Test: Mercedes-Benz S 560e EQ Boost

Voor de groene leiders

Mercedes-Benz S 560e
Mercedes-Benz S 560eMercedes-Benz S 560eMercedes-Benz S 560eMercedes-Benz S 560eMercedes-Benz S 560eMercedes-Benz S 560eMercedes-Benz S 560e
AutoWeek 47 2018
AutoWeek 47 2018

Je leest het in AutoWeek 47 2018

Mercedes grijpt de lancering van zijn EQ-sublabel aan om zijn hele gamma te elektrificeren. Plug-in versies van bijna elk nieuw model zijn daar onderdeel van. Wij reden de nieuwe S-klasse met stekker.

Mercedes heeft onlangs zijn volledig elektrische auto gelanceerd: de EQC. Maar dat is geen excuus om verder vrolijk door te gaan met enkel dikke V8’en. Het merk wil in 2022 zijn volledige vloot een mate van elektrificatie hebben gegeven. Onder meer door plug-in hybrides uit te brengen onder het label EQ Boost. Ondanks de terugloop van dit soort stekkerauto’s in Nederland zal het aantal dikke premium-auto’s met stekker én verbrandingsmotor alleen maar toenemen. Naast het maken van pure EV’s is dit de snelste manier om de CO2-gemiddelden omlaag te brengen. Een must met de steeds strenger wordende EU-regelgeving. Wij konden kort op pad met de nieuwe S560e. Niet te verwarren met de nieuwe S560: die heeft de 4.0 V8 uit de AMG GT aan boord.

De S560e heeft dezelfde 3.0 V6-biturbo die ook voorin de S450 Coupé ligt. In de S560e krijgt de V6 versterking van een 122 pk-elektromotor. Dat is 14 pk meer dan de elektromotor in de vorige S-plug-in. De accucapaciteit is gestegen van 8,7 naar 13,5 kWh en het totaalvermogen van 442 naar 476 pk. Het belangrijkste nieuws is dat de elektrische range is toegenomen van (op papier) 33 km naar 50 km als je enkel op stroom rijdt. Haal daar voor de praktijk ongeveer 30 procent af. Nog altijd is het beter om de auto zelf te laten bepalen wanneer hij zijn stroom inzet. Als je in je navigatie je bestemming invoert, houdt de auto rekening met de route, het verkeer en de vorm van de weg om zo efficiënt moge- lijk met de accu-inhoud om te gaan.

STIL

De overgang van benzine- naar elektrische aandrijving gaat merkbaar soepeler dan in eerdere hybrides van het merk en de auto is zo stil dat je met de motor aan nauwelijks méér hoort dan wanneer je enkel op elektriciteit rijdt. Dat laatste kan tot 130 km/h, zodat je ook korte ritten over de snelweg kunt maken. Door het extra gewicht merk je in bochten wel dat het allemaal net iets minder soepel gaat dan in de gewone S. De auto is vooral ideaal voor topmanagers die voorheen een S560 of S500 hadden, maar nu van de RvC in een auto met een A-ofB- label moeten rijden, of met een CO2-uitstoot die niet hoger mag zijn dan pakweg 80 g/km. Een plug-in lost al deze problemen voor je op. Voor het middenkader is er eveneens hoop: nieuwe plug-in versies van de C- en de E-klasse hebben allemaal de nieuwe 13,5 kWh-accu gekregen, zodat je ook in deze modellen op stroom nu verder komt dan de andere kant van het dorp. Van de E- en de C-klasse komen bovendien ook diesel-plug-ins en dat is voor Mercedes een primeur. De S-klasse komt eind dit jaar al, de E-klasse volgt begin 2019, de C-klasse komt halverwege volgend jaar.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Redelijke zero emission-range
  • +Veel power
  • -Extra gewicht wel merkbaar
  • -Weinig fiscaal voordeel

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 560 e Lang
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 118.460

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 350 kW / 563 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 2.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 5.255 mm / 1.899 mm / 1.496 mm
Wielbasis 3.165 mm
Massa leeg 2.215 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/50R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,0 s
Brandstofverbruik 2,8 l/100km
CO2-uitstoot 57 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum