Mercedes-Benz GLS 400 D - Eerste rijtest

S-klasse in hogere sferen

Mercedes-Benz GLS
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

De Mercedes-Benz GLS maakt indruk – met een riant formaat, hoogstaande techniek en een indrukwekkend comfortniveau. We gaan op pad met deze vriendelijke reus.

De Mercedes S-klasse staat aan de top van de automobiele voedselketen. En toch is er ruimte boven deze auto voor een model dat de lat nog hoger legt. Letterlijk, want de Mercedes-Benz GLS is de SUV-tegenhanger van het topmodel van Mercedes-Benz. De tweede generatie GLS (de eerste generatie was een facelift-versie van de Mercedes GL) brengt de luxe van de S-klasse naar een nog hoger niveau. Daarmee doelen we natuurlijk niet alleen op de indrukwekkende maten van de nieuwe GLS. Omdat de reusachtige SUV nu acht centimeter langer (5,21 meter) en drie centimeter breder (1,96 meter) is, biedt hij zeven personen een maximaal reiscomfort.

De enorme hoogte van 1,83 meter (-2 cm) creëert in de achterzijde een laadruimte van maximaal 2.400 liter. Pas bij een nadere beschouwing ontdek je de innerlijke waarden van de GLS. Comfort staat daarbij op de eerste plaats. De bestuurdersstoel biedt net zo veel zitcomfort als een luxe loungestoel en geeft daarbij voldoende zijdelingse steun. Het standaard luchtveringsysteem Airmatic met adaptieve demperverstelling werkt oneffenheden en glooiingen in het wegdek keurig weg. Er zijn wijzigingen aan de wielophanging doorgevoerd om een zo hoog mogelijk veercomfort te realiseren, zonder dat de GLS als een oude Amerikaan heen en weer schommelt. Duiken stootbewegingen treden dan ook niet bovenmatig op bij de 2,5 ton zware kolos.

Als je nog meer comfort wenst, dan kun je ook kiezen voor E-Active Body Control (meerprijs € 7.865). Dit is een systeem dat aan de luchtvering is gekoppeld en dat de veeren demperkrachten voor elk wiel afhankelijk regelt. Als de GLS bovendien is voorzien van een stereocamera, zorgt Road Surface Scan ervoor dat het wegdekoppervlak wordt gemonitord. Als er oneffenheden worden waargenomen, kan het onderstel zich hierop voorbereiden en wordt er doelgericht gereageerd op kuilen, hobbels en glooiingen. Daarmee is de GLS tot de tanden toe bewapend tegen een nieuwkomer in zijn segment: de BMW X7.

OPTIMALE RUST

De Curve-modus vergt enige gewenning. De GLS helt dan net als een motorfiets over in bochten en gaat in drie niveaus dwarskrachten tegen. Het werkt goed en het stabiliseert de GLS nog meer. Curve zorgt echter wel regelmatig voor stuuringrepen die je het gevoel geven dat je op de vingers wordt getikt.

Uiteraard krijgen alle GLS-uitvoeringen standaard een negentraps automaat. De grote spreiding van de versnellingen zorgt ervoor dat ‘onze’ GLS 400 d ontspannen over de weg glijdt. Je hoort weinig van de motor, wij hoorden tijdens onze testrit in de VS (met een snelheidslimiet van 60 mijl per uur, oftewel 96 km/h) nauwelijks windgeruis. De verbeterde cw-waarde van 0,32 (bij zijn voorganger was dit nog 0,35) alsmede het optionele Akoestiek-comfortpakket (€ 1.452) met ramen met akoestische folie en andere geluidsisolerende maatregelen, zorgen voor een veel rust aan boord. Als je de 3,0-liter dieselmotor de sporen geeft, laat de GLS echter ook een andere kant zien. Dan wordt er 330 pk en een koppel van 700 Nm over de vier wielen uitgestort, de grote Benz laat zich dan voorstaan op een prettige vermogensafgifte en een sonoor geluid.

Met het comfort en het rijplezier zit het dus wel snor, maar daar staat tegenover dat de GLS 400 d met een prijskaartje van € 127.373 ook niet bepaald een koopje is. Als je flink los gaat op de optielijst en zaken als het Akoestiek-comfortpakket, het offroad-techniekpakket, de E-Active Body Control, multicontourstoelen met massagefunctie en stoelklimaatregeling achterin aanvinkt, komt daar zomaar € 30.000 bij. We zeiden het al: deze GLS bevindt zich in hogere sferen. Je moet dus diep in de buidel tasten, maar dan krijg je de luxe van een S-klasse in combinatie met veel praktisch gebruiksgemak. En je kunt nog even sparen, want het duurt zeker nog tot het einde van dit jaar voordat hij in de Nederlandse showrooms arriveert.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Luxueuze aankleding
  • +Veelzijdig karakter
  • -Hoog gewicht
  • -Pittig prijskaartje

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model GLS 400 d 4MATIC
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 146.557

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.925 cc
Maximaal vermogen 243 kW / 330 pk bij 3.600 tpm
Maximaal koppel 700 Nm bij 1.200 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.207 mm / 1.956 mm / 1.823 mm
Wielbasis 3.135 mm
Massa leeg 2.405 kg
Laadvermogen 845 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden275/55R19Prijzen
Topsnelheid 238 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,3 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 212 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum