Mercedes-Benz CLS 500 – 2011 – 429.339 km - Klokje Rond
Die ster straalt voorlopig nog wel
83 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Wat ons betreft is het een waagstuk: een auto kopen uit dit segment met dik 400.000 kilometer op de teller. Het kan zomaar je financiële ondergang worden. Ruben van Splunter is niet bang en deed het gewoon. Daarna is hij ook nog eens dapper genoeg om zich aan te melden voor Klokje Rond.
Nog maar tien jaar oud is deze Mercedes CLS met zijn machtige biturbo V8 en toch staat de teller al bijna op 430.000. Jaarlijks reed deze auto dus een afstand waarvoor een normale sterveling een dieseltje zou kopen. Maar degene die deze auto vóór Ruben heeft gereden, behoort tot de buitencategorie. “Hij heeft de auto jong gebruikt uit Duitsland gehaald en heeft er vervolgens 360.000 kilometer mee gereden.”
Voor de aanschaf is Ruben gedegen te werk gegaan. “Om te beginnen voelde hij goed aan en zag alles er zeer verzorgd uit. Verder heb ik er een volledige onderhoudshistorie bij waaruit blijkt dat er nooit een cent op is bespaard.” Uiteindelijk betaalde Ruben de helft van het bedrag wat je voor een auto als deze kwijt zou zijn met een lage kilometerstand. “Het was mijn wens om ooit eens een V8 te hebben en die kon ik nu mooi laten uitkomen.”
Als we een eerste rondje rond de CLS lopen, blijkt dat Ruben niets te veel heeft gezegd. De Benz ziet er inderdaad uit om door een ringetje te halen. Dat mensen die een model uit dit segment rijden goede poetsers zijn, is wel vaker aangetoond in deze rubriek. Maar een goed rijdende en storingsvrije auto aanleveren blijkt vaak een heel ander verhaal.
Voordat de keuring start, dekt Ruben zich een klein beetje in. “Ik kom weliswaar uit een gezin waar we veel met techniek deden – mijn vader leidde bijvoorbeeld autotechnici op – maar ik ben zelf geen autotechneut. Deze CLS vond ik er mooi uitzien en ik weet dat hij wel lekker rijdt, maar veel meer weet ik er echt niet van.”
Als Klokje Rond-keurmeester Tim de Leeuw terugkeert van zijn proefrit, blijkt de ster van de CLS nog volop te stralen. “Volgens mij is er met deze auto helemaal niets aan de hand”, verklaart hij na terugkomst. “Het enige wat ik op de lijst heb gezet, is dat hij heel ietsjes in het stuur trekt.”
GEEN DRUPPEL OLIE
Als Tim de motorkap openzwaait, informeert hij of de V8 olie verbruikt. Ruben heeft de CLS nog niet zo lang, maar het blijkt dat hij tot op heden nog geen druppel heeft bijgevuld. “Dat is heel bijzonder”, zegt Tim. “Het is helemaal niet gek dat prestatiegeoriënteerde motoren als deze wat olie verbruiken. Daar heb je dus geluk mee.” Dan is er nog het beruchte uitleeskastje van Tim. “Eens kijken of de auto storingen aangeeft”, zegt hij als hij de stekker inplugt. Meestal komt er dan wel een riedeltje foutmeldingen uit, maar het blijft bij een misser in het bandenspanningscontrolesysteem. “Dat zou best kunnen”, lacht Ruben. “In de tijd dat ik hem heb, heb ik hem zijn originele 19-inch wielen teruggegeven. Hij stond namelijk op een maat kleiner. Maar die nieuwe wielenset had geen bandenspanningscontrolesysteem, dus vandaar dat er nu die foutmelding is.”
Dan de onderkant van de auto: daar is vanzelfsprekend alles nog roestvrij. Maar Tim wil weten of dat onder de islolatiestukken ook zo is. “Die kunnen namelijk vocht absorberen en daaronder blijft de boel dus langer nat.” Eén van de componenten die onder die matten zitten, zijn stukken remleiding. “Mercedes staat er om bekend dat de remleidingen voortijdig kunnen roesten. Ik ben benieuwd.” Maar al snel blijkt dat de leidingen nog mooi groen zijn en dus gaat de zoektocht naar gebreken verder. Een gebrek vindt Tim niet meer, maar wel een onvolkomenheid. “Volgens mij zijn er twee rechter schokdempers aan de achterkant gemonteerd!” En inderdaad. De schokdemper rechts heeft aan alle kanten de ruimte, maar die aan de linkerkant zit krap gemonteerd. “Enige gevolgen voor de rijeigenschappen heeft het niet. Hooguit kun je er van zeggen dat het nogal opvalt bij een auto die verder zo netjes is.”
KRAP GEMONTEERD
Uit de rekeningen van Ruben blijkt dat de schokdempers anderhalf jaar geleden zijn vervangen. “Ik zou ze er eens op wijzen bij die garage. Wie weet willen ze er nog iets aan doen.”
De angst bij zo’n ervaren auto waaraan bijna niets mankeert is natuurlijk dat al het malheur er nog aankomt. “Vaak is dat wel zo”, aldus Tim. “Maar deze auto voelt tijdens het rijden nog hartstikke goed aan en het is bewezen dat hij in al die jaren goed is bijgehouden. Ik denk daarom dat het een kwestie is van gewoon doorgaan met goed onderhoud. Dan blijft deze CLS nog jarenlang goed.” Maar dat onderhoud is niet voor iedereen weggelegd. “Reken er maar op dat je € 2.000 tot € 4.000 per jaar kwijt bent als er geen gekke dingen aan de hand zijn.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Bijzonder nette auto, duidelijk goed bereden en onderhouden. Ook chic dat hij is voorzien van vrijwel alle denkbare opties. In het interieur zijn nauwelijks slijtagesporen te zien, behalve een knopje op het stuurwiel. De auto rijdt als nieuw en er is eigenlijk niets op aan te merken.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLS 500 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 103.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.663 cc |
Maximaal vermogen | 300 kW / 408 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 600 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.940 mm / 1.881 mm / 1.416 mm |
Wielbasis | 2.874 mm |
Massa leeg | 1.790 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 255/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,2 s |
Brandstofverbruik | 9,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 209 g/km |
Lezersreacties (83) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.