Mini Cooper (2006) - 341.428 km - Klokje Rond

Lot bezegeld

52 reacties

Video
AutoWeek 43 2021
AutoWeek 43 2021

Je leest het in AutoWeek 43 2021

De Mini is misschien wel de meest begeerde gebruikte auto die er te koop is. Inmiddels is er voor elke beurs wel een te vinden. Amke Wassink kreeg de hare voor niks van haar vader, die de auto ooit nieuw kocht. Het enige wat je erop zou kunnen aanmerken is de kilometerstand; de nieuwigheid is er wel vanaf.

De nieuwigheid ervan af? Als we voor de start van de keuring een rondje om de auto van Amke lopen, valt op hoe goed verzorgd hij er nog uitziet. Daar is in al die jaren zichtbaar aandacht aan besteed. Je ziet de kilometerstand er echt niet aan af. De enige roestplekjes die we kunnen ontdekken, zitten rond de achterlichten. “In alle jaren dat mijn vader hem heeft gehad, is er nooit een cent op bespaard. Hij heeft hem gebruikt voor zijn woon-werkverkeer en de vakanties. Zo is de kilometerstand gestaag gestegen. Een paar maanden geleden heb ik hem in gebruik genomen. Ik doe er juist allemaal korte stukjes mee. Ik heb er natuurlijk als kind altijd in gezeten, dus voor mij is deze auto ook een beetje nostalgie.” Wij vinden hem vooral interessant omdat de Mini bovenaan het lijstje van menig occasionkoper staat. Het model is alweer ruim twintig jaar oud, maar de New Mini heeft nog niets van zijn magie prijsgegeven. Vandaag de dag haal je er voor twee mille al één in huis. En dat is toch verleidelijk, nietwaar?

De overname ging bij Amke weliswaar met gesloten beurzen, maar kort daarna was zij toch stevig aan de beurt. “Ik kwam thuis met een garagerekening van ! 1.000. De auto had nieuwe remmen en banden en bijvoorbeeld een nieuwe voorveer nodig. Daar had ik even niet op gerekend.” Vandaag komt Amke voor de Klokje Rondkeuring om eens te kijken of ze het ergste nu heeft gehad.

BAK STUK

Helaas, als Joep Schuurman terugkomt van zijn proefrit, heeft hij al meteen slecht nieuws. “Uit de versnellingsbak komt een gierend geluid. Ik ben bang dat die aan het stukgaan is. Maar je hebt mazzel dat dit een Mini is uit een wat later bouwjaar. In het begin werden er namelijk versnellingsbakken van Peugeot gebruikt. Die houden het geen 300.000 kilometer uit. Dit is een Getrag-bak, die doorgaans wat langer meegaan. Als je een gereviseerde transmissie koopt, ben je zeker 1.000 euro verder. Het wordt een mooi experiment om te zien hoe lang deze nog meegaat, maar ik denk dat het geen 20.000 kilometer gaat duren.”

Om zijn woorden kracht bij te zetten, tapt Joep wat versnellingsbakolie in een bekertje. Daar zien we een metallic-achtige gloed doorheen drijven. Helaas houdt de kritiek van Joep niet op bij een versnellingsbak die op instorten staat. “Ik schrik van de staat van de remleidingen. Die zouden al vele jaren reden voor apk-afkeur moeten zijn. Op verschillende plekken zijn ze flink verroest. Als je het mij vraagt, moeten die er van voor tot achter opnieuw onder. Ik moet zeggen, je hebt een bijzondere garage die zoiets gewoon laat zitten.”

En als Joep eventjes verder speurt, blijkt dat het roestspook de mooie Mini in zijn greep aan het krijgen is. “Uit de draagarmen is al wat materiaal weggeroest. Het is nog lang niet te laat, maar de roest is al lekker onderweg.” Daarmee lijkt het lot van de Mini bezegeld. Nog wat reparaties uitvoeren om hem een paar jaar door de apk te krijgen en daarna maar eens afscheid nemen.

TERUG NAAR DE GARAGE

Vanzelfsprekend krijgen de banden lovende woorden. Die zitten er immers nieuw onder. Met de andere reparaties die Amkes garage heeft uitgevoerd, is Joep wat minder blij. “Om te beginnen hebben ze één nieuwe schokdemper geplaatst. Die monteer je doorgaans toch echt per set. Die schokdemper is bovendien niet van een al te best merk, maar pas echt erg is dat ze hem zonder stofhoes en bumpstop hebben gemonteerd. Dat is niet de bedoeling. Daarmee moet je terug naar je garage, hoor.” Maar er is meer. Bij het nameten blijkt dat de remschijven al een tijdje te dun zijn. “Tijdens het remmen hoor ik slijpgeluiden. Je hebt nieuwe remblokken laten monteren, maar die zijn op schijven gezet die allang versleten zijn. Alweer een misser van de garage dus.”

Daarmee hebben we de keuring wel zo’n beetje gehad. Verder zijn er nog wat kleine zaken aan de Mini. Aanvankelijk lijken de wielen een beetje aan te lopen; bij het slingeren gaan ze niet zo lekker rond. “Maar als ik wat aan het handremmechanisme morrel, gaat het meteen een stuk vlotter. Daar is dus ook iets defect.

En er is een flink bonkend geluid als je onderweg ineens het gas loslaat. Dat ligt aan de achterste draagarmrubbers aan de voor zijde. Die zijn helemaal versleten.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Hij ziet er erg goed uit, maar er mankeert ook best veel aan en het zijn ernstige zaken. Ook omdat tijdens het herstel vreemde keuzes zijn gemaakt, is het einde voor deze Mini in zicht.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mini
Model Cooper Pepper
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.145

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.626 mm / 1.688 mm / 1.408 mm
Wielbasis 2.467 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 650 kg / 500 kg
Banden175/65R15Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s
Brandstofverbruik 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 166 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (52) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum