Eerste Rijtest: Mitsubishi ASX
Kleintje Outlander
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Het succes dat Nissan met de Qashqai heeft in het Golf-segment, is niet onopgemerkt voorbij gegaan aan Mitsubishi. Met de ASX heeft het merk nu ook een compacte SUV in het C-segment, die veel techniek deelt met de grotere Outlander. En daar rijdt hij zeker niet minder om.
Aangezien de belangstelling voor de Outlander de laatste jaren flink is afgenomen, kwam het Mitsubishi mooi uit dat het segment daaronder juist sterk in opkomst is. Nissan doet met de SUV-achtige Qashqai al jaren goede zaken in het C-segment en dit kunstje hoopt Mitsubishi nu te gaan herhalen met de ASX. Achter deze lettercombinatie ('Active Smart Crossover') gaat een auto schuil die zeker van voren als twee druppels water op zijn grotere broer Outlander lijkt. En dat is ook niet zo vreemd, want hij deelt liefst 70 procent van zijn techniek met die auto. Je kunt zelfs stellen dat de ASX een verkleinde Outlander is. De wielbasis is bijvoorbeeld identiek. Maar de ASX is wel 34 centimeter korter met zijn lengte van 4,30 meter. En daarmee is hij ongeveer even lang als zijn twee belangrijkste concurrenten: de Skoda Yeti meet 4,23 meter, terwijl de Nissan Qashqai 4,33 meter lang is.
Qua design kiest Mitsubishi voor de veilige weg. Aan de voorkant prijkt de welbekende 'Jet Fighter'-grille, met daarnaast koplampen die een tandje groter zijn dan bij de Outlander. De grootste verschillen zijn echter aan de achterzijde te vinden, waar de forse derrière van de Outlander heeft plaatsgemaakt voor een sportiever ogende achterpartij. De ASX ligt best prettig op het netvlies, maar designprijzen zal hij niet gaan winnen. Daarvoor is hij te behoudend gelijnd.
Empty nesters
De kans is echter groot dat deze ingetogen vormgeving in de smaak gaat vallen bij de doelgroep. Mitsubishi doet er namelijk niet geheimzinnig over dat die – naast gezinnen – voor een groot deel zal bestaan uit empty nesters. Oudere mensen dus, die de hoge zitpositie en de comfortabele in- en uitstap van de ASX zullen waarderen. De ruimte binnenin valt overigens wat tegen, op de achterbank zitten langere mensen snel met de knieën tegen de voorstoelen. Met de hoofdruimte zit het daarentegen, ondanks de licht aflopende daklijn, wel weer snor. En voorin is geen reden tot klagen, want hier is meer dan voldoende bewegingsvrijheid te vinden. De voorstoelen zijn over een groot bereik te verstellen en zitten prima, al had de zitting best wat langer mogen zijn. Dat het stuur van de ASX zowel in lengte als in hoogte verstelbaar is klinkt logisch, maar dit is bij de Outlander niet het geval en dat bemoeilijkt bij die auto het vinden van een prettige zitpositie. Het interieur is typisch Mitsubishi: wat saai van vorm en behoorlijk zwart, maar alles zit wel op een logische plek en het dashboard is lekker overzichtelijk. Veel onderdelen stammen linea recta uit de Outlander, zoals het stuur en de knoppen voor de aircobediening, maar het ASX-dashboard is wat ronder gelijnd.
De materiaalkeuze kan er mee door, hoewel hij op dit vlak zeker geen maatstaven zet. Het doet echter allemaal degelijk aan. En ondanks zijn compacte buitenmaten blijft het een crossover, om dat vermaledijde modewoord nog maar eens te gebruiken. Dat betekent een hoge zit en een goed zicht rondom. De grote spiegels dragen daar ook hun steentje aan bij. Ook de bagageruimte geeft weinig reden tot klagen. In standaardvorm meet hij 416 liter en is -ie mooi gelijkmatig van vorm, bovendien zit er onder de laadvloer nog een vak voor klein spul. Bovendien kun je de achterbank in ongelijke delen neerklappen en is de tildrempel laag.
