Mercedes-Benz C-klasse vs. Volvo S60 - Vergelijkende Test
Lekker ouderwets
61 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De geijkte concurrentie voor Mercedes komt uit eigen land, maar ondertussen is er naast Audi en BMW een vierde merk dat in Nederland al jaren erg veel marktaandeel pakt. Het Zweedse Volvo weet bij veel Nederlanders precies de juiste snaar te raken. Dus hoe goed presteert een aantrekkelijke Volvo S60 tegen de gloednieuwe Mercedes C-klasse?
Dat auto’s in Nederