Test: Mini Countryman (2014)
Te jong voor een revolutie
- Niek Schenk
- Eerste rijtest
Hij is nog stoerder aangekleed en ziet er nu uit als een echte SUV. Daarnaast heeft-ie een GoPro-actiecamera waarmee je je rit kunt filmen; Mini doet er ogenschijnlijk alles aan om de Countryman jong te houden, maar technisch blijft veel bij het oude.
Terwijl de Mini begin dit jaar compleet werd vernieuwd, moet de Countryman het deze zomer met een facelift doen. Dat krijg je ervan als je nog maar vier jaar oud bent: de Countryman is simpelweg te jong voor een revolutie. Geen nieuw onderstel of meer interieurruimte: op het eerste gezicht lijkt de nieuwe Countryman nog erg veel op de huidige generatie. Wel heeft Mini de nodige verfijningen aangebracht, om toch nog maar eens te benadrukken dat ook deze modelvariant nog steeds serieus wordt genomen.
De aandacht is terecht, want de Countryman is voor Mini uiteindelijk een veel groter succes gebleken dan menigeen aanvankelijk dacht. Critici betichtten het merk er vier jaar geleden van de afkomst van het merk te verloochenen. Het zou werkelijk ongepast zijn om die leuke, kleine Mini op te blazen tot een grote familie-SUV. Dat het merk beslist niet te ver is gegaan, blijkt uit de verkoopcijfers. Eén op de drie verkochte Mini's is tegenwoordig, ook in Nederland, een Countryman. Ruim 350.000 stuks zijn er inmiddels wereldwijd verkocht.
De vernieuwde Countryman staat nog deze maand bij de Nederlandse dealers. Onder meer door kleine aanpassingen in de motortechniek en vermindering van de luchtweerstand zijn alle versies een fractie schoner en zuiniger geworden, terwijl hun prestaties daar niet onder lijden. Alle motoren voldoen nu aan de Euro 6-norm. En toch blijft het teleurstellend: terwijl de nieuwe Mini pronkt met gloednieuwe motorblokken, waaronder enkele verrassend goed presterende driecilinders, blijft in de Countryman bijna alles bij het oude.
"We zitten nu eenmaal met een bestaand model en dat heeft zo zijn beperkingen,'' verklaart Florian Aulenbacher, ontwikkelingschef aandrijflijnen bij Mini. "Het motorcompartiment van de Countryman is smaller dan dat van de nieuwe Mini. Je zou het niet zeggen, omdat de Countryman een grotere auto is, maar de nieuwe Mini moest voldoen aan de nieuwste, strengere eisen om voetgangers bij een botsing op te vangen en dat heeft geleid tot een andere indeling van het motorcompartiment. De nieuwe motoren die nu in de Mini te vinden zijn, passen simpelweg niet in de Countryman.''
Aulenbacher en zijn ingenieurs stonden daarom voor een lastige opgave. Het bleek vooral een probleem om de 1,6 liter viercilinder diesel aan de strenge uitlaatgasnorm van Euro 6 te laten voldoen. "Het was onze grootste uitdaging,'' verzucht Aulenbacher. "Maar het is gelukt.'' Het verbruik daalde van 1 op 22,7 naar 1 op 23,8. De CO2-uitstoot ging met drie gram omlaag naar 111 g/km. In Nederland leidt dat tot feestvreugde, want zakelijke rijders kunnen hierdoor rekenen op 20 procent bijtelling.
Zwarte randen
Bij de perspresentatie kan nog niet met de vernieuwde diesel worden gereden. Wel met de benzinemotor in de Cooper S. En dan in combinatie met vierwielaandrijving, want ook daarmee onderscheidt de Countryman zich nog steeds van alle andere Mini's. Het All4-systeem zit standaard op de John Cooper Works en is een optie op de andere versies. Is een Countryman met 4x4 uitgerust, dan herken je hem makkelijker dan ooit aan de zwarte wielkastranden, dorpelverbreders en kunststof bescherming onder de voor- en achterbumper. Mini vindt zelfs dat de SUV-aankleding hem zo goed staat, dat deze ook te bestellen is op de voorwielaangedreven versies.
We steken de ufo-vormige contactsleutel in het slot, drukken op de startknop en de Countryman komt tot leven. De viercilinder in de Cooper S levert nu 6 pk meer vermogen en komt op 190 pk. Dat leidt tot een 0,1 seconde snellere acceleratie van 0 tot 100 km/h en de tussenacceleratie 80-120 km/h verloopt 0,2 sec. sneller. Niets om over naar huis te schrijven. Hetzelfde geldt voor de topsnelheid die van 215 naar 218 km/h is gegaan. Tegelijkertijd blijft de conclusie gerechtvaardigd dat je met deze motor niets tekort komt. Hij pakt mooi op, trekt graag door in de toeren en is op kruissnelheid niet te rumoerig. Bovendien blijkt de Countryman iets stiller geworden, dankzij extra geluidsisolatie.
De motor verbruikt nu op de 100 kilometer een deciliter minder benzine en zijn CO2-uitstoot is met 4 gram gedaald naar 139 g/km. Verdere brandstofbesparing werd bereikt door de auto aan de onderkant zoveel mogelijk dicht en gestroomlijnd te maken en banden met een lagere rolweerstand te monteren.
Helaas heeft Mini de facelift niet aangegrepen om het weggedrag van de Countryman net zo spannend te maken als bij de basis-Mini. Natuurlijk, de Countryman stuurt vertrouwenwekkend en met precisie. En hij wil maar al te graag met hoge snelheid door een bocht. Wie het onderste uit de kan wil, kiest voor de optionele Sport-knop, die leidt tot een nog directer stuurgedrag en alerter reageren van het gaspedaal. Maar de wagenhoogte en het toch wat andere onderstelkarakter veroorzaken meer onrust in de carrosseriebewegingen en leiden veel minder tot het kart-gevoel dat basis-Mini zo bijzonder maakt.
De soepel schakelende zesbak en te allen tijde fijne besturing verzachten de pijn. Bovendien is geen andere Mini zo praktisch als de Countryman. Op de achterbank hebben volwassenen in deze vijfzitter genoeg plek en de bagageruimte is even groot als in een VW Golf. Bovendien is de achterbank over 13 centimeter verschuifbaar.
Aan de buitenkant vertoont ook deze Mini het bekende, eigenzinnige en emotievolle design. In de stompe neus prijkt nu een nieuwe grille, die in de Coooper S en SD met chroom omrand is en voorzien van een sierlijke, knalrode letter S. Ook de koplampen en achterlichten zijn met chroom omrand. Nieuwe lakkleuren als Jungle Green en Starlight Blue, contrasterende lakkleuren voor het dak en spiegelkappen in zwart of wit: je kan de Countryman aankleden als in een modeboetiek. De nieuwe optie Piano Back Exterior bestaat uit sierlijsten rond de lampunits in zwarte hoogglans lak. De nieuwe, kleine ronde led-mistlampen onder de voorbumper doen tevens dienst als dagrijlicht en parkeerverlichting. Afhankelijk van de functie branden er 5 tot wel 15 leds.
Het interieur straalt een en al levensvreugde uit. De Countryman onderscheidt zich nog altijd met zijn eigenwijze dashboard, waar een grote toerenteller achter het stuur prijkt. De zo mogelijk nog forsere snelheidsmeter midden op het dashboard herbergt in het hart het scherm van het infotainment. De wijzerplaten zijn in elke Countryman nu antracietkleurig, zoals de John Cooper Works die ook al had. En de knoppen van het klimaatsysteem zijn met chroom afgewerkt, in een poging meer kwaliteit uit te stralen. Nieuw in de standaard uitrusting zijn bandenspanningscontrole, verwarmde buitenspiegels en in hoogte verstelbare voorstoelen. Tot de opties behoren xenon-koplampen, adaptieve bochtverlichting, een panoramadak en een sportonderstel.
Ook nieuw is de gratis Go Pro-app, waarmee je via wifi een actiecamera aan de auto koppelt. Je moet dan natuurlijk wel het duurste internetsysteem in je Countryman hebben. Richt de camera op de weg of op jezelf, of doe dat met twee camera's allebei, en elke autorit wordt vastgelegd met de centrale bedieningsknop tussen de voorstoelen (Mini spreekt liever van joystick). Het systeem werkt ook als de camera bijvoorbeeld op de motorkap is gemonteerd. Wat de camera ziet, zie je terug in het beeldscherm van het infotainment in het dashboard, eventueel voorzien van gegevens over de gereden tijd, in een poging je rijprestaties te verbeteren. De foto's en filmpjes kan je vervolgens heel makkelijk via social media naar je vrienden sturen, om te laten zien hoe goed je hebt gereden, of welke mooie route je hebt afgelegd.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Countryman Cooper S |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.110 mm / 1.789 mm / 1.561 mm |
Wielbasis | 2.595 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 535 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 218 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s |
Brandstofverbruik | 6,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Met €14.000 op zoek naar drie gebruikte compacte SUV’s met X-factor
Vergelijkende Test: Fiat 500X vs Mini Countryman
Vergelijkende Test: Fiat 500X - Citroën C4 Cactus - Mini Countryman
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.