Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Test: Mercedes EQE

Het échte Duitse antwoord

164 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

Roy Kleijwegt
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
13 april 2022 om 00:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
AutoWeek 15 2022
AutoWeek 15 2022

Je leest het in AutoWeek 15 2022

De Mercedes EQE begeeft zich eigenlijk nog meer dan de luxe EQS op het terrein van de Tesla Model S. Het heeft even geduurd, maar de Duitse industrie heeft nu écht reële alternatieven voor de vele Tesla’s die afgelopen decennium zijn verkocht. In deze test maken we voor het eerst kennis op de weg met de nieuwe elektrische Mercedes-Benz.

Al na een kilometer besef ik dat Mercedes’ definitie van dynamiek anders is dan bij veel andere Duitse merken. De EQE blijkt als we de autobahn opdraaien een Benz zoals we ze kennen en zoals ze we waarderen. Stil, sereen, comfortabel met een goede wegligging. Maar een sportieve auto? Nee, dat is het niet. Toch waren sportief en dynamisch de woorden die de woordvoerder gebruikte. Ja, hij bedoelde in vergelijking met de supercomfortabele EQS, maar dan nog. “Een wat meer dynamische, ja licht sportieve zakensedan.” Ik moet erom grinniken, want feitelijk is het niet compleet onwaar.

Strakker dan EQS

De EQE ligt inderdaad net een tandje strakker op de weg dan de grotere EQS. Maar elke Porsche en BMW-bestuurder die de dynamiek-claim in déze auto gaat checken, denkt wellicht dat het een verlate 1 april grap is. Maar ik snap het. Mercedes bekijkt de wereld gewoon wat anders. Zijn auto’s (behalve de AMG’s en wellicht de vorige generatie van de A-klasse) zijn in beginsel gewoon comfortabel. Of soms zelfs extreem comfortabel. Dus als je uit de Benz-familie komt is alles wat lekker stevig op de weg ligt, al snel sportief. En wat andere merken doen, daarmee heeft Mercedes niet zoveel te maken. Men maakt zelf auto’s. En als het even kan de beste auto’s.

Alternatief Model S

Met die filosofie als motto is er vermoedelijk flink met tanden geknarst toen Tesla de premium elektrische automarkt naar zich toe trok. Hoe duur sommige Tesla’s Model S en X soms ook waren, het merk verkocht ze bij bosjes. Pas toen de Model 3 kwam stokte de extreme verkoop van de dure Tesla’s wat. In Nederland geholpen met massa’s belastingvoordeel regelde menig DGA of CEO zo’n mooie snelle Amerikaan voor op de oprit. Het heeft lang geduurd voordat de Duitse industrie met een goed antwoord kwam. Haastprojecten als de EQC waren het allemaal net niet. Maar inmiddels is de cirkel rond. Porsche lanceerde de waanzinnige Taycan als tegenwicht voor alle sprintkanonnen, de dynamische i4 van BMW is een harde concurrent van de Model 3 en Mercedes heeft nu naast de goede EQS ook de EQE om al die Model S-rijders een mooi alternatief te bieden als hun leasecontract erop zit.

9 centimeter kortere wielbasis dan EQE

De EQS is inmiddels veel te zien op onze wegen, maar de EQE moet nog komen. Wij konden er alvast kort mee kennismaken. Als je snel kijkt zie je wellicht weinig verschil met de EQS, iets wat ook steeds meer het geval is met de benzinemodellen van Mercedes. Evengoed is hij fors korter. De wielbasis is zelfs 9 centimeter korter dan die van de EQS. Een goed herkenningspunt is de neus: de EQE mist de kenmerkende, doorlopende lichtstrip. En niet onbelangrijk: het is een sedan met echte kofferbak, terwijl de EQS een vijfde deur heeft. Bij deze introductie kunnen wij enkel de 350+ proberen, die samen met de 43 AMG bij de start verkrijgbaar is. De ‘+’ bij de 350 staat voor de range van 660 WLTP-kilometers, wat de krachtigere versies van de EQE niet zullen halen. Dit mede dankzij het feit dat de 350+ enkel achterwielaandrijving heeft. De enkele elektromotor komt tot 290 pk. Later volgt een EQE 500 4Matic met 408 pk. De 43 AMG krijgt zo’n 476 pk terwijl de al bevestigde 53 AMG ver over de 650 pk zal gaan. Leuk, maar hoe nodig is het? Onze instapper gaat al in 6,2 tellen naar 100 km/h en voelt mede dankzij het forse koppel van 565 Nm snel zat. Maar goed, normen en waarden zijn op dit gebied flink verlegd dankzij de elektrische auto.

