Mercedes-Benz E 200 Kompressor Avantgarde (2005)

Instappen maar!

Mercedes-Benz E 200 Kompressor Avantgarde
't Klinkt misschien wat denigrerend, de term 'instapmodel'. Zeker als het gaat om een auto uit de zakenklasse. Maar één ding is eigenlijk vooraf al duidelijk: met de basisuitvoering van de Mercedes E 200 Kompressor is het bepaald niet behelpen.

Wie overweegt om vanuit een middenklasser de stap 'omhoog' te maken naar de luxe zakenklasse, zal niet meteen kiezen voor een versie met een dikke motor en/of een dure uitvoering. Hij of zij zal eerst kijken wat er aan de onderkant van het segment te koop is. Bij Mercedes is de E 200 Kompressor het 'instapmodel'.
Mercedes levert zijn E-Klasse Avantgarde inclusief een automatische vijftrapstransmissie met 'tipschakeling', een verlaagd onderstel en vijfspaaks 16-inchwielen met bredere banden. Aan de buitenkant is de uitvoering herkenbaar aan de bi-xenonkoplampen met sproeiers, portiergrepen in de carrosseriekleur en met een chroomstrip en de blauwe warmtewerende ruiten. Ook het comfort en het interieur zijn in de Avantgarde-uitvoering opgewaardeerd met parkeerhulp en elektrische stuurbekrachtiging, bekleding in een combinatie van stof en leer, een met leer bekleed stuurwiel en dito versnellingshendel, een automatische anti-verblindingsspiegel binnen en linksbuiten en dimbare interieurverlichting. Verder zijn er veiligheidsgordels in de kleur van het interieur, instrumenten met witte wijzerplaten en verchroomde randjes, zwart esdoornhout, regelbare airco achterin en nog wat andere details. Uit de toevoeging van het Avantgarde-pakket blijkt wel hoe luxe en comfortabel je een 'instapmodel' kunt maken. Dat is iets wat in deze klasse meer voorkomt; men heeft liever een luxe uitvoering met basismotor dan een kale met wat extra vermogen.


Rijgenot
In deze test gaat het natuurlijk vooral om prestaties, het samenspel tussen het onderstel, besturing en remmen. De 1,8-liter viercilindermotor van onze Mercedes levert met behulp van de compressor een vermogen van 163 pk en een maximumkoppel van 240 Nm bij 3.000 tpm. Daarmee presteert de E-Klasse opvallend goed. De motor is sterk en levendig en de vijftrapstransmissie werkt goed samen met de motor. Je kúnt via de tiptronic-stand overigens ingrijpen in de werking van de transmissie, maar die neiging zal niet snel voorkomen. De motor loopt mooi rustig, al laat hij zich soms wat horen. Het benzineverbruik kwam tijdens onze testperiode gemiddeld op een liter per 10,3 kilometer uit en dat is beslist niet slecht.
Dat het deze E-Klasse niet aan dynamiek ontbreekt, staat vast. Daarbij passen ook het onderstel en de besturing. De Mercedes is wat stug afgesteld en het onderstel is wat minder verfijnd; het verwerkt de oneffenheden in het wegdek niet altijd even fraai. De besturing is zeer direct, maar je moet het stuur ook echt terugdraaien na een bocht. Dat kost hem een puntje van zijn rapportcijfer. Maar wat betreft stabiliteit en bochtvastheid hebben we bij de E-Klasse niets te klagen.

De Mercedes scoort vooral op het totale rijcomfort. De stoelen zijn prima, voorin is er voldoende been- en hoofdruimte, het zicht rondom is goed, je krijgt een ruimtelijk gevoel en de bediening is dik in orde. De knoppen en hendels zijn als vanouds uitgekiend opgesteld.
Wie niet zozeer hecht aan het gevoel van rijplezier dat je aan een auto kunt beleven en eerder uitstekende prestaties in combinatie met comfort waardeert, doet een goede keus met de elegant ogende Mercedes E 200 Kompressor.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 200 Kompressor Avantgarde
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 59.039

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.818 mm / 1.822 mm / 1.452 mm
Wielbasis 2.854 mm
Massa leeg 1.505 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/55R16Prijzen
Topsnelheid 227 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,0 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,2s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 202 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum