Test: Mercedes-Benz S560e

Plug-in kathedraal

Mercedes-Benz S560e
AutoWeek 23 2020
AutoWeek 23 2020

Je leest het in AutoWeek 23 2020

Niet elk bedrijf kan of wil met 100 procent elektrische auto’s rijden. Maar als ook de DGA verantwoord voor de dag moet komen, dan kan hij of zij dat doen met een hybride. Al dan niet met een stekker, zoals we zien bij de Mercedes-Benz S560e.

Aan autofabrikanten de soms best ingewikkelde taak rijplezier te combineren met zo min mogelijk milieubelasting. Ofwel, lage uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het rijden. Auto’s in het topsegment hebben dan een aantal forse nadelen. Ze zijn groot en zwaar, en de berijders verwachten dat hun limo prestaties kan leveren die kleinere modellen ­overtreffen. Überholprestige, noemen de Duitsers dat zo mooi. Met een flinke motor onder de lange motorkap is het geen probleem om de auto vlot genoeg te maken, maar het bijbehorende drinkgedrag is dan onvermijdelijk.

Elektrificering is het toverwoord. Een elektromotor stoot niets uit en als je die dus in meerdere of mindere mate kunt laten meewerken, zakt het brandstofgebruik vanzelf. Elk merk heeft zo z’n eigen strategie. De Mercedes S560e is een plug-in hybride, wat betekent dat hij een redelijk grote accu aan boord heeft en dus zelfs nog een heel eind volledig elektrisch kan rijden na het opladen. De V6 van de S-klasse levert 367 pk en de elektromotor is goed voor 122 pk. Gezamenlijk kunnen ze een vermogen afleveren van 476 pk, wat vanzelfsprekend voldoende is om op een vrije autobahn veel mensen op afstand te houden. De keuze voor een V6 is opvallend, want de S450 heeft dan weer een zescilinderlijnmotor. Maar het is vanwege de compactere bouw dat Mercedes voor de plug-in hybride (die ze zelf EQ Power noemen) een V6 koos.

Intuïtief
De S-klasse van Mercedes gaat al wat langer mee en dat kun je zien aan het interieur dat niet meer de hightech wow-factor heeft die het ongetwijfeld had toen de auto net uitkwam. Inmiddels hebben alle modellen vrijwel dezelfde lay-out en functionaliteiten meegekregen. De Mercedes heeft een haast saai binnenste. Het dashboard is vrij logisch en laat zich intuïtief bedienen. Alhoewel, die elektrische stoelverstelling in de portieren, iets waar Mercedes graag aan vasthoudt, heeft een bepaalde onlogica. Het fijnst is de stoelverstelling aan de stoel. Aan de andere kant: je koopt de auto, je stelt de stoel in en slaat je favoriete stand op in het geheugen. Hoe vaak stel je ’m dan nog in?
Het Mercedes-stuur heeft veel functies en bijzonder zijn de twee zwarte vlakjes. Met het juiste Fingerspitzengefühl kun je met de linker alle functies van het display achter het stuur bedienen, en met de rechter de functies van het grote beeldscherm in de middenconsole. En het moet gezegd: deze kleine touchpads werken geweldig. Het multimediasysteem is trouwen ook nog via een aanraakscherm te bedienen en met een draai-duwknop. Onder de vier ventilatieopeningen zitten nog een soort piano­toetsen voor de essentiële functies van de klimaatregeling.

Perfectioneren
De auto heeft trouwens de mogelijkheid om de klimaatregeling tot in de puntjes te perfectioneren en te vereenvoudigen. In de S-klasse vind je een programma dat met – letterlijk – geuren en kleuren de juiste sfeer bepaalt. Zo word je met een massage, opzwepende muziek en rode interieurverlichting weer opgepept als die lange rit een beetje saai wordt. Ook achterin de Mercedes-Benz is het goed zitten. Onze testauto heeft een gewone vaste achterbank, maar je kunt een stoelensysteem bestellen. Een must als je graag wordt gereden, zouden we zeggen.
De aandrijflijn van de S560e komt zeer verfijnd over. Dat komt in belangrijke mate doordat de negentraps automaat subliem werk levert. Zonder dat je het merkt kiest hij de juiste versnelling, en zorgt hij ervoor dat bij accelereren het geluidsniveau van de motor binnen de perken blijft. De S560e kun je trouwens ook volledig elektrisch rijden. Een volle accu brengt je in de praktijk zo’n 35 tot 40 kilometer ver, afhankelijk van je snelheid.
Eigentijds als de Benz is, zijn er de nodige rijhulpsystemen aan boord, om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken. Zo laat de S-klasse je van baan wisselen door alleen richting aan te geven en een kleine zetje met het stuur te geven. De rest van de handeling gaat dan vanzelf.
Mercedes-Benz vermeldt in zijn prijslijst – een dik boek – een vanafprijs van €120.060. En dan kun je je helemaal uitleven en tientallen opties aankruisen. Heb je weinig tijd? Doe wat de importeur deed, bestel alleen het Grand Edition-pakket. Het kost minder dan €10.000 en bevat extra’s die los van elkaar zo’n €30.000 zouden kosten. Van AMG-line-interieur en -exterieur, tot rij-assistentie, schuifdak, Burmester-audiosysteem en nog wat zaken.

Oordeel

4 sterren

De Mercedes laat nergens veel punten liggen en is een heel goed totaalpakket. Dat mag ook wel, aangezien de prijs ondanks de relatief gunstige CO2-uitstoot niet minder dan astronomisch is.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model S 560 e Lang
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 118.460

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 350 kW / 563 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 2.000 tpm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 5.255 mm / 1.899 mm / 1.496 mm
Wielbasis 3.165 mm
Massa leeg 2.215 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden245/50R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,3 s (fabrieksopgave: 5,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,1s
Brandstofverbruik 11,0 l/100km (fabrieksopgave: 2,8 l/100km)
CO2-uitstoot 57 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum