Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mini Cooper S

Pas op: verslavend!

Mini Cooper S
  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
13 mei 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 8
AutoWeek 2002 week 8

Je leest het in AutoWeek 2002 week 8

Je bent tevreden met wat je hebt, totdat je iets beters kunt krijgen. Verschrikkelijk afgezaagd, maar ook verschrikkelijk waar. Want een Mini One is leuk, een Cooper is een waar genot, maar een Cooper S...

Voor de jongere lezers: een Cooper S is niets bijzonders. Niets bijzonders? Nou, ja, het is allemaal al een keer gedaan (zie kader) en de introductie van de splinternieuwe Cooper S is een niet meer dan logisch vervolg op de One (de basisversie) en de Cooper. Dat wil niet zeggen dat we die dan ook maar even ongemerkt voorbij laten gaan. Integendeel! Hier willen we best even kennis mee maken! Maar eerst eens kijken wat voor vlees we eigenlijk in de kuip hebben. Van de motor die BMW tegenwoordig in de Cooper S hangt, zouden ze back in the days waarschijnlijk doodsbang geworden zijn. 163 pk in zo'n klein en licht karretje? Krankzinnig! Honderddrieenzestig stuks! Maar tijden veranderen en van die 163 pk raken we vandaag de dag niet meer over onze toeren. Tenslotte heb je tegenwoordig ook bommetjes als de Honda Civic Type R, die doodleuk tweehonderd paarden de weide instuurt. Maar een Honda Civic is – sorry, Honda-adepten – geen Mini Cooper. Een Mini is iets speciaals, een Mini Cooper is iets héél speciaals en een Mini Cooper S is, eh... nou ja, veel specialer krijg je het niet!

Met de S van...
Om aan die eerdergenoemde hoeveelheid pk's te komen, heeft Mini de assistentie ingeschakeld van een supercharger plus intercooler, die van het bescheiden 1.6'je een bijzonder serieus te nemen machine maken. Nou is het in de 'gewone' Cooper al behoorlijk dringen daar onder het kapje, laat staan als je er ook nog zo'n supercharger kwijt moet. Dat gaat dus niet. Probleem? Nee hoor, BMW maakte de motorkap 'gewoon' even vier centimeter hoger, zodat ook de luchthapper er op esthetische wijze in verwerkt kon worden. Voor de accu was evengoed geen plek meer, dus die verhuisde naar de kofferruimte. De S onderscheidt zich verder van de Cooper door een beschaafde dakspoiler, 16-inchlichtmetaal (17 inch is ook leverbaar), dubbele, centraal geplaatste uitlaten, een retrotankdop en andere voor- en achterbumpers. De afmetingen van de Cooper S verschillen behalve in de hoogte ook in de lengte (hij is bijna drie centimeter langer dan de Cooper) en de breedte (de spoorbreedte werd iets groter). Daar is eigenlijk nog maar weinig Mini aan – dit is een potente jongen...

Niet praten maar sturen!
Om deze puist vermogen een beetje knap op de straatstenen kwijt te kunnen, zet BMW de Cooper S op een Sport Plus-onderstel, dat nog stugger is geveerd en gedempt dan het al niet bepaald weke onderstel van de Cooper. Daarmee wordt 'ie er niet comfortabeler op, maar dat maakt helemaal niet uit; de S is niet gemaakt om urenlang mee op de snelweg te cruisen, nee, hier moet mee gestuurd worden en het is de hoogste tijd dat we dat maar eens gaan doen ook. Hier die sleutels! We laten ons afglijden in de sportstoelen, die in de S gelukkig wel genoeg zijdelingse steun bieden, maar nog steeds wat aan de korte kant zijn. Sleuteltje omdraaien en een donkerbruine brom beroert de trommelvliezen. Lekker geluidje, helemaal als je het gas even flink intrapt en weer loslaat. Door middel van een speciale resonator in de tussendemper van het uitlaatsysteem brengen de twee pijpen een prachtige roffel voort. Pluim voor de audiodivisie van BMW! Terwijl de supercharger zoemt, ontvluchten we zo snel mogelijk de binnenstad van Lissabon en storten we ons op de slingerende bergweggetjes in de prachtige omgeving. Hier komt de Cooper S pas echt tot z'n recht. Hoewel tractie- en stabiliteitscontrole aanwezig zijn, zetten we die maar even uit om het pure rijdersgevoel te ervaren. Sturen deed de Cooper al als de beste, en de S gaat dankzij het Sport Plus-onderstel nog strakker door de bocht. En dat gaat behoorlijk neutraal, totdat het onvermijdelijke onderstuur optreedt. Geeft niks; beetje van het gas af, beetje tegensturen en de Cooper S laat zich prachtig door de Portugese curves dirigeren. Om de motor goed bij de les te houden, is regelmatig wisselen van verzet noodzakelijk. Gelukkig is de standaard zesbak er eentje van de beste categorie en de 1.6 blíjft gaan totdat het bij 218 km/h echt afgelopen is. Dat hebben we niet geprobeerd, maar even achteloos de 200 aantikken in een Mini is een aparte ervaring, kunnen we u melden.

Zwaar verslavend
En dan moeten we met stekende pijn in het hart weer afstand doen van onze grijsmetallic gekleurde Cooper S. Zelden viel een sleuteloverdracht zo zwaar. Want rijden met dit duivelse doosje is zwaar verslavend. Je kunt de S heerlijk relaxed rijden, maar 'm ook ongehoord tekeer laten gaan. Daarin zit 'm de kneep: hij is fantastisch uitgebalanceerd, terwijl je in eerdergenoemde Civic Type R of Renault Clio Sport eigenlijk alleen maar nerveus wordt van al dat vermogen. Bovendien staan de kwaliteit en afwerking op zeer hoog (BMW-)niveau. Blijft de vraag of je ruim zeven euromille verder moet sparen om het verschil tussen de Cooper en de Cooper S te overbruggen. Voor de extra's die de S biedt, zouden wij best tot juli (als 'ie leverbaar is) op water en brood willen leven.

  • Houd me op de hoogte over de Mini Mini
Mini Mini

PRIVATE LEASE MINI Mini

INFO
Alphabet
Alphabet
Mini One (5D/6H)
€ 439
Stel samen ▸
Arval
Arval
Mini Electric (3D/CVT)
€ 406
 
MINI Mini in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mini Mini Cabrio Cooper Aut. Classic Harman Kardon / 17" LMV / Head-Up Display / Adaptief LED

    Mini Mini Cabrio Cooper Aut. Classic Harman Kardon / 17" LMV / Head-Up Display / Adaptief LED

    • 2021
    • 19.800 km

    € 42.950

    Mini Mini 2.0 John Works Pack [Panodak + Leer]

    Mini Mini 2.0 John Works Pack [Panodak + Leer]

    • 2017
    • 99.800 km

    € 21.950

    Mini Mini Hatchback Pepper Automaat / Comfort Access / Harman-Kardon / Navigatie / Multifunctioneel stuurwiel / Stoelverwarming / LED

    Mini Mini Hatchback Pepper Automaat / Comfort Access / Harman-Kardon / Navigatie / Multifunctioneel stuurwiel / Stoelverwarming / LED

    • 2020
    • 20.145 km

    € 27.950

Meer MINI Mini occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: Mini (F56) - Facelift (2021) - p.4

    181
    • 29 januari 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • MINI Mini specificaties
  • MINI Mini occasions
  • MINI Mini video's
Advies en informatie
  • MINI Mini tests
  • MINI Mini gebruikersreviews
  • MINI Mini index
PREMIUM
Cupra Formentor - Mini Countryman - Dubbeltest

Cupra Formentor - Mini Countryman - Dubbeltest

Cupra geeft de Formentor voortaan een plug-in hybride aandrijflijn. Prima voor een betere wereld,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mini Electric Business Edition (2022)

    Mini Electric Business Edition (2022)

    13
    • 29 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Mini Cooper (2016)

    Mini Cooper (2016)

    • 15 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Mini Cooper (2017)

    Mini Cooper (2017)

    3
    • 15 september 2021
  • Gebruikersreview
    Mini Electric Business Edition (2021)

    Mini Electric Business Edition (2021)

    9
    • 19 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mini One Pepper (2004)

    Mini One Pepper (2004)

    • 5 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mini One Salt (2004)

    Mini One Salt (2004)

    7
    • 31 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Mini One Pepper (2008)

    Mini One Pepper (2008)

    • 9 april 2021
meer reviews
Mini Cooper – 2006 – 341.428 km - Klokje Rond

Mini Cooper – 2006 – 341.428 km - Klokje Rond

De Mini is misschien wel de meest begeerde gebruikte auto die er te koop is. Inmiddels is er...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Nieuwe elektrische Mini: ook met vierwielaandrijving

    Nieuwe elektrische Mini: ook met vierwielaandrijving

    17
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mini Electric in de frisse buitenlucht

    Nieuwe Mini Electric in de frisse buitenlucht

    15
    • 9 februari 2022
  • Nieuws
    Mini 'Resolute Edition': alleen in één kleur

    Mini 'Resolute Edition': alleen in één...

    20
    • 9 februari 2022
  • Nieuws
    Zo ver komt de Mini Electric in de praktijk

    Zo ver komt de Mini Electric in de praktijk

    218
    • 22 januari 2022
  • Reportage
    Hyundai heeft beste multimedia in compacte klasse

    Hyundai heeft beste multimedia in compacte...

    76
    • 8 januari 2022
  • Nieuws
    Mini-familie als Rockingham GT

    Mini-familie als Rockingham GT

    • 23 november 2021
  • Mini Cooper – 2006 – 341.428 km - Klokje Rond

    Mini Cooper – 2006 – 341.428 km - Klokje...

    • 1 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Ontwerp oer-Mini vastgelegd door Chinees bedrijf voor EV

    Ontwerp oer-Mini vastgelegd door Chinees...

    41
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Mini Countryman (2023) - Vooruitblik

    Mini Countryman (2023) - Vooruitblik

    30
    • 17 april 2022
  • Nieuws
    Mini Remastered Marshall Edition is kleine herrieschopper

    Mini Remastered Marshall Edition is kleine...

    7
    • 4 april 2022
  • Nieuws
    Klassieke Mini wordt muzikaal aangekleed door David Brown

    Klassieke Mini wordt muzikaal aangekleed...

    6
    • 31 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe elektrische Mini: ook met vierwielaandrijving

    Nieuwe elektrische Mini: ook met vierwielaandrijving

    17
    • 23 maart 2022
  • Nieuws
    BMW Group boekt recordwinst van €12,5 miljard

    BMW Group boekt recordwinst van €12,5 miljard

    59
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mini Countryman van dichtbij

    Nieuwe Mini Countryman van dichtbij

    17
    • 8 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden