Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)
Back to the future
Mitsubishi kwam in 1997 met de nieuwe Carisma met directe benzine-inspuiting én een actieradius die volgens de commercials maar liefst duizend kilometer bedroeg. Doordat de brandstof meteen ín de cilinder wordt gespoten in plaats van in het inlaatspruitstuk (zoals bij indirect ingespoten motoren) zouden de GDI's efficiënter werken en veel zuiniger lopen. GDI werd voor Mitsubishi echter niet het succes waar het merk op had gehoopt. De motoren bleken in de praktijk niet zo zuinig als in de folder werd beweerd en GDI stierf een wat stille dood. Mitsubishi zocht z'n heil weer in goedkoper te produceren motoren met indirecte inspuiting. De 1,6-liter MIVEC motor in de ASX heeft dan ook multipoint-injectie, waarbij de benzine nog vóór de inlaatkleppen wordt ingespoten. We hebben hier dus te maken met een relatief ouderwetse machine.
De ASX is een middelgrote SUV, al spreken de fabrikanten tegenwoordig liever van een crossover, want dat klinkt vriendelijker voor milieu en samenleving. Bovendien is deze ASX niet gebouwd voor een leven naast de gebaande paden, want de Mitsubishi is voorzien van aandrijving op alleen de voorste wielen. Het mag duidelijk zijn dat je deze ASX vooral koopt om lekker hoog te zitten en in een stoer ogend apparaat van hot naar her te rijden. Want één ding is zeker; auto's in dit segment zijn wat ons betreft steeds beter te pruimen wat uiterlijk betreft.
Geen ruimtewonder
Aan de binnenkant zorgt de Mitsubishi voor minder enthousiasme. Je vindt er een beetje een nietszeggend interieur. Ergonomisch klopt het allemaal wel; de knoppen zijn duidelijk en zitten mooi binnen het bereik van de bestuurder. Een grote misser vinden we het feit dat je de uitstroomopeningen van de luchtroosters niet afzonderlijk kunt regelen.
De stoelen in de ASX zijn niet super. Ze zijn aan de zachte kant en je mist vooral in bochten wat steun aan de zijkant. Bovendien kun je ze niet verstellen. De ASX is zeker niet de ruimste auto in zijn klasse. Dat merk je vooral op schouderhoogte. Ook de bagageruimte is met 419 liter niet overbemeten.
Rijden doet de Japanner wel prima. Vooral de wendbaarheid en directheid zijn voor dit type auto goed. Het onderstel is scherp, terwijl je tegelijkertijd ook aangenaam comfortabel wordt vervoerd. Oneffenheden in het wegdek slikt het onderstel allemaal moeiteloos en daarom is het een lekkere auto om mee onderweg te zijn. Wel valt al snel op dat de motor bovengemiddeld duidelijk hoorbaar is. Vooral op de snelweg draait de motor wel heel erg veel toeren, mede doordat de ASX slechts vijf versnellingen heeft. Een voordeel van die hoge toerentallen is dat de ASX lekker alert reageert op bewegingen van het gaspedaal. Raak het pedaal aan en vrijwel meteen begint de auto met versnellen. Het gaat allemaal niet alsof je door een orkaan vooruit wordt geblazen, maar traag is de basismotor in deze ASX ook weer niet.
De versnellingsbak werkt overigens niet superstrak. Op zich gaat het schakelen licht en doeltreffend, maar de pook maakt wel heel lange slagen. Al leer je daar snel mee leven, want zo'n ASX is prettig genoeg om zo'n smetje ruimschoots te compenseren.
Signalement
Merk | Mitsubishi |
---|---|
Model | ASX 1.6 ClearTec Intense |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.958 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 86 kW / 117 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 154 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.295 mm / 1.770 mm / 1.625 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.245 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 670 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 183 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,3 s / 7,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,5 s / 11,6 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkverbruik Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec: langloper of duurloper?
Een cross-over voor een mille of twaalf - Op zoek naar
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI - Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Test: Mitsubishi ASX - Hyundai ix35 - Nissan Qashqai - Peugeot 3008
Test: Mitsubishi ASX (2010)
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.