Mercedes E-klasse Coupé

Stevig Kuieren

Mercedes-Benz E-klasse Coupé
AutoWeek 21 2013
AutoWeek 21 2013

Je leest het in AutoWeek 21 2013

De Mercedes E-klasse Limousine en Estate kregen eerder al een ingrijpende facelift. Nu is het de beurt aan de chiquere Coupé en Cabriolet, waarmee het hele E-gamma de verplichte verjongingskuur heeft ondergaan. We rijden met de über E Coupé op een plaats waar hij thuishoort: het Duitse eiland Sylt.

U heeft vast nog nooit gehoord van Sylt. Geen zorgen, wij tot voor kort ook niet. Het eiland in het noorden van Duitsland is slechts 35 kilometer lang en 12 kilometer breed, maar doet op geen enkele manier denken dat je in Duitsland bent. Je hebt eerder het gevoel in het zuiden van Spanje of Portugal te zijn. Zonder de zuidelijke temperaturen welteverstaan. Met af en toe een lichte regenbui, zijn we maar al te blij dat we voor de E-klasse Coupé hebben gekozen en niet voor de Cabrio.

In tegenstelling tot de intensieve facelift van de Limousine en Estate, waarbij zelfs de koetswerklijnen werden aangepast, houden de designers van de Coupé het wat eenvoudiger. Andere bumpers en lichtunits uit één stuk maken hem weer bijdetijds. Vooral aan de voorlichten met de geslaagde vier wenkbrauwen herken je de nieuwe E-klasse. Stijlvol, herkenbaar, typisch Mercedes. De opvallende rode kleur past trouwens erg goed bij de E Coupé. Het is een kleur die maar weinig auto's echt staat, maar in dit geval geeft het de E een soort van agressiviteit die je helemaal niet verwacht bij dit soort auto's.
Ook het interieur bleef niet onberoerd. Nieuwe materialen en kleurstellingen verfraaien het al erg geslaagde dashboard van de pre-facelift. Aan het design werd weinig aangepast en dat is maar goed ook. Dat zag er voor de facelift al prima uit en doet dat nu nog. Op de optielijst staat zelfs een donkerblauw met beige interieur. Niet meteen onze smaak, maar het laat wel zien wat mogelijk is.


Een échte Mercedes
Hoewel de E 500 met zijn 408 pk sterke V8-benzinemotor de minst interessante versie is voor Nederland, is het wel de motor die het best past in een auto als de E Coupé. De V8 loopt zo zacht en smeuïg dat je niet de intentie hebt om er sportief mee te rijden. Hij geeft een enorme rust en is nooit zenuwachtig. Flaneren, slenteren en cruisen, daar is deze E Coupé voor gemaakt. Rustig rijden op een mooie kustweg en genieten van het uitzicht. De standaard Agility Control-ophanging filtert in de comfortstand alle kuiltjes en putdeksels weg met het grootste gemak. Zelfs in de sportstand is de demping nog steeds bijzonder aangenaam. De E-klasse is dan duidelijk harder en scherper, maar het voelt nooit onprettig aan. Je rijdt nog steeds in een Mercedes, weet je nog? Dat aangename gevoel wordt versterkt door de stilte en rust in het interieur. Ondanks de optionele (en erg knappe) 19-inch wielen zijn er nauwelijks rolgeluiden te horen. Door de aerodynamische coupevorm moet je je ook al geen zorgen maken om storende windgeluiden, zelfs niet bij extreem hoge snelheden. De E 500 mag dan wel een echte cruiser zijn, hij heeft ook 408 pk onder de motorkap. En die heb je niet voor niets. Godzijdank zijn we in Duitsland en verschijnt er op het GPS-mapje een mooi stukje onbegrensde autosnelweg. Net op tijd, want die V8 mag zijn keel wel eens openzetten.


Verkeerd snelheidsgevoel
Op de Autobahn voelt de E 500 zich net zo goed thuis als op een rustig weggetje. De snelheid ligt dan wel een stuk hoger, maar daar lijkt de Coupé zich niets van aan te trekken. 200 km/h bereik je in een vingerknip en zonder dat je het beseft. Tot die snelheid heeft de Mercedes geen enkele last van instabiliteit, zenuwachtigheid of windstoringen. De V8, die je bij volgas eindelijk eens aan het werk kan horen, blijft onvermoeid doorhameren tot een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/h. En of je nu optrekt vanaf 2000 tpm of 5000 tpm, overal is de trekkracht hetzelfde. Knap hoe hij zijn kracht zo moeiteloos uitsmeert over het hele toerenbereik.
Van dat sportieve 'rechtdoorrijden' krijg je als bestuurder zin om ook wat bochtigere stukken op te zoeken. En dan ontdek je de andere kant van zijn moeiteloosheid. De E-klasse vertoont weinig gevoel in bochten en biedt niet de sensatie die hij op een recht stuk weg kan bieden. Er is weinig feedback in de besturing, hoewel die verder scherp en duidelijk werkt. Door dat gemis, krijg je een heel verkeerd snelheidsgevoel. Als je denkt 100 km/h te rijden, doe je daar maar 20 of 30 km/h bij om je reële snelheid te weten. En dat is op zich een pluim voor de ingenieurs van Mercedes, maar langs de andere kant gaat daardoor het rijplezier verloren. Het is ook niet zo dat de E 500 geen raad weet in bochten. Zijn gedrag is veilig en op de limiet waarschuwt hij door te ondersturen. Ga je dan te hard op het gas, wordt de achterkant listig. Maar wat wil je met 600 Nm koppel die wordt losgelaten op de achterwielen?
De Mercedes E 500 Coupé is een typisch geval van een zachte bruut. Hij kan vreselijk snel gaan, zonder het comfort van de passagiers uit het oog te verliezen. Jammer dat daarbij de sensatie en het snelheidsgevoel wat verloren gaan, maar laat dat net een pluspunt zijn van dit soort auto's. Mercedes weet verdomd goed waar ze mee bezig zijn.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum