Test: MINI Cooper 5-deurs (2014)

Achterdeurtjes naar nog meer succes

Mini Cooper 5d

Al jarenlang is de New Mini een behoorlijk succes. En nu hij er ook als vijfdeurs is, gaat deze lifestyle-auto meer dan ooit de concurrentie aan met huis-tuin- en-keukenmodellen als de Volkswagen Golf en Ford Focus.

Sinds BMW het merk Mini in 2000 nieuw leven inblies, gaat het als een raket. Daar plukken we nu ook in Nederland de vruchten van. Niet dat de vijfdeurs Mini in Born wordt gebouwd, want die komt uit Oxford. Het heeft lang geduurd voordat deze carrosserievariant er was, maar uiteindelijk ging de kogel door de kerk. En dat is maar goed ook, want de markt vraagt erom. Een vijfdeursauto is immers gewoon praktisch. Ook voor de bestuurder, want hoe vaak gooi je niet een jas of een tas op de achterbank? Dat gaat een stuk gemakkelijker als er een deurtje is.

De vijfdeurs Mini is iets hoger dan de driedeurs en heeft een langere wielbasis. De totale lengte nam met 16 cm toe en de bagageruimte groeide met 67 liter. Wat meteen opvalt, is hoe klein de achterportieren zijn. De instap is dan ook niet royaal, en de beschikbare ruimte achterin evenmin. Voor niet al te grote kinderen is het echter toereikend. Maar ach, deze Mini koop je vooral omdat je hem leuk vindt. Omdat hij anders is dan de rest.

Voor de aandrijving zorgt een driecilinder met turbo, gekoppeld aan een goed schakelende zesbak met zeer lange overbrengingen. Maar dat past wel bij het motorkarakter, want vlak na de 1.000 toeren per minuut levert de kleine machine al veel trekkracht. En dat blijft hij daarna ook doen. In slechts 8,5 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/h en ook de tussensprints verlopen vlot.

Dat al die pk's niet uit de lucht komen vallen, blijkt uit het verbruik. De Cooper lust voor een auto van dit formaat een aardige slok. Veel verder dan 15 kilometer kom je niet op een liter. Op het gebied van rijplezier scoort de auto beter; hij is bijna net zo speels als de iets kleinere en lichtere driedeursversie. De besturing is extreem direct en in de sportmodus gaat de Mini als een dolle de hoek om. De adaptieve schokdempers zijn in die stand trouwens knetterhard; daar moet je van houden. Zijn prijs van net geen 23 mille lijkt mee te vallen, maar de testauto blijkt ook nog eens voor 10.000 euro aan opties te hebben. Voor zaken als xenonlicht, een boordcomputer, cruisecontrol, parkeersensoren en automatische klimaatregeling moet je flink in de buidel tasten.

Oordeel

4 sterren

De vijfdeurs Mini is praktischer dan zijn driedeursbroertje, maar een ruimtewonder is het nog altijd niet. Wel biedt de auto heel veel rijplezier. Op het gebied van brandstofverbruik en veercomfort is de Mini geen uitblinker.

Signalement

Merk Mini
Model Cooper
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 24.764

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.500 tpm
Maximaal koppel 220 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.982 mm / 1.727 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.567 mm
Massa leeg 1.120 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden175/65R15Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 6,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,5 s / 11,4 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km)
CO2-uitstoot 109 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum