Mini Cooper S Works - Op de Rollenbank
Waak voor namaak
15 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Volgens de officiële gegevens heeft de Mini Cooper S Works ‘gewoon’ 163 pk, net als een Mini Cooper S. Dat heeft ermee te maken dat het Works-pakket in deze jaren pas later werd geïnstalleerd. Dat betekent ook dat er vaak auto’s worden aangeboden als ‘Works’, maar dat helemaal niet zijn. Pieter van Luipen komt met zijn Works naar de rollenbank om eens te laten controleren of hij wel een echte heeft gekocht.
Niet dat Pieter écht twijfelt aan het vermogen van zijn Mini Cooper S Works. Het verschil tussen 163 pk en de 210 die hij krijgt na toevoeging van het tuningpakket is natuurlijk wel voelbaar, maar evengoed wil hij weten of hij niet in de maling is genomen. “De stickers en plaatjes die een Mini na het ontvangen van het John Cooper Workspakket krijgt, zijn namelijk ook gewoon te koop op AliExpress”, klinkt het nuchter. Zijn keuze voor zo’n snelle Mini is al even nuchter.
“Ik ben ooit gestart met een Peugeot 106 GTI. Zo’n kleine auto met voorwielaandrijving en veel vermogen vond ik heel amusant. Daarna kocht ik een snelle Golf met vierwielaandrijving, maar daar had ik veel minder lol mee. Toen ben ik eens bij vrienden gaan informeren wat ik moest kopen om dezelfde lol te ervaren als in die Peugeot. Dat is dus deze Mini geworden.”
JE WEET NOOIT WELKE
Bij het bedrijf waar Ghisbert van Ginhoven werkt, zijn Mini’s dagelijkse kost. Die ziet hij wel vaker op de rollenbank, vandaar dat hij ook wel een voorspelling durft te doen. “Meestal valt het vermogen van zo’n JCW best tegen. Verder dan 190 of 195 pk komen ze doorgaans niet”, zegt hij terwijl hij de Mini van Pieter geroutineerd vastsjort op de rollenbank. Daarna heeft Pieter nog een leuke wetenswaardigheid. “In de loop van de tijd is er ook nog iets gewijzigd aan het tuningpakket. Eerst waren er injectoren waarmee hij 200 pk leverde. Later zijn er andere gebruikt, waarmee hij tot 210 pk komt. Je weet nooit welke je hebt.”
Voordat hij met de meting begint, inspecteert Ghisbert nog even de motorruimte. “Eens zien of de onderdrukslang van de bypassklep van de compressor niet lek is, want dat is vaak de reden dat zo’n meting misgaat”, zegt hij. Natuurlijk Ghisbert, als jij dat zegt. Alles is echter dik in orde bij de auto van Pieter, dus kan het gas erop. Al vlug blijkt dat alle zorgen ongegrond zijn. Sterker nog: deze Works is uitermate goed geslaagd. De Mini haalt zonder enige moeite de 212,5 pk, die we ter verhoging van de feestvreugde dan ook nog eens afronden op 213.
“Niets aan doen”, adviseert Ghisbert. Hoewel hij een winkel vol spullen heeft waarmee hij deze Mini tot nóg grotere hoogten kan doen stijgen, ziet ook hij namelijk dat originele exemplaren zeldzaam worden. “En uiteindelijk denk ik toch dat een origineel exemplaar het beste zijn waarde houdt.” En Pieter? Die leek al geen al te ambitieuze plannen met zijn Mini te hebben. En geef hem eens ongelijk: ruim meer dan 200 pk in een auto die 1.140 kilo weegt, dat is toch dikke pret?
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mini |
---|---|
Model | Cooper S John Cooper Works GP Kit |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 160 kW / 218 pk bij 7.100 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.655 mm / 1.688 mm / 1.416 mm |
Wielbasis | 2.467 mm |
Massa leeg | 1.095 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Banden | 205/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,5 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 207 g/km |
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.