Mercedes-Benz C230 Elegance Combi - 1996 - 456.101 km - Klokje Rond
C-klasse kan nog wel even door
39 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Dat zelfs rijden met een Mercedes-Benz tegen laag tarief kan, bewijst Rudy Davidse met zijn 27 jaar oude C230 Estate, of eigenlijk moeten we zeggen Combi, want zo noemde Mercedes-Benz de eerste stationwagonvariant van deze modelklasse. Deze C-klasse kocht hij in 2011 als vijftien jaar oude occasion met net iets meer dan een ton op de klok. Die leeftijd was cruciaal, want als zelfstandig ondernemer geniet je dan een lage bijtelling. Samen met de gastank en zelf sleutelen vormt het de perfecte mix om voordelig en toch comfortabel te rijden.
Hoe dat zit met die bijtelling? Voor een auto van vijftien jaar en ouder betaal je 35 procent over de economische waarde. Die was bij aanschaf laag en daalde door de jaren heen steeds verder. Tegelijk zijn alle kosten fiscaal aftrekbaar en de betaalde btw krijg je terug. Dat maakt de youngtimer in ondernemerskringen zo populair. Rudy stapte na jarenlang dieselen over op een benzineauto met automaat. “Het stond al vast dat het een C-klasse zou worden”, vertelt hij. “Ik heb ook met een paar diesels proefgereden, maar die vond ik veel te traag. Mijn oog viel op deze 230, een motor die in Nederland niet veel is verkocht. Het was een zogeheten Rentnerfahrzeug. Een Rentner is een gepensioneerde. Dat verklaart de extreem lage kilometerstand en bij aanschaf was het interieur als nieuw. Rijden met een automaat leerde ik in Canada en daarna dacht ik: waarom zou je nog zelf gaan schakelen?”
Direct na aanschaf lpg in de C230
Direct na aanschaf heeft Rudy er een gasinstallatie laten inbouwen en samen met de kentekenkeuring bij de RDW en de rest-bpm kwam de totaalprijs op € 5.500. Eigenlijk geen geld voor een mooie Mercedes met weinig kilometers. “En in vergelijking met mijn vorige auto, een Polo SDI, is dit een wereld van verschil”, zegt Rudy. “Mijn vrouw maakt er ook veel kilometers mee. Voor mijn werk rijd ik met een bus waar al het gereedschap in kan.”
Deze C-klasse heeft roest als grootste vijand
De grootste vijand van deze generatie C-klasse (en andere modellen uit die jaren) is roest. Het is een smet op het blazoen van Mercedes-Benz en een grote zwarte pagina in de historie van het merk. Aan de C van Rudy valt op dat front weinig te ontdekken en dat heeft zijn reden. “Bij aanschaf heb ik er extra goed op gelet en volgens mij is de achterklep ooit vernieuwd. In 2016 had mijn vrouw een flinke aanrijding op de snelweg, gelukkig met alleen materiële schade. Ik heb toen de hele auto laten overspuiten en meteen een paar roestplekken laten aanpakken. Ik zie nu wel dat de onderkant wat aandacht nodig heeft.”
Bij 4 ton olie door de koelvloeistof
De techniek van de Benz houdt zich goed, maar bij 400.000 km kwam er olie door de koelvloeistof. “Nou, dan weet je wel hoe laat het is: een lekke koppakking. Dan zie je bij het openen van de motor meteen dat er een dubbele distributieketting in ligt. Die blijft heel en dat kun je van de jongere modellen niet zeggen. Een bekend zwak punt is het contactslot en ook in mijn geval ging dat kapot. Ik heb het complete binnenwerk verwijderd, dus je kunt hem nu met een schroevendraaier starten als je weet hoe dat moet. Verder blijft alles domweg heel. Het schuifdak, de elektrische ramen, de spiegels; het werkt allemaal nog na bijna 27 jaar. Dat mag ook wel, want nieuw was dit een erg dure auto.”
Katalysator eronderuit gestolen
Wat keurmeester Joep Schuurman na het starten en tijdens de testrit vooral opviel, is het typische uitlaatgeluid, los van een paar andere zaken. “Hij klinkt niet zoals een C-klasse hoort te klinken, dus ik ben benieuwd waar dat aan ligt”, zegt hij. De oorzaak horen we al voordat in de werkplaats de brug omhooggaat. “Ongeveer een jaar geleden belde mijn vrouw in paniek. De auto maakte ineens heel veel lawaai, nadat hij een dag op de carpoolplaats had gestaan. Ik vertelde haar dat ze er rustig mee naar huis kon rijden, maar ik kon haar al van ver horen aankomen. Wat een kabaal! Zo ongeveer de complete uitlaat was er onderuit. Natuurlijk was het de dieven om de katalysator te doen. Omdat ik weinig zin had om er nog veel geld in te steken, heb ik een imitatie-uitlaat en -kat gekocht.”
Veel onderdelen van deze C-klasse verkrijgbaar en niet duur
Net zo ging het twee jaar geleden bij de apk. “De keurmeester kwam met een hele waslijst aan mankementen en als ik het niet allemaal zelf had kunnen verhelpen, was de auto feitelijk aan zijn einde geweest”, vertelt Rudy. “Een groot voordeel van deze C is dat de onderdelen goed verkrijgbaar en niet duur zijn. Voor mij gaat het boek nu echter dicht, want er staat een jongere C200 voor de deur, ook op lpg. Die kon ik kort geleden gunstig kopen. De rode gaat naar een nieuw baasje en ik ga weer fiscaal vriendelijk verder met de W204.
De mening van Carrec Technocenter
“Deze Benz is voor zijn leeftijd en kilometerstand in prima staat, dus gaat er één duim omhoog.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 230 Elegance Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.275 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.295 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.487 mm / 1.720 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 595 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.575 kg / 685 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 204 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.