. Onze Sandero Stepway heeft op de plek waar normaliter het reservewiel ligt een ringvormige gastank. Je kunt er veertig liter gas in pompen. Dat doen we dan ook. De gasnippel die de Sandero nodig heeft voor de Nederlandse gaspompen verdwijnt weer in het handschoenenvakje en met een volle gastank én een volle volwaardige benzinetank – je weet immers maar nooit waar we terechtkomen – zetten we koers naar het Zuiden. Wie nooit eerder een lpg-auto heeft gereden, verwacht mogelijk een net zo’n groot verschil in karakter als tussen een benzine- en dieselmotor, maar niets is minder waar.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

De bandenspanningssensor was even de kluts kwijt, maar gelukkig was er niets aan de hand.

Schriksensor

De Sandero – die altijd start op benzine en na enkele seconden naadloos overgaat op lpg – heeft gewoon het karakter van een exemplaar met 90 pk of 110 pk sterke 1.0 TCe-benzinemotor. Enkel stationair merk je dat hij op benzine net even verfijnder loopt, maar onderweg voelt alles bekend en vertrouwd. Alleen wie volledig is gefixeerd op snelheid vraagt zich af of de 100 paarden er wel allemaal zijn. Op de 0-100-sprint is de Eco-G ongeveer net zo rap als een Sandero met 10 pk minder. Het verschil is verwaarloosbaar. Als we na een kleine anderhalf uur rijden in het zigzaggende verkeer op de Ring van Antwerpen ons plekje op willen eisen, claimt de Dacia vlot genoeg zijn plek op de weg. De Ring is ook de plek waar het Stepway-sausje ons extra prima smaakt. De Sandero oogt als Stepway niet alleen net even lekkerder, zijn iets langere veerwegen maken hem ook behoorlijk comfortabel. Het vrolijk fluitende turboblok doet hoewel Dacia op isolatiemateriaal ongetwijfeld kosten heeft bespaard, nooit vervelend hoorbaar zijn werk. Met een gangetje van 110 km/h op de cruisecontrol doorkruisen we België om zelfs Luxemburg voorbij te rollen. Even voorbij de grens met Frankrijk laat de Sandero ons schrikken. Hij waarschuwt voor een te lage bandenspanning. Het zal toch niet hè, in een Sandero zonder reservewiel. De stemming slaat om, maar verbetert snel na de banden zorgvuldig te hebben bekeken en de bandenspanningsmeter te hebben gereset. Het zou niet meer gebeuren, een pak van het hart.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Autogas is vooral prettig als je het ook kunt tanken. Let op de ZAZ Forza op de achtergrond (foto 18)!)

Een goed begin is het halve werk

Een belangrijke les met een lpg-auto: zoek uit waar tankstations zijn die lpg (of in Frankrijk: gpl) aanbieden en ook of het werkt. In al onze koppigheid willen we zoveel mogelijk kilometers uit de tank persen en dus zijn we bereid door te rijden tot de resterende actieradius op de boordcomputer al even op nul kilometer staat. We kunnen het ons permitteren; de Sandero heeft immers ook 50 liter benzine aan boord. Voor Jan Joker rijden we een tankstation binnen waar de lpg-pomp de geest heeft geven. Met samengeknepen billen en op de laatste dampen autogas rolt de Sandero ons enkele tientallen kilometers verderop de Aire de Saverne langs de Franse A4 op. Je gelooft het niet. Ook hier is de lpg-pomp buiten gebruik. Gelukkig is er een goedlachse en praatgrage monteur mee in de weer die ons op het hart drukt dat een en ander over een half uur weer zou moeten werken. Optimistisch, zo blijkt. Na een klein uur blijkt dat de pompstationmedewerker vergeten is de boel weer te activeren. Met de Franse slag gaat de knop om en kunnen wij de Sandero volpompen met lpg. De schade: €36,34 voor 34,48 liter. Lpg is in Frankrijk bepaald niet gratis, zeker niet langs de snelweg. Die zesendertig euro en een beetje bracht ons wel mooi 529 kilometer van huis. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km. Dat klinkt niet fantastisch, maar we vinden het zeer netjes. Het is niet meer dan normaal dat je uit een liter lpg zo’n vijftien procent minder kilometers perst dan uit een liter peut. De fabrieksopgave van 7,1 l/100 km hebben we in elk geval overtroffen.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Ga je via Zwitserland naar Italië? Hang dan vooral even rond in de omgeving van Beckenried.

IJsbeer in de woestijn

Omdat we ons graag op de pracht van de Alpen laten trakteren, slaan we ons kamp op in het bijna sprookjesachtige Luzern aan het indrukwekkende Vierwoudenstrekenmeer, 267 kilometer na de eerste tankbeurt. Het bombastische bergwerk is veel te theatraal voor de Sandero en ook in Luzern zelf hoort de Dacia gevoelsmatig niet thuis. De Ferrari’s, Bentleys en alles wat een paar ton of meer kost vliegen je in de hoofdstad van het gelijknamige Zwitserse kanton om de oren. Wij weten beter. Hoewel de Sandero natuurlijk niet is volgestopt met het mooiste materiaal dat de kunststoffabriek kan maken, bekruipt je geenszins het gevoel dat je iets tekort komt. Zeker niet in de Stepway-uitvoering, al zouden we graag een normaal setje vloermatten willen. Na een kleine 800 kilometer worden onze voeten de verhoogde strips en gripdelen van de rubberen vloermatten behoorlijk zat. Gemakkelijk schoon te maken, maar comfortabel vinden we het niet.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Dacia Sandero Stepway: avontuurlijk uitgedost en dus klaar voor Gotthard-avontuur.

Bergschoenen

Met een door de boordcomputer geschatte resterende actieradius van 350 kilometer wacht de tweede etappe. Doordat het lpg-systeem af fabriek in de Dacia zit, kun je hier het gemiddelde verbruik en de resterende actieradius op benzine én op lpg aflezen. Handig, maar er blind op vertrouwen kun je niet. Zo duurt het opvallend lang voordat de aangegeven actieradius afneemt, maar raakt de laatste tien tot vijftien procent exponentieel sneller op. De Sandero wacht een bijzonder avontuur. Tijdens zijn korte Europese roadtrip mag de Sandero bewijzen zijn Sandero-bergschoenen niet voor niets te hebben aangetrokken. De Gotthardtunnel is afgesloten en dat betekent: eroverheen. Prachtig voor ons, dramatisch voor het verbruik. Dat de Gotthardpas niet de natuurlijke habitat van de nuchtere Sandero is, blijkt tijdens elke slingerbocht. Hij laat zich er even goedmoedig als gevoelloos doorheen sturen. Voor rijplezier in de krappe zin van het woord moet je niet bij de goedkoopste auto van Nederland aankloppen, voor plezierige kilometers maken wel. Ook nu durven we tot de laatste druppels vloeibaar gas te gaan, al komen die door de Gotthardpas een stuk eerder.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

De Alpen zijn natuurlijk prachtig. De prijs - het hogere verbruik - betalen we graag.

Het hoogteverschil in de Alpen maakt dat de 1.0 harder moet werken. Dat betekent: geregeld terug naar zijn drie en soms zelfs vol op het gas om de gang erin te houden, zeker met een gehaaste Zwitser op je achterbumper. Ook de snelwegen na dit fantastische stukje Europa gaan constant omhoog en omlaag. Het hakt erin. Bij Shell Autostrada Bellinzona zijn we écht genoodzaakt te stoppen, helaas nog in het dure Zwitserland en slechts zo’n 60 kilometer van de Italiaanse grens verwijderd. De schade: 42,57 Zwitserse francs, omgerekend zo’n €45 voor 35,77 liter lpg. Die kleine 36 liter bracht ons slechts 426 kilometer ver. Het gemiddeld verbruik van 8,4l/100 km is dan ook niet bepaald om over naar huis te rijden. Een kleine pleister op de wonde: met de Dacia Sandero kun je in Zwitserland zonder verloopnippel je gang gaan. Net als in Italië overigens, waar onze eindbestemming zich al spoedig aandient.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

De geschatte lpg-actieradius is niet erg nauwkeurig.

Compagno

Na de tweede tanksessie is het nog slechts 224 kilometer naar Sirmione, de historische parel aan een landtong in het zuiden van het Gardameer. Hoewel het de Sandero aan feitelijk niets schort, wenst ons zitvlak na de ruime duizend kilometer die er inmiddels op zit wel meubilair dat iets meer ondersteuning biedt. Lekker wegzakken tijdens een lange rit doe je er niet in. Ze zitten het fijnst als je er – zoals het eigenlijk hoort – rechtop in plaatsneemt.

Omdat we Luzern niet al te vroeg hebben verlaten en bij het nabijgelegen Beckenried nog een uitgebreide fotoshoot met onze budgetknaller hebben gehouden, rijden we als de avond al is gevallen via Lugano Italië binnen. Dwars door Milaan en langs Monza; de laatste paar honderd kilometer van de rit en tevens de eerste in het voor veel autoliefhebbers én gastronomen beloofde land: Italië. Van doorrijden houden de Italianen wel en ook wij willen meters maken. Dat gaat fantastisch op de vierbaans snelwegen en ook hier ontpopt de Sandero zich als een stabiele compagno. Na 1.179 kilometer is de eindbestemming Sirmione bereikt en mag de Dacia enkele dagen tot rust komen. We hebben volgens de boordcomputer nog 366 kilometer over, kilometers die de Sandero maar wat graag langs de glooiende wijngaarden, de citroenbomen, de cipressen en de oleanders maakt.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Eindbestemming Italië: klaar voor de verkenningstocht ...

Veel voordeel voor weinig

Na 102 kilometers aan lokale verkenningstochten gooien we de Sandero vol in het even verderop gelegen Pescheira. Let wel: kom niet rond het middaguur aan bij een klein tankstation, maar kom ook zeker niet te laat. De kleine stationnetjes houden geregeld een uurtje lunchpauze en doen zomaar om vijf uur ‘s middags de deur op slot. Onhandig met je lpg-auto: het is in Italië bepaald niet gebruikelijk en vaak zelfs niet eens toegestaan om zélf lpg te tanken. Met ruim honderd lokale genietkilometers is de schade bij de derde en laatste tankbeurt sinds het vertrek €13,55. Dat lees je goed. Dertien euro vijfenvijftig voor 326 kilometer. Dankzij de vele snelwegkilometers een gemiddeld verbruik van 6,1 l/100 en dus wéér flink onder de fabrieksopgave. Doe je concessies om je vakantierit per voordelige Sandero af te leggen? Nauwelijks tot niet. En mocht je je toch de prins van Dubai wanen, dan moet je je kritiek maar tegen het licht van de spotgoedkope kilometers houden. Onze heenreis kostte ons – inclusief Alpenavontuur en 100 lokale kilometers – zonder hypermilen nog geen €94. En dat voor 1.281 kilometer. Probeer dat maar eens met je benzineauto.

Plussen en minnen

+ Comfortabel en compleet
+ Volwaardige bagageruimte
- Verloopnippel voor Nederlandse gaspompen
- Stepway-vloermatten niet doordracht

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Zélf LPG tanken in Italië? Vergeet het maar!

Rit in cijfers (heen, lokaal én terug)

Kilometerstand begin rit:3.043 km
Kilometerstand einde rit:5.893 km
Getankte liters (lpg)200,05 liter
Gemiddeld verbruik:7,02/100 km (1:14,2)
Totale brandstofkosten:€183,12
Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

Zowel in Frankrijk...

Wist je dat ...

- de Sandero al zes jaar op rij de populairste auto op de Europese particuliere markt. Dat lijkt hij ook dit jaar te gaan worden.

- één op de drie vorig jaar in Europa verkochte Dacia’s een Eco-G 100-motor had die lpg lust.

- 42 procent van de Sandero’s die Dacia verkoopt op lpg rijdt.

- 66 procent van alle verkochte Dacia’s Sandero een Stepway is.

Dacia Sandero (Lars Krijgsman)

... als in Zwitserland en Italië heeft de Sandero geen verloopnippel nodig. In o.a. Nederland wél. Let goed op welke je nodig hebt!

Dacia in Nederland

In Nederland zijn in de eerste drie kwartalen van dit jaar 4.796 nieuwe Dacia's geregistreerd. Ook in ons land is de Sandero het grootste succesnummer van de Roemenen. Van die bijna 4.800 nieuwe Dacia's waren er 1.728 (36 procent) een Sandero. De Jogger volgt met 1.356 exemplaren. Van de Spring zijn dit jaar 1.155 stuks in Nederland geregistreerd. De Duster is met tot nu toe 557 gekentekende exemplaren dit jaar de minst populaire Dacia van ons land.

Dacia Sandero (Vignet Zwitserland, Lars Krijgsman)

Vergeet vooral niet om een vignet voor Zwitserland te kopen. En plak hem vooral minder scheef op dan wij hebben gedaan ...

Signalement

Merk Dacia
Model Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Up&Go
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.685

Specificaties

Brandstof lpg
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 999 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 101 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 32 l
Lengte / breedte / hoogte 4.099 mm / 1.848 mm / 1.535 mm
Wielbasis 2.604 mm
Massa leeg 1.109 kg
Laadvermogen 493 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 600 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 178 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 115 g/km

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (106) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum