Occasion Test: Mitsubishi ASX - Opel Mokka
Vroege vogels
In een tijd dat compacte SUV’s nog geen gemeengoed waren, kwam Mitsubishi al met de ASX en een paar jaar later volgde Opel met de Mokka. Daarmee behoren ze nu tot de oudgedienden, hoewel de ASX nog altijd in de prijslijst staat en de Mokka pas vrij recent uit de showroom verdween.
De SUV maakte zijn entree min of meer als groot bakbeest, met types als de BMW X5 en Mercedes-Benz ML en later de Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg. Dat verschafte dit type voertuig een nogal slecht imago en de term ‘P.C. Hooft-tractor’ deed het dan ook goed. Vandaag de dag ligt de SUV opnieuw onder vuur, vanwege het vermeend hogere brandstofverbruik en de hogere uitstoot van CO2 die daarmee gepaard gaat. Het neemt niet weg dat ze nog altijd mateloos populair zijn: types als de Peugeot 2008, Renault Captur en de vorig jaar geïntroduceerde Volkswagen T-Cross zijn niet aan te slepen. Is het dan echt zo beroerd gesteld met dat verbruik? Dat hangt deels van je rechtervoet af, maar het is een feit dat een hogere, zwaardere auto meer drinkt dan een hatchback, sedan of station. Toch kunnen we deze twee testauto’s onmogelijk als zuipschuiten betitelen – dat gaat te ver.
Dat de SUV vooral geliefd is bij het vergrijzende deel van onze bevolking is eveneens geen verrassing. Ten eerste omdat deze groep doorgaans het geld heeft om een nieuwe auto aan te schaffen en doordat de ledematen niet meer zo soepel bewegen als in de jonge jaren, is de hogere instap meer dan welkom. En nu we toch enigszins aan het generaliseren zijn: deze categorie bestuurders behoort niet tot de groep stevige doortrappers of kilometervreters, dus een heel groot effect op de mondiale uitstoot van broeikasgassen is niet te verwachten. Hoe dan ook, ook op de occasionmarkt doet de kleinere SUV het goed en dat vertaalt zich naar stevige vraagprijzen. Mocht je dus niet per se hoog willen zitten, kijk dan vooral ook naar auto’s die qua grootte vergelijkbaar zijn; dat scheelt een hoop geld.
HARD EN ZWART
Aan facelifts en modeljaarupdates geen gebrek bij de ASX – de afkorting staat trouwens voor Active Smart Cross-over. Hij kreeg ze in 2012, 2015, 2017 en 2019. Wat wil je, als een model al tien jaar meeloopt? De testauto heeft het front zoals dat in 2012 werd gepresenteerd. Overigens werd de ASX ook als Citroën C4-Aircross geleverd en, op andere markten, als Peugeot 4008.
Onderhuids bleef bij Mitsubishi alles door de jaren heen ongeveer hetzelfde, vooral wat motorisering betreft. De enige benzinemotor in het programma is een simpele 1,6-liter met 116 pk, sinds vorig jaar heeft de ASX een tweelitermotor, gekoppeld aan automatische transmissie (cvt). Die optie schitter tot dusver door afwezigheid, terwijl kopers in dit segment juist graag een automaat hebben. Vierwielaandrijving stond ook nooit op de optielijst. Een atmosferische zestienhonderd dus, dat is niet echt meer van deze tijd. De motor is onder alle omstandigheden nadrukkelijk aanwezig en op de snelweg zelfs iets te. Op lange ritten gaat dat vermoeien. Bij 100 km/h is het nog wel uit te houden, daarboven gaat het hoge toerental echt irriteren. Voordeel daarvan is dat de motor vrijwel altijd alert op het gaspedaal reageert. Een zesde versnelling had hem echter bepaald geen kwaad gedaan.
Van het interieur vrolijk je ook niet op. Heel zwart en heel hard, terug naar Japan jaren 90. Uitermate degelijk en functioneel, dat wel. De kunststoffen zijn krasgevoelig en dat is op sommige plekken goed te zien. Deze versie heeft een multimediasysteem met navigatie, gekoppeld aan een goede set speakers met subwoofer zodat je het motorlawaai kunt overstemmen met je favoriete muziek. Aan de koppeling moesten we even wennen, die gaat heel licht en grijpt vrij snel aan. Pas na een tijdje leer je het pedaal goed te doseren. Het schakelen gaat met lange slagen, maar je mist geen enkele versnelling doordat het mechanisme met voldoende precisie werkt. Er is aardig wat werk gemaakt van het onderstel en dat resulteert in een auto die goed stuurt, ook al biedt dat weinig gevoel. De vering en demping zouden we als soepel willen betitelen, wat resulteert in comfortabel rijgedrag. De ruimte op de achterbank is modaal, langere personen zitten met hun knieën tegen de rugleuning van de voorstoelen.