Comfortabel
Wat rijden betreft doet de ASX logischerwijs sterk denken aan zijn grotere broer. Ook bij de ASX heeft Mitsubishi gekozen voor een comfortabele afstelling. De relatief lange veerwegen zorgen ervoor dat wegoneffenheden goed worden opgevangen, alleen zou de uitgaande slag van de vering iets minder heftig mogen zijn. Grote hobbels en kuilen zorgen ervoor dat hij dan wat onrustig en springerig aandoet. Over het algemeen ligt de Japanner echter stabiel op de weg en van buitensporig overhellen in bochten is beslist geen sprake. De besturing is mooi gelijkmatig en biedt voldoende gevoel, waardoor je de ASX goed kunt plaatsen. Qua rijdynamiek kan hij zich niet meten met bijvoorbeeld een Ford Kuga, maar voor dit type auto is het beslist acceptabel. Om voldoende afstand tot de Outlander te bewaren heeft de Mitsubishi-importeur ervoor gekozen om de ASX alleen als voorwielaandrijver te leveren, de vierwielaangedreven variant blijft voorlopig voorbehouden aan andere markten. Mensen die een vierwielaandrijver zoeken, willen een grotere en sterkere auto en gaan dan voor de Outlander, zo is de redenatie. De ASX wordt leverbaar met een nieuwe 117 pk sterke 1,6 liter benzinemotor die is afgeleid van de 1.5 die we uit de Colt kennen. Wij rijden echter met de 1.8 DI-D, de eerste in eigen huis ontwikkelde dieselmotor van Mitsubishi. De 1,8 liter motor heeft nog een primeur te pakken, want het is de eerste zelfontbrander voor personenauto's die is voorzien van variabele kleptiming. In het geval van de testauto levert dat 150 pk op, er is ook een variant met 115 pk.
Start-/stop-systeem
De 1.8 DI-D wordt net als de 1.6 standaard met ClearTec-techniek geleverd, dat zaken als een elektrische stuurbekrachtiging, een systeem dat de remenergie opslaat en banden met een lagere rolweerstand behelst. Met deze SUV kun je dus gerust roepen dat je jezelf bekommert om het milieu. Als je voor de duurdere Intense opteert, is ook een start-stopsysteem aan boord. Die doet zijn werk netjes, want de motor slaat snel weer aan. Ook de schakelindicatie is niet storend aanwezig, want hij maant pas boven de 2.000 tpm tot opschakelen. Als je dat echter doet, valt wel op dat de 1.8 DI-D weliswaar veel koppel in huis heeft, maar dit net als oude VW-TDI's na het overwinnen van een turbogat in één klap levert. De diesel krijgt er een beetje een 'aan/uit'-karakter door, wat overigens wel bijdraagt aan de krachtige indruk die hij maakt. Beide vermogensvarianten leveren trouwens 300 newtonmeter koppel, dus wat dat betreft kun je net zo goed voor de 115 pk-versie kiezen. Wat geluid betreft blijft de 1.8 DI-D netjes op de achtergrond, het enige dat opvalt is de relatief sterk aanwezige turbofluit bij hogere toerentallen. Je hebt eigenlijk nooit het gevoel kracht tekort te komen, de ASX komt met deze motor prima vooruit. En hij koppelt dat aan een gunstig verbruik. De (over het algemeen weinig betrouwbare) boordcomputer van onze testauto meldt 6,5 liter/100 km als gemiddelde, volgens de fabrikant moet hij zelfs goed zijn voor 5,5 l/100 km.
De handgeschakelde versnellingsbak geeft weinig reden tot klagen, de verzetten laten zich soepel inleggen. Wie echter een automaat wenst, vist achter het net, want die is tot nader order niet leverbaar. Volgend jaar zomer wordt wel een automatische transmissie voor de 1.6 leverbaar, naar alle waarschijnlijk een CVT. De prettige SST-bak met dubbele koppeling uit de Outlander gaat daarmee helaas aan de neus van de ASX voorbij.
Met de ASX heeft Mitsubishi een SUV op de wielen gezet die met zijn compacte buitenmaten goed handelbaar is en toch voldoende ruimte biedt. De prijs is bovendien scherp te noemen: met een vanafprijs van net geen 21.500 euro duikt de ASX met 1.6-motor zelfs onder vergelijkbaar aangeklede en gemotoriseerde versies van de Golf en Astra, en daarvoor krijg je toch een veel ruimere auto die nog eens stoer oogt ook. Daarvoor krijg je een ruime uitrusting met zaken als zeven airbags (waaronder een knie-airbag), een airconditioning, stabiliteitsregeling en een radio-/CD-speler. De ASX 1.8 DI-D staat eind juni bij de dealer, de 1.6 volgt in september.
PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkverbruik Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec: langloper of duurloper?
Een cross-over voor een mille of twaalf - Op zoek naar
Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI - Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
Test: Mitsubishi ASX - Hyundai ix35 - Nissan Qashqai - Peugeot 3008
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.