Mercedes C 32 AMG & SLK 32 AMG

Blower-Benzen

Mercedes-Benz C-klasse
AutoWeek 2001 week 18
AutoWeek 2001 week 18

Je leest het in AutoWeek 2001 week 18

Wat een job: snelle Mercedessen nog sneller en geraffineerder maken. Doen ze bij AMG. Ook leuk: met de nieuwste AMG-modellen langs de Atlantische kust in Portugal rijden. En dát deden wij...

Bij AMG begint het leven bij 347 pk. Zoveel levert hun 5,4-liter V8 minimaal als hij wordt gemonteerd in de CLK, S, CL of ML. Wat missen we? Precies: de C en SLK. Daarvoor werden de AMG-technici opnieuw in hun laboratoria opgesloten. Ze bedachten iets leuks, iets érg leuks. Op de bekende 3,2-liter V6 van 'Das Haus' werd een compressor geschroefd. Resultaat: 354 pk! Dat wordt blazen!

Bommetje

Laten we eerst eens naar de kern van de zaak kijken: de V6 met compressor. Nee, geen lekkere V8 zoals AMG die in modellen als de CLK 55 en E 55 monteert. AMG heeft een achtpitter wel degelijk overwogen, maar na uitlaatgas- en verbruikstesten is besloten dat de V6 met compressor de toekomst heeft. Daar komt bij dat deze motor de neus niet zo zwaar belast en daar profiteert het stuurgedrag van.
Goed, een V6 dus. Natuurlijk gaat AMG dan wel uit van de grootste en sterkste die Mercedes momenteel in het programma heeft: de 3,2-liter met drie kleppen en twee bougies per cilinder. Ook bij de keuze voor een luchtpomp was AMG kieskeurig. Er is gekozen voor een nieuwe compressor. Een wormwiel - vergelijk het met een gehaktmolen - wordt door de krukas middels een riem aangedreven. Bij het maximum toerental van de motor draait dit wiel 20.700 tpm en perst 1.200 kg lucht per uur in de cilinders. We verzekeren u dat dat de V6 onder druk zet. In cijfers: 354 pk en 450 Nm. Het slimme komt nog, want de compressor wordt met een elektromagnetische koppeling ingeschakeld als de bestuurder prestaties vraagt. Bij rustig rijden haalt de V6 normaal adem en is de compressor in ruste. Niet dat het bij ons vaak zou voorkomen, maar toch...
Achter de V6 wordt een vijfbak automaat geschroefd. Waarom geen handbak? Simpel: een beetje betaalbare handbak die 450 Nm aankan is er niet. AMG noemt de automaat Speedshift en hij heeft dan ook een paar 'sportieve' trucjes. Zo schakelt de bak zelf terug bij afremmen - net als je zelf met een handbak zou doen. Ook weet hij wanneer de AMG een bocht maakt en dan schakelt hij juist niet op of terug. En wie toch zelf wil ingrijpen kan schakelen door de pook naar links of rechts te tikken. Maar waar hebben we het over? Starten!

De SLK

Sorry, maar de rode SLK 32 AMG staat ons zo aan te kijken, die moeten we gewoon als eerste pakken. Agressievere voorbumper met mistlampen in gaasjes, skirts, ruige 17' lichtmetalen velgen en een spoilerlipje op de achterklep kenmerken de AMG-versie. Vergeet niet het indrukwekkende V6 Kompressor-embleem op de voorschermen. Binnen vallen de fraaie leren kuipstoelen en het AMG-logo op de snelheidsmeter op. Sleutel om en een grom komt onder de kap vandaan. Als we even rustig warmrijden op de boulevard van Lissabon, merken we dat de SLK van AMG al iets anders aanvoelt dan de 'normale' SLK. Het onderstel is iets harder, wat hem de sportiviteit geeft die - wat ons betreft - elke SLK mag hebben. Olie warm, verkeerslicht groen? Gas! De zes zuigers roffelen, de compressor giert en de inlaatlucht sist. Wat ze tezamen veroorzaken is teveel voor de SLK achterbanden. Iets naar links en weer iets naar rechts wiegt de achterkant zoekend naar grip. ESP regelt het maximaal op het asfalt over te brengen vermogen en dat is nog genoeg voor een raketstart. In 5,2 seconden naar de 100 volgens de huistuner. AMG toch! Wat hebben jullie met die nette SLK gedaan? Dit is een beest. Altijd en overal levert de compressormotor brute kracht. Je weet eigenlijk niet in welke versnelling je zit en bij welk toerental, want hij gaat altijd. Nog steeds is de besturing niet haarscherp, maar het stuggere onderstel geeft toch wat meer stuurprecisie. Kon de SLK ook wel gebruiken. Zeker met dit vermogen op de korte wielbasis, want dat is een erg giftige combinatie in de bochten. Dan wil je weten waar je stuurt. En dan gas los: hij rochelt in de uitlaat. Dit is een échte.

C(omplimenten) 32

Met veel moeite doen we afstand van onze rode SLK. Hoe konden wij vermoeden dat de C 32 AMG ons na dit avontuur nog positief zou kunnen verrassen? Ook deze AMG is slechts te herkennen aan de voorbumper, mistlampen in gaasjes en dezelfde ruige 17' lichtmetalen velgen. Een degelijke ingetogen sedan. Wie wat meer ruimte wil kan ook de Combi bestellen. Natuurlijk zit ook deze AMG-rijder op uitstekende leren kuipstoelen en we zien hier veel versieringen in metaallook. Hoogwaardig, beschaafd en bescheiden sportief, net als de buitenkant. Maar ja: ook hier zit die beul van een AMG-motor in het vooronder, wat hem net zo snel maakt als de SLK 32. De belevenis is alleen totaal anders. Minder mechanische geluiden van de motor, maar een zware trompetschal uit de uitlaat wanneer je gas geeft. Flínk gas geeft. Het lijkt allemaal veel gemakkelijker te gaan dan in de SLK. De modernere achteras van de C en het hogere gewicht kunnen het vermogen beter kwijt op het asfalt en dat betekent minder ingrijpen van ESP en in een rechtere lijn rechtuit accelereren. Hij stuurt ook strakker en is stabieler in bochten. Komt ook door de stijvere carrosserie van de gesloten C ten opzichte van de open SLK. Wat een topper! Zouden we zo mee van Portugal terug naar Nederland willen rijden. Via de Alpen en de Duitse Autobahnen wel te verstaan.

Vier ton

Tot slot hebben we nog een aantal vervelende mededelingen voor u - het kan niet altijd feest zijn. Pas wanneer u f 178.750 achterlaat bij de dealer komt u in het bezit van de SLK 32 AMG. De C 32 Sedan kost zelfs f 185.000 en de Combi komt op f 190.500. Ze zijn het zonder meer waard, maar het is wel veel geld. Nu we toch in het lastige deel van het verhaal zijn: twee zou ook niet gek zijn. De C 32 AMG Combi als Grand Tourismo met de labrador met zijn tong tegen de achterruit geplakt en de SLK 32 AMG voor de zonnige weekends. Zucht! Vier ton, waar haal ik het vandaan?

Praat verder op het forum