Mercedes-Benz E280 CDI - 2006 - 561.102 KM - Klokje Rond
Een twijfelgeval maar mag het met meer dan een half miljoen op klok?
91 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Deze Mercedes-Benz E280 is in 2006 in Deventer nieuw gekocht, bij Mercedes-Benz dealer Wensink. Daar is de auto altijd in onderhoud geweest. En nu staat hij dan zomaar op meer dan een half miljoen kilometers. Een zescilinder CDI zorgt voor de aandrijving. Eigenaar Job Dietrich zit inmiddels in zijn volgende E-klasse. Hoe zit dat?
De 59-jarige Job Dietrich is zelfstandig ondernemer in de agrarische sector en staat met beide benen op de grond. “Wat moet je nog met een auto als deze”, merkt hij nuchter op. “De emotionele waarde van deze Mercedes is veel groter dan de economische en daarom heb ik hem gehouden.” Jobs’ twintigjarige zoon Kristian rijdt er nu in en Job is zelf overgestapt in een nieuwe E-klasse. “Geen elektrische,daar heb ik niet zoveel mee”, aldus Job. Maar eerst terug naar 2006 toen Job zichzelf deze heuse directie-auto cadeau deed.
Meerwaarde van Mercedes-Benz
Job was niet per se een Mercedes-Benz-liefhebber, heeft BMW en Volvo gereden maar toen hij in deze E-klasse stapte, zijn eerste Mercedes-Benz dus, merkte hij toch wel verschil. “Ik vond het allemaal net even wat geraffineerder en doortimmerder dan die andere auto’s. Een geweldig rollende reisauto, deze E.” Hij koos voor een stationwagon om de praktische bruikbaarheid. “Een auto moet voor mij praktisch zijn. Ik was veel onderweg, met veel spullen, vandaar de combinatie van diesel, automaat en stationcar.” Kies je voor een E-klasse Estate, dan hoort daar natuurlijk een trekhaak bij. En leren bekleding en een Harman Kardon geluidsinstallatie. Job rijdt nog steeds met veel plezier in de E, maar één keer heeft hij even nagedacht om wat anders te kopen. “We waren met vakantie in de Verenigde Staten en daar had ik een pick-up gehuurd. Geweldig vond ik dat. Maar ja, dat rijd je in Amerika waar alle ruimte is voor zo’n bakbeest. Dat is in Europa toch wat anders. Dus dat ging over.”
Intussen is Klokje Rond-keurmeester Joep Schuurman terug van de uitgebreide proefrit en zijn gezicht staat niet op onweer, maar we hebben hem wel eens vrolijker gezien. “De auto ziet er netjes uit, je ziet dat er goed voor wordt gezorgd. Dat is mooi, maar het rijden valt me best wel tegen”, aldus de keurmeester. “Kijken of alles wat ik voel en niet voel terug kan vinden op de brug.”
Automaat veroorzaakte grootste ellende aan deze E-klasse
De onderhoudshistorie van deze E is zeer uitgebreid want Job heeft alles laten doen op betrouwbare adressen. Die alles hebben gearchiveerd. Maar als je zoveel jaren onderweg bent met een auto, gaat er toch wel eens wat fout en maak je het een en ander mee. De grootste technische ellende werd veroorzaakt door de automaat. “De printplaat van de bak had het op een gegeven moment begeven. Ik was op bezoek bij een klant maar ik kwam daar niet meer weg want ik kreeg de auto niet in de versnelling. Uiteindelijk is de auto afgevoerd. De zoektocht naar een nieuwe printplaat had nogal wat voeten in aarde, want die is slecht verkrijgbaar.” En wat je de Benz onmogelijk kunt aanrekenen: sleutel verloren tijdens een skivakantie in Oostenrijk. “Uiteindelijk ben ik vanaf Insbruck teruggevlogen naar Eindhoven om thuis de reservesleutel op te halen”, lacht Job nu. Toen het gebeurde, was het minder grappig.
De keuring zit erop. En Joep komt met een lijst die niet heel erg lang is, maar wát er op staat bederft wel een beetje de rijpret die je met deze Combi zou moeten hebben. Hij ziet er vanbinnen en vanbuiten eigenlijk beter uit dan dat hij rijdt. Dat is voor een auto best jammer.
Nieuwere E-klasse
Inmiddels is Job dus overgestapt in zijn volgende E-klasse, een E400 van drie jaar oud. Met net iets meer dan een ton op de klok, nagenoeg nieuw dus. “Daar heb ik wel even naar lopen zoeken, uiteindelijk vond ik een auto naar mijn zin in Duitsland. Ik heb contact opgenomen met de dealer, ben er heen gereden, een proefrit gemaakt en het zat meteen goed. Heerlijke auto, maar net even wat scherper, vlotter en luxer.” Laat Job maar schuiven, die reist in stijl en die zien we niet meer overstappen naar een ander merk.
Wat mankeert er aan de Mercedes-Benz E280 CDI?
- Veel motortrillingen voelbaar
- Auto is traag
- Raam linksachter opent niet
- Auto trilt op snelheid
- Er komen bijgeluiden uit de voortrein
- De automaat schakelt niet zo goed, zeker als er wat vermogen gevraagd wordt, dan gaat schakelen erg lomp
- Het onderstel gaat slecht om met korte oneffenheden
- De schokdemper rechtsachter is slecht/slaat door
- De multiriem is in slechte staat
- Beide voorwiellagers hebben speling
- Rechtsvoor zit een forse speling in een van de kogels van de wielophanging
De mening van Carrec Technocenter
“Deze Mercedes-Benz is een nette auto, vanbuiten en vanbinnen, maar technisch vind ik het toch een twijfelgeval. Met name omdat hij niet zo lekker meer rijdt als dat hij eruit ziet. Hij heeft iets te veel onvolkomenheden om hem een duim omhoog te geven. Al is zijn kilometerstand natuurlijk niet voor de poes. Evengoed, het kan beter.”
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 280 CDI Avantgarde Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 75.024 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.987 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.850 mm / 1.822 mm / 1.496 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.770 kg |
Laadvermogen | 650 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.100 kg / 750 kg |
Banden | 245/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s |
Brandstofverbruik | 7,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 202 g/km |
Lezersreacties (91) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.