Mercedes-Benz E 220 CDI Elegance (2002)
Ervaring telt
Representatieve exponent van het hedendaagse technische diesel-kunnen van MB is de E 220 CDI. Voorzien van twee balansassen, 150 pk sterk, een koppel van 340 Nm en een opgegeven verbruik van slechts 6,7 liter per honderd kilometer, gekoppeld aan uitstekende prestaties. Indrukwekkend.
Met de motor zit het wel goed, zo veel is duidelijk na een paar uur in de Mercedes te hebben gereden. De motor en bak maken in eerste instantie een gezapige indruk. Maar schijn bedriegt. Als je naar de cijfers kijkt, blijkt de E 220 CDI een rappe klant. Het gaspedaal heeft alleen eerst een verschrikkelijke trap nodig om leven in de brouwerij te krijgen. Om vervolgens in onverschrokken tempo tragere soortgenoten voorbij te razen. Zijn ogenschijnlijke loomheid is te wijten aan de automatische versnellingsbak (standaard op de Elegance), die na een beleefd verzoek om snelheid niet thuis geeft. Even aarzelt de elektronica om daarna dan toch maar tot actie over te gaan. Een eigenschap die bewust is ingebouwd, om de auto geen greintje nervositeit mee te geven. Het riante vermogen en de gezonde hoeveelheid koppel staan het baasje altijd ten dienste, maar lopen daar gewoon niet zo mee te koop. Wielspin is er vrijwel nooit, vanwege de achterwielaandrijving. Een uitkomst voor caravanners die zo nu en dan een bergetappe kiezen.
Mercedes bewijst dat inzittenden op een kasseien-weggetje niet hoeven te lijden. Trap 'm gerust met spoedtempo over het middeleeuwse wegdek en hij blijft er nagenoeg stoïcijns onder. Je wéét dat de wiel-ophanging het razend druk heeft om het contact met het vasteland te behouden, maar als bestuurder of passagier heb je daar nauwelijks last van. Het knappe is dat Mercedes dit niet heeft bereikt door het monteren van een setje soepele veren en dempers, maar door een uitgekiende wielophanging. De afstemming is zodanig dat rap bochtenwerk leuk en veilig blijft. De besturing van de E verschaft ook veel gevoel. Voor wie het allemaal iets steviger wil, biedt 'Das Haus' een sportiever afgestemd onderstel aan. Dat E-rijders daar niet op zitten te wachten, bewijst het feit dat sommige Avantgarde-kopers (staat op sportonderstel) kiezen voor het comfortonderstel. In elk geval is de Mercedes geen rijdersauto pur sang. Wel biedt hij stuurprecisie en bochtvastheid en derhalve behoorlijk rijplezier.
Absoluut top
Hoe zit 't met het kwaliteits-gevoel? Stap in de E-Klasse en constateer dat er weinig expertise nodig is om te kunnen beoordelen dat de afwerking en materiaalkeuze daar op een hoog plan staan. De aandacht voor detail is groot en het interieur in zijn totaliteit kan iedere toets der kritiek moeiteloos doorstaan. Gebouwd op een lang, lang leven. Samenvattend kun je stellen dat de Mercedes er vanbinnen domweg perfect uitziet. Het instrumentarium is goed overzichtelijk, op twee meters na. Voor de aanduiding van de koelvloeistoftemperatuur en de brandstofvoorraad bedacht men twee staafvormige indicators, die wat afleesbaarheid niet kunnen tippen aan gewone klokjes. Je moet altijd twee keer kijken om te zien hoe 't er voor staat, terwijl bij een conventionele meter een blik vanuit de ooghoek doorgaans voldoende is. Qua uitrusting zijn er ook weinig klachten.
Veiligheid staat sinds jaar en dag voorop bij Mercedes; ook in de E. Dat blijkt ondermeer uit ESP en Sensotronic Brake Control met noodstopbekrachtiging. Verder heeft 'ie twee dodehoekspiegels en zijn zij-airbags achter optioneel leverbaar. Kortom, de actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen van de Benz bieden een goede levensverzekering. Ook is hij natuurlijk prima bestand tegen een fikse klapper, maar de kans is groot dat het niet eens zo ver komt. En daar gaat 't uiteindelijk allemaal om.
Royaal
Over het uitrustingsniveau kunnen we verder kort zijn: goed voor elkaar. Een basis-E gaat als Classic de deur uit. Deze uitrusting van de nieuwe E-Klasse is al compleet te noemen en wie een luxere Elegance of Avantgarde neemt, wordt helemaal goed bediend. Traditiegetrouw heeft de dealer een aardig boekwerkje met de meest uiteenlopende opties klaarliggen, zodat je zonder al te veel moeite snel voor tien of twintig mille aan extra's hebt. Geen uitzondering bij dit merk.
Of ervaring telt, vroegen we ons aan het begin van dit verhaal af. We komen tot de slotsom dat dit wel zo is. De Mercedes legt wederom de lat hoger. Neem bijvoorbeeld de ondersteltechniek. En ook op het gebied van dieseltechniek lopen de Stuttgarters al meer dan vijf decennia mee. Kijk, zoiets komt natuurlijk in je producten tot uiting. Mag ook wel, hij is immers behoorlijk aan de prijs.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 220 CDI Elegance |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 59.260 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.148 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.818 mm / 1.822 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.854 mm |
Massa leeg | 1.540 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,1s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |