Test: Mitsubishi Colt CZC (2006)
Vuistje naar de Micra C+C
De markt voor compacte coupé-cabrio's is aardig verzadigd aan het raken. Wat kun je als nieuwe toetreder nog doen om een stuk van de taart mee te pikken? Mitsubishi heeft besloten zijn open Colt te onderscheiden met extra vermogen, hoewel daar wel een maar aan vast zit.
Wanneer je je eerste rondes rijdt in een nieuw model, trek je steevast veel aandacht. En daar zit je niet altijd op te wachten. Mitsubishi heeft daar een perfecte oplossing voor en kiest Monaco als locatie voor de testintroductie voor de Colt CZC. In het ministaatje aan de Côte d'Azur wordt je hoogstens meewarig nagekeken als je je in een auto van onder de anderhalve ton over straat begeeft. We willen niet worden aangezien voor het kamermeisje van het Carlton, dus zoeken we de D2204 op, een schitterende bergweg waar menig klassieke rally is verreden. Het is daarom meteen een stevige beproeving voor de open Colt. Op wegen als deze merk je gauw genoeg of de motor het aankan en, in het geval van een cabrio, of de stijfheid voldoende is.
Wanneer je een rondje om de CZC heen draait, gaan je eerste gedachten onwillekeurig uit naar de Nissan Micra C+C. Een opvouwbare stalen dakconstructie wegwerken in zo'n kleine auto laat dan ook weinig ruimte over voor variatie. Toch smoelt de Colt net iets aparter, en dat is bereikt door veel aandacht te besteden aan details als de lichtunits. Was getekend: Pininfarina. Dat is ook meteen de plaats waar de open Colt wordt gebouwd, voor ons een teleurstelling, aangezien de gesloten uitvoeringen bij NedCar in elkaar worden gezet. En dat die fabriek wel wat extra werk kan gebruiken, behoeft in deze donkere dagen natuurlijk geen toelichting.
De Nederlander John Pauls, die voor het project Colt CZC verantwoordelijk is, vertelt ons desgevraagd dat er wel degelijk over is gedacht om de CZC naar Born te halen. "Maar daar was in de ontwikkeling te weinig rekening mee gehouden, waardoor dit plan te duur zou zijn geworden. Bovendien is de auto ontwikkeld door Pininfarina, en dan kun je de productie niet zomaar aan een ander geven."
In de knoop
Een bolle hoge daklijn zorgt ervoor dat je voldoende hoofdruimte hebt. De zitpositie voor mensen met een gemiddelde lengte is goed, maar wie qua beenlengte boven de middenmoot uitsteekt, zou nog wel eens in de knoop kunnen komen. Door het kleine achterbankje kunnen de voorstoelen minder ver naar achteren dan menigeen zou willen.
Wil je het dak openen, dan moeten twee klemmen bovenaan de A-stijlen moeten worden losgemaakt, waarna je met een druk op de knop in 22 seconden niets dan blauwe hemel boven je hebt. Mitsubishi wil de CZC vooral qua sportiviteit boven zijn concurrenten uit laten steken. "We maken een vuistje naar de Micra C+C", aldus een zelfverzekerde woordvoerder van de importeur. Waarvan akte: kun je bij Nissan kiezen uit 88 pk en 110 pk, Mitsubishi begint waar Nissan ophoudt. De lichtste CZC heeft 109 pk, de turbo biedt 150 pk. Maar laten we eerlijk zijn, ook prijstechnisch begint Mitsubishi waar Nissan zo ongeveer ophoudt. Een 110 pk Micra C+C kost E 21.850, de prijslijst van de Colt CZC begint pas bij 22 mille.
Wat onverlet laat dat de turbo zich bijzonder geschikt toont voor de zware bergpassen die we hem laten nemen. De motor heeft geen enkele moeite de auto de hellingen op te sleuren. Het onderstel is lekker stevig afgesteld, waardoor je in de bochten leuk kunt spelen. Dat deze auto voorzien is van traction control, weten we alleen maar uit de persmap. Door het relatief hoge vermogen vertoont de CZC turbo in de haarspeldbochten een stevige partij onderstuur. Niet ideaal, maar het blijft wel goed controleerbaar.
De stuurbekrachtiging is beperkt gehouden, wat het sportieve gevoel nog eens versterkt. De stijfheid is door Mitsubishi keurig voor elkaar gekregen. Op dit asfalt vol kuilen zie je de koets wel behoorlijk trillen, maar de negatieve invloed op het weggedrag blijft heel beperkt.
De aerodynamica is in orde. Ook wanneer je wat harder rijdt, blijft een gesprek zonder stemverheffing mogelijk. Gelukkig voor de standaard meegeleverde radio, want die begint al gauw met doordringend gekraak mede te delen dat je meer van hem verlangt dan hij aankan.
Vanzelfsprekend
Wij reden alleen met de turboversie. Die is alleen leverbaar in combinatie met de meest complete uitvoering, waardoor hij E 27.999 kost. Niet alleen sneller dan de Micra C+C, maar ook flink duurder dus. Voor dat geld krijg je elektrisch verwarmde sportstoelen met deels leren bekleding, uiterlijke aanpassingen waaronder lichtmetalen 16-inchwielen en geperforeerde aluminium pedalen. Wie met minder luxe genoegen wil nemen, zal dus ook vermogen moeten inleveren. De eenvoudigste CZC heeft standaard onder meer voor- en zijairbags, stalen 15-inchwielen met doppen, elektrische stuurbekrachtiging en een boordcomputer. Zaken als airconditioning ontbreken, en in die configuratie kost de CZC E 21.999.
Voor duizend euro biedt Mitsubishi het 'Invite'-pakket, dat een totaalwaarde van E 3.500 aan extra's bevat: airco, centrale vergrendeling, mistlampen voor, geluidsinstallatie met stuurbediening, elektrische raambediening en nog wat van die zaken die we tegenwoordig als vanzelfsprekend beschouwen.
Een (semi-)automaat wordt niet leverbaar, ondanks dat Mitsubishi die zo uit het schap zou kunnen trekken van de gewone Colt. De fabrikant vindt die niet passen bij het sportieve karakter van de CZC. Begin juni wordt de open Colt leverbaar, de importeur verwacht er voor de jaarwisseling 350 te hebben verkocht in ons land.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lees ook
Test: Peugeot 207 CC 1.6 - Mitsubishi Colt CZC 1.5
Mitsubishi Colt CZC 1.5 Instyle (2006)
Test: Mitsubishi Colt CZC - Nissan Micra C+C - Daihatsu Copen
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.