Top 210

Maar weet dat je ook in de 350+ geen stakker bent. Zoals gezegd is hij op zijn Mercedes’ comfortabel. Dus rust en sereniteit, waarbij de luchtvering op onze testauto (niet standaard op de 350+) oneffenheden fijn wegfiltert. Ondertussen zoeven we met gemak naar de top van 210 km/h waarbij de wegligging nog steeds goed is. Wel even wennen met hard remmen, omdat je eerst door het regenereren heen moet. Bij BMW en Porsche voelt dat wat alerter, maar dat zal met karakterkeus te maken.

Hyperscreen op AMG's

De cockpit is fabelachtig. De stoelen zitten geweldig en zijn bloedmooi, en de afwerking en dashboard doen niet onder voor dat in een Bentley. De AMG’s krijgen als optie het gigantische hyperscreen van de EQS, wij hebben vandaag het scherm dat we kennen uit de benzine-S-klasse. Zeker niets mis mee! Helemaal omdat augmented reality groot wordt geprojecteerd op videobeelden. Digital light (ook een optie) doet dat naar wens op de weg en de grote HUD biedt alle info die je wilt hebben. Nee hoe high-tech Tesla ook mag zijn, Mercedes heeft veel meer te bieden op een meer luxe manier. Mensen die zeggen dat het niet uitmaakt hoe de auto er vanbinnen uitziet moeten dit toch eens een keer proberen …

Maar liefst 2.300 kilo

Zwaar is hij wel. Ruim 2.300 kilo laat zich ook met goede ondersteltechnieken niet verbloemen. Je voelt het met remmen en op heel slecht stukken moet ook de demping flink aan het werk. Het scheelt wel dat er geen zware motor op de neus ligt, maar het kost toch wat verfijning. En dat terwijl hij twee accupakketten (10 in plaats van 12) minder heeft dan de EQS. Je krijgt op elke versie van de EQE net over de 90 kWh.

Snelladen tot 170 kW

Opvallend: het snelladen kan tot 170 kW, minder dan de 200+ kW van de EQS. Dat heeft volgens Mercedes enkel te maken met het formaat van de accu. Hoe groter, hoe gemakkelijker de stroom erin kan als hij leeg is. Het zijn geen Tesla- (of Kia-) laadsnel­heden, maar het is evengoed netjes. En belangrijker: de EQE biedt oneindig veel meer verfijning, comfort en luxe dan een Tesla. Het zou het sterke punt van Mercedes moeten zijn en het merk is daar dan ook vol voor ­gegaan. In het topsegment is de Mercedes EQE daarmee een aan­trek­kelijk alternatief voor de Tesla Model S, die tot voor kort eigenlijk geen reëele concurrenten had. De prijs is wel een puntje, want bij Tesla krijg je veel meer vermogen voor je geld. De Model S long range van € 100.000 begint al met 680 pk. De EQE 43 AMG kost je straks minimaal € 107.000 en komt tot krap 480 pk. En reken er maar gerust op dat de optielijst bij Mercedes-Benz een stukje langer is dan bij Tesla. Nu zegt vermogen in dit segment niet alles, want hoeveel vermogen heb je nodig in iets wat geen pure sportwagen is? Mercedes wilde met de EQE in ieder ­geval geen half werk leveren en die missie is dan ook duidelijk geslaagd.

  • Houd me op de hoogte over de Mercedes-Benz EQE
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Mercedes-Benz Mercedes-Benz EQE Elektrische Auto

Bekijk ook

Mercedes-Benz EQE - Eerste kennismaking

Mercedes-Benz EQE - Eerste kennismaking

Bij de IAA in München konden we al kort kennismaken met de Mercedes-Benz EQE, maar nu hebben...

72
Nieuws
Mercedes-AMG EQE 43 en 53: dubbel spektakel!

Mercedes-AMG EQE 43 en 53: dubbel spektakel!

Mercedes-AMG trekt in soepele beweging ruk het doek van niet één, maar twee splinternieuwe...

132
Elektrisch rijden
Wat is de elektrische auto met de grootste actieradius?

Wat is de elektrische auto met de grootste actieradius?

Een heet hangijzer voor veel mensen is de actieradius van een elektrische auto. Die kan zeker...

Uitgelicht aanbod

    Mercedes-Benz EQE 350 AMG Line | Premium | Nightpakket | Achterasbesturing | Luchtvering | Achterasbesturing | Panoramadak | 360° Camera | Burmester

    Mercedes-Benz EQE 350 AMG Line | Premium | Nightpakket | Achterasbesturing | Luchtvering | Achterasbesturing | Panoramadak | 360° Camera | Burmester

    • 2022
    • 4 km

    € 101.666

    Mercedes-Benz EQE 350+ Automaat Launch Edition AMG Line | Premium Plus Pakket

    Mercedes-Benz EQE 350+ Automaat Launch Edition AMG Line | Premium Plus Pakket

    • 2022
    • 15 km

    € 106.380

    Mercedes-Benz EQE 350+ AMG Line

    Mercedes-Benz EQE 350+ AMG Line

    • 2022
    • 25 km

    € 104.354

Meer Mercedes-Benz EQE occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Mercedes-Benz EQE | Nieuw: EQE 300 vanaf € 69.202

    54
    • 13 juli 2022

Lezersreacties (164) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mercedes-Benz EQE specificaties
  • Mercedes-Benz EQE occasions
  • Mercedes-Benz EQE video's
Advies en informatie
  • Mercedes-Benz EQE tests
  • Mercedes-Benz EQE gebruikersreviews
  • Mercedes-Benz EQE index
PREMIUM
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Duitsland is inmiddels goed op stoom in de EV-markt. Zowel in de middenklasse als aan de top....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022)

    Mercedes-Benz EQE 350 Luxury Line (2022)

    7
    • 26 juni 2022
meer reviews
Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

173

De Mercedes EQE is een nieuwkomer aan de top van het EV-segment. In deze test kijken we of...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQE: meer motorversies, waaronder AMG 53 4Matic

    Mercedes-Benz EQE: meer motorversies, waaronder...

    58
    • 13 juli 2022
  • Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

    Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan -...

    173
    • 8 juli 2022
  • PREMIUM
    Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan - Dubbeltest

    Mercedes-Benz EQE vs. Porsche Taycan -...

    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQE - Back to Basics

    Mercedes-Benz EQE - Back to Basics

    54
    • 30 april 2022
  • Mercedes-Benz EQE - Eerste kennismaking

    Mercedes-Benz EQE - Eerste kennismaking

    72
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Eerste prijzen Mercedes-Benz EQE bekend

    Eerste prijzen Mercedes-Benz EQE bekend

    93
    • 18 maart 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG EQE 43 en 53: dubbel spektakel!

    Mercedes-AMG EQE 43 en 53: dubbel spektakel!

    132
    • 16 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    55
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor accu's

    Mercedes-Benz sluit deal met CATL voor...

    38
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door Brabus

    Mercedes-Benz EQS nog aerodynamischer door...

    20
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

    Mercedes-Benz EQS SUV: alle prijzen

    65
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad gesnapt

    Mercedes-Maybach EQS: elektrische overdaad...

    26
    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

    Mercedes-AMG GLC 63 Coupé betrapt

    3
    • 8 augustus 2022
  • Achtergrond
    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte de auto uniek

    25 jaar Mercedes-Benz A-klasse: dit maakte...

    67
    • 6 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden