Mercedes-Benz S 560e - Lexus LS 500h AWD - Test
Maatschappelijk verantwoord directievervoer
Niet elk bedrijf kan of wil met 100 procent elektrische auto’s rijden. Maar als ook de DGA verantwoord voor de dag moet komen, dan kan hij of zij dat doen met een hybride. Al dan niet met een stekker, zoals we zien in dit vergelijk van de Mercedes-Benz S560e en Lexus LS500h.
Aan autofabrikanten de soms best ingewikkelde taak rijplezier te combineren met zo min mogelijk milieubelasting. Ofwel, lage uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het rijden. Auto’s in het topsegment hebben dan een aantal forse nadelen. Ze zijn groot en zwaar, en de berijders verwachten dat hun limo prestaties kan leveren die kleinere modellen overtreffen. Überholprestige, noemen de Duitsers dat zo mooi. Met een flinke motor onder de lange motorkap is het geen probleem om de auto vlot genoeg te maken, maar het bijbehorende drinkgedrag is dan onvermijdelijk.
Elektrificering is het toverwoord. Een elektromotor stoot niets uit en als je die dus in meerdere of mindere mate kunt laten meewerken, zakt het brandstofgebruik vanzelf. Elk merk heeft zo z’n eigen strategie en in deze dubbeltest zien we twee mooie voorbeelden tegenover elkaar. We hebben twee topklasse limousines, met beide een V6-benzinemotor onder de kap die wordt ondersteund door een elektromotor. De Mercedes S 560e aan de ene kant is een plug-in hybride, wat betekent dat hij een redelijk grote accu aan boord heeft en dus zelfs nog een heel eind volledig elektrisch kan rijden na het opladen. De Lexus LS 500h aan de andere kant kan niet met een stekker worden geladen en slaat elektrische energie op die hij tijdens het rijden verzamelt in een veel kleiner accupakket. Zijn elektrische actieradius is ook veel beperkter.
De V6 van de S-klasse levert 367 pk en de elektromotor is goed voor 122 pk. Gezamenlijk kunnen ze een vermogen afleveren van 476 pk, wat vanzelfsprekend voldoende is om op een vrije autobahn veel mensen op afstand te houden. De keuze voor een V6 is opvallend, want de S450 heeft dan weer een zescilinderlijnmotor. Maar het is vanwege de compactere bouw dat Mercedes voor de plug-in hybride (die ze zelf EQ Power noemen) een V6 koos. De zescilinder van de Lexus LS is onderdeel van een bijzondere aandrijflijn. De V6 en de twee elektromotoren werken samen in een planetair tandwielstelsel. Daarachter zit nog een viertraps automaat, die als taak heeft te zorgen dat het geluid van de motor en de versnelling van de auto in balans zijn. Of die opzet slaagt, vertellen we zo.
AFWERKINGSNIVEAU: HOOG
Deze auto’s zijn gemaakt om lange stukken snelweg te rijden. En of je nu bestuurder of passagier bent, zo’n rit moet zo comfortabel mogelijk zijn, terwijl de kilometers met honderden tegelijk worden verslonden. En beide merken hebben hun uiterste best gedaan om wat dat betreft zo goed mogelijk voor de dag te komen.
De eerste lange rit maken we met de Lexus LS 500h. Als bestuurder kijk je uit over een dashboard dat bij eerste indruk wat rommelig is. Ja, de ontwerpers hebben hun best gedaan om vloeiende lijnen aan te brengen die van het ene portier via het dashboard overlopen in het andere portier, maar op detailniveau gebeurt er veel. Onze auto is dan ook nog voorzien van een zeer bijzondere portierbekleding, waarbij de bekledingsstof op speciale en zeer tijdrovende wijze is gevouwen in tientallen flapjes.
Daarnaast zijn panelen van geslepen glas aangebracht. Zeer kunstig, en ongetwijfeld het resultaat van typisch Japans vakmanschap, uitgeoefend door iemand met vele decennia aan ervaring. In deze kringen praat men misschien niet graag over geld, maar de deurpanelen met origamibekleding en glaswerk kosten € 15.995 extra. In zijn algemeenheid is het afwerkingsniveau in de LS zeer hoog. Achter het stuur met meer dan twintig knopjes zie je een groot display en twee kleinere wijzers. Het grote display is qua indeling aan te passen aan de wensen van de bestuurder. Wel of geen toerenteller, bijvoorbeeld, of entertainmentinformatie. Hoogst opmerkelijk zijn de twee ‘oren’ boven op het dashboard. Door aan de linker te draaien kun je het ESP uitschakelen en de rechter geeft toegang tot de vier verschillende rijmodi. Smaken verschillen, maar het dashboard was wat opgeruimder geweest als de knoppen voor deze functies ergens anders hadden gezeten. Zoals bij Mercedes, die ze laag op de middenconsole plaatste.
In het midden van het LS-dashboard een breed display dat je bedient door op de middenconsole met je vinger over een vlakje te schuiven. Een oplossing die Lexus graag gebruikt, maar waar we niet echt gek op zijn. Het vraagt veel van de concentratie van de bestuurder en dat is nooit goed. Gelukkig werkt de stembediening dan weer heel aardig, en als je je die aanleert zorgt dat voor stukken minder afleiding.
In de President-uitvoering, die het topmodel is, is het achterin erg letterlijk te vergelijken met de businessclass van een vliegtuig. Wie rechts achterin zit, kan de voorstoel (wanneer daar niemand op zit) helemaal naar voren laten schuiven en de eigen stoel volledig onderuit doen. Zo is het prima film kijken op het display op de rugleuning voor je, of gewoon even de ogen dichtdoen. Op constante snelheid is de Lexus een oase van rust. De motor is niet te horen, winden bandengeruis zijn tot een minimum beperkt.
In stads- of regionaal verkeer valt de hybride aandrijflijn een beetje door de mand. De auto is zeker heel vernuftig geconstrueerd, maar heeft dan de neiging onrustiger te worden. Als je het pedaal enigszins indrukt, lijkt de auto in zekere zin te twijfelen en zet hij ook best een flinke keel op. Dan is de V6 eventjes goed te horen en dat past dan weer niet bij zo’n limousine die, zoals aan het begin van het verhaal al werd gesteld, met overmacht zou moeten deelnemen aan het verkeer.
FINGERSPITZENGEFÜHL
De S-klasse van Mercedes gaat al wat langer mee en dat kun je zien aan het interieur dat niet meer de hightech wow-factor heeft die het ongetwijfeld had toen de auto net uitkwam. Inmiddels hebben alle modellen vrijwel dezelfde lay-out en functionaliteiten meegekregen. Zeker in vergelijking met de behoorlijk uitbundige Lexus heeft de Mercedes een haast saai binnenste. In zijn algemeenheid is de indeling van het Mercedes-dashboard wat logischer dan dat van de LS en het is in ieder geval intuïtiever te bedienen. Alhoewel – die elektrische stoel verstelling in de portieren, iets waar Mercedes graag aan vasthoudt, heeft dezelfde on-logica als die oortjes op het dashboard van de LS. Het fijnst is de stoelverstelling aan de stoel. Aan de andere kant: je koopt de auto, je stelt de stoel in en slaat je favoriete stand op in het geheugen. Hoe vaak stel je ’m dan nog in?
Ook het Mercedes-stuur heeft veel functies en bijzonder zijn de twee zwarte vlakjes. Met het juiste Fingerspitzengefühl kun je met de linker alle functies van het display achter het stuur bedienen, en met de rechter de functies van het grote beeldscherm in de middenconsole. En het moet gezegd: deze kleine touchpads werken geweldig. Het multimediasysteem is trouwen ook nog via een aanraakscherm te bedienen en met een draai-duwknop. Onder de vier ventilatie openingen zitten nog een soort pianotoetsen voor de essentiële functies van de klimaatregeling.
Beide auto’s hebben trouwens de mogelijkheid om de klimaatregeling tot in de puntjes te perfectioneren en te vereenvoudigen. De Lexus heeft een mooie functie genaamd ‘klimaatconciërge’, die alles regelt. Van stuurverwarming tot stoelverwarming of -koeling en natuurlijk binnentemperatuur. Hij weet zelf wat het beste is: hij meet eerst je lichaamstemperatuur en bepaalt aan de hand daarvan welke functies van pas komen. In de S-klasse vind je een programma dat met – letterlijk – geuren en kleuren de juiste sfeer bepaalt. Zo word je met een massage, opzwepende muziek en rode interieurverlichting weer opgepept als die lange rit een beetje saai wordt. Ook achterin de Mercedes-Benz is het goed zitten. Onze testauto heeft een gewone vaste achterbank, maar je kunt net zo’n stoelensysteem bestellen als de Lexus heeft. Een must als je graag wordt gereden, zouden we zeggen.
RIJSTROOK
De aandrijflijn van de S560e komt veel verfijnder over dan die van de Lexus. Dat komt in belangrijke mate doordat de negentraps automaat subliem werk levert. Zonder dat je het merkt kiest hij de juiste versnelling, en zorgt hij ervoor dat bij accelereren het geluidsniveau van de motor binnen de perken blijft. Het is juist op dit punt dat het verschil tussen de twee het grootst is: de wat onrustige Lexus tegenover de altijd ‘koele’ Mercedes. Maar bij lange ritten op constante snelheid doen ze qua rust in het interieur niet voor elkaar onder. De S 560e kun je trouwens ook volledig elektrisch rijden. Een volle accu brengt je in de praktijk zo’n 35 tot 40 kilometer ver, afhankelijk van je snelheid.
Eigentijdse limo’s als ze zijn, hebben beide de nodige rijhulpsystemen aan boord, om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken. Mercedes heeft wat dat betreft het beste en fijnste pakket. In de Lexus heb je een adaptieve cruisecontrol met eventueel een rijstrook-volgassistent, maar die laatste is niet de meest verfijnde in zijn soort. Hij zigzagt tussen de lijnen en dat is niet geweldig comfortabel. Mercedes-Benz heeft het beter voor elkaar, daar blijft de auto veel vloeiender in het midden van de rijstrook rijden. Bovendien laat je de S-klasse van baan wisselen door alleen richting aan te geven en een kleine zetje met het stuur te geven. De rest van de handeling gaat dan vanzelf. Lexus heeft dat ook, maar het is niet op de Europese markt leverbaar.
Hoewel praten over geld niet chique is, en de prijzen van deze auto’s zeer relatief zijn, willen we er toch even bij stilstaan. Ze zijn relatief omdat maatwerk hier het toverwoord is. Mercedes-Benz vermeldt in zijn prijs -lijst – een dik boek – een vanafprijs van € 120.060. En dan kun je je helemaal uit leven en tientallen opties aankruisen. Heb je weinig tijd? Doe wat de importeur deed, bestel alleen het Grand Edition-pakket. Het kost minder dan € 10.000 en bevat extra’s die los van elkaar zo’n € 30.000 zouden kosten. Van AMG-line-interieur en -exterieur, tot rij-assistentie, schuifdak, Burmester-audiosysteem en nog wat zaken.
De Lexus LS 500h AWD heeft een vanafprijs van € 126.695 en die is aan te kleden met allerlei pakketten. De Japanners zijn iets minder van de losse opties (slechts een handvol mogelijkheden) en wat meer van totaaldeals. De President Line zoals wij die reden heeft die loungestoelen, een Mark Levinson-audiosysteem en fraaie 20-inch velgen. De prijs loopt dan op naar bijna € 160.000. Dat geeft maar aan hoe scherp die Mercedes-Benz S560e momenteel is geprijsd, wat ook wel mag bij een model waarvan de vervanger al in de coulissen staat te trappelen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Hoewel ze qua punten vrijwel gelijk eindigen, zijn het twee volkomen verschillende auto’s. De Mercedes laat nergens veel punten liggen en is een heel goed totaalpakket. De Lexus heeft een grilliger verloop, en dat past bij z’n uitgesproken voorkomen. You love it, or you hate it. Echte verbeterpunten zijn de aandrijflijn die zo nu en dan zenuwachtig is en het touchpad waarmee je de multimedia moet bedienen.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz S-klasse 560 e Lang Premium Plus 368pk Navigatie/HUD/360Camera/Burmester
- 2020
- 68.603 km

Mercedes-Benz S-klasse 63 4Matic+ Lang Premium Plus Vol Opties karamisch Nap Nappa
- 2018
- 145.993 km

Mercedes-Benz S-klasse 63 612PK 4-Matic+ Lang | Massage | Head-up | Keyles-go | Burmester | Panoramadak | Sfeerverlichting | Stoelkoeling | 2017.
- 2017
- 144.331 km
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.