MG ZT-T 180 – 2005 – 300.905 km - Klokje Rond

‘Ivo Niehe was de eerste eigenaar’

49 reacties

Video
AutoWeek 24 2022
AutoWeek 24 2022

Je leest het in AutoWeek 24 2022

Marcel Weening zou je kunnen kennen, omdat hij een jaar of tien geleden als eens in Klokje Rond stond met een MG ZT. Toen reed hij een diesel. Na een uitstapje in een Kia Cee’d keerde hij terug naar zijn oude liefde. Vijf jaar geleden kocht hij weer zo’n MG, dit keer met een benzine-V6. “Maar nu ben ik er wel een beetje klaar mee, merk ik”, zegt hij. Toen zijn auto de drie ton haalde, moest Marcel opnieuw aan ons denken. Eens kijken of we zijn auto een waardig afscheid kunnen geven.

Zo af en toe komen we een witte raaf tegen tussen de aanmeldingen voor Klokje Rond. MG Rover is al weer een heel tijdje ter ziele en we dachten dat we de laatste kandidaat van dat merk wel hadden ontvangen. Maar Marcel Weening, die we nog kennen uit het verleden, houdt moedig stand en rijdt gewoon nog met een auto van dat merk. De MG ZT was in de laatste jaren de sportsedan van het merk, niets meer of minder dan een sportieve uitvoering van de chique Rover 75. Als stationwagon heette die MG ZT-T.

“Nadat ik mijn Kia had verkocht, ben ik weer op zoek gegaan naar een MG. Toen ik deze zag staan, heb ik me verder niet verdiept in de staat van onderhoud of de historie. Ik was zo enthousiast dat ik hem als een klein kind heb gekocht. Pas achteraf kwam ik erachter dat Ivo Niehe de eerste eigenaar was. Hij heeft hem tien jaar in zijn bezit gehad”, aldus Marcel. Dat weet hij te bewijzen aan de hand van wat paparazzifoto’s van internet waarop zijn auto te zien is. “Misschien wil hij hem na dit Klokje Rond-verhaal wel terugkopen”, lacht Marcel.

Het onderhoud laat hij doen door een monteur die vroeger bij MG Rover heeft gewerkt. “Die kent deze auto vanbinnen en vanbuiten. Laatst was er een lekkage, een bekend probleem bij dit soort auto’s. Hij wist toen meteen dat de scharnieren van de achterklep opnieuw moesten worden gekit. Verder rijd ik deze auto al een aantal jaren met het idee dat ik hem wel gauw weg zal doen, vandaar dat ik bijvoorbeeld voor goedkope banden heb gekozen. Toch gaat er jaarlijks al met al toch wel duizend euro tegenaan. Maar ach, daar heb je geen nieuwe auto voor.”

Als keurmeester Joep Schuurman terugkeert van zijn proefrit met de MG, vraagt hij zich vooral af hoe die auto zou moeten rijden. Logisch, want hij ziet ze natuurlijk niet elke dag. “Als dat sportief zou moeten zijn, dan is daar nog maar weinig van over”, stelt hij vast. “Hij is eerder wollig en traag!” Dat laatste valt misschien te verklaren, en wel door Joep zelf: “Deze auto heeft variabele kleptiming. Wellicht werkt dat niet goed meer. De bedoeling van dat systeem is dat de motor al bij lage toerentallen veel trekkracht kan leveren. Maar deze lijkt het alleen bij hoge toerentallen goed te doen. Gebrek aan pk’s zul je niet hebben, maar newtonmeters komt die V6 toch zeker tekort.”

Als we onder de motorkap duiken, zien we dat het daar vooral heel erg vol is. “Tweeduizend kilometer geleden zijn er nog een boel riemen en pompen vervangen”, vertelt Marcel. “Dat zal een mooie pokkenklus zijn geweest”, reageert Joep, die vaststelt dat je overal maar moeilijk bij kunt komen. Verder wijst hij op het reservoir van de remvloeistof. Het is niet alleen duidelijk dat het een tijd geleden is dat dit goedje voor het laatst is vervangen, maar het reservoir zit ook nog eens op een schier onmogelijke plek. Joep: “Dat is typisch Engels, die bedenken dan achteraf dat zoiets ook nog een plek moet hebben.” Verder wijst hij op een buisje van de carterventilatie dat op het T-stuk is gekit. “Dat is niet hoe het hoort, maar ik denk niet dat het luiheid van de monteur is. Best kans dat dit soort onderdelen helemaal niet meer te krijgen is. Dat wordt natuurlijk een beetje een punt bij dit soort auto’s. Een draagarm of een oliefilter zal er best nog wel zijn, maar als je een of andere wazige waterslang nodig hebt, moet je die zelf maar gaan maken.”

OP ZIJN FALIE

Als we onder de MG door lopen, zijn er mooie woorden. “Hij lekt helemaal niet zoveel olie. Voor een Engelse auto is het niet gek. En de roest valt me ook hartstikke mee. Dat had ik niet verwacht”, zegt Joep. Toch krijgt de monteur van Marcel alsnog op zijn falie. “Hier is een uitlaat gekit met vloeibare pakking. Dat is echt maximaal beunwerk”, stelt hij vast. Dan is er nog speciale aandacht voor de schokdempers achter. Die werden door Joep na de proefrit als ‘versleten’ betiteld, maar toch zette Marcel er onlangs nieuwe Bilsteins onder. “Dan vermoed ik dat die schokdempers niet op deze auto horen, want ze zijn veel te zacht. Het zou best kunnen dat ze alleen voor de Rover 75 zijn bedoeld.”

Bij het controleren van de remmen en de ophanging neemt de keuring nog een opmerkelijke wending. “De remblokken liggen naast het zadel. Als ik dat zo zie, denk ik dat ze op het punt staan om los te laten. Ik denk dat de remblokken horen bij een uitvoering met dikkere remschijven. In elk geval passen al deze onderdelen niet goed bij elkaar. Ik vind het wel heel kinky om hiermee rond te rijden”, waarschuwt hij Marcel. “En dan is het ook nog zo dat de hele remmerij zonder een druppel vet in elkaar is gezet. Dat vind ik toch wel een beetje prutswerk.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze auto is zeker niet heel slecht, maar kent wel een heleboel aandachtspunten. Hoe je er ook je best op gaat doen, ik twijfel sterk of het ooit nog een goede wordt.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mg
Model ZT-T 180
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.440

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 130 kW / 177 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.792 mm / 1.778 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.745 mm
Massa leeg 1.525 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 264 g/km

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.