FIJNE STOELEN
Net als de ASX kreeg ook de Opel Mokka een facelift en wel in 2016. Vanaf dat moment gaat hij als Mokka X door het leven. In tegenstelling tot wat Opel ons in de reclamespotjes doet geloven, is de Mokka niet echt een Duitse auto. Hij werd namelijk in Zuid-Korea gebouwd en sinds 2014 ook in Portugal, om aan de grote vraag te kunnen voldoen. Op de Amerikaanse en Chinese markt werd dit model als Buick Encore verkocht. Ook voor de Mokka was de basismotor een gewone 1.6 en sinds 2013 staat de 1.4 Turbo (ook met lpg) in de prijslijst en er is een dieselmotor. Afgezien van de versie met de basismotor waren vrijwel alle Mokka’s leverbaar met automaat of 4WD. Wij rijden met de 1,4-liter turbo. Een fijne motor, zeker na een rit in de ASX. Meer trekkracht, veel minder toeren en ook veel minder herrie. De zesversnellingsbak schakelt fijn en de koppeling is goed te doseren. Een klein turbogat is er wel, vanaf zo’n 2.000 toeren komt de viercilinder goed op stoom en bij 100 km/h draait de motor zo’n 1.800 toeren. Wat een rust! Ondanks het hogere vermogen is het trekgewicht gelijk aan dat van de Mitsubishi: er mag maximaal 1.200 kg aan de haak, voor caravanbezitters is dat vaak net iets te weinig.
Het interieur ziet er vele malen beter uit dan dat van de ASX. Mooiere materialen, speelser qua vormgeving en voorzien van uitstekende AGR-stoelen, die Opel voor veel modellen op de optielijst heeft staan. Een aanrader. De besturing kent voldoende zwaarte en dat zorgt voor een solide rijbeleving. De koets is af en toe wat onrustiger, veroorzaakt door de stugge vering. Op rechte, vlakke wegen heb je daar geen last van, wordt het bochtig of is het wegdek slecht, dan schiet het comfort iets tekort. Desalniettemin maakt de Mokka ook wat rijeigenschappen betreft een betere totaalindruk dan de ASX. Wat interieuren bagage ruimte betreft, legt hij het juist weer af tegen zijn Japanse concurrent. De kofferbak is kleiner en er is minder beenruimte op de achterbank, ook al komen de buitenmaten vrijwel overeen.
FIKSE OCCASIONPRIJZEN
Beide auto’s zitten best goed in de spullen. Zowel de Mokka als de ASX heeft een hifisysteem met subwoofer, in de Opel van het merk Bose. Navigatie, cruisecontrol, automatische klimaatregeling, een achteruitrijcamera en een lichten regensensor ontbreken evenmin. De Mitsubishi doet daar nog een trekhaak, panoramadak en keyless go bij, terwijl de Opel een automatisch dimmende binnenspiegel heeft en een DAB-tuner. Naar assistentiesystemen zul je tevergeefs zoeken, die zijn niet aanwezig.
In de EuroNCAP-botsproef scoorden de ASX en de Mokka allebei het maximale aantal van vijf sterren. Wat opvalt, is dat de vraagprijzen ten opzichte van de toenmalige nieuwprijzen vrij stevig zijn, met name die van de Mitsubishi. Die is een jaar ouder dan de Opel, heeft meer kilometers op de klok en kost bijna hetzelfde. Dat heeft alles te maken met de populariteit van deze voertuigcategorie, zoals we aan het begin van dit verhaal al meldden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Opel is duidelijk uit beter hout gesneden dan de Mitsubishi, daar ben je al snel achter. Aandrijflijn en interieur maken een veel betere indruk, waar de Japanner het vooral moet hebben van zijn bewezen goede kwaliteit en iets ruimere interieur.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Mokka X Innovation 1.4 Turbo 140PK Start/Stop, Rijklaarprijs, Navigatie Trekhaak Leder Schuif-/kanteldak Stuurverwarming Stoelverwarming
- 2016
- 134.959 km

Opel Mokka 1.4 T Cosmo Trekhaak Navigatie
- 2015
- 83.530 km

Opel Mokka 1.4 T Cosmo Airco Trekhaak Leder AGR Camera Navi Cruise Stoel stuur verwarmd
- 2015
- 195.273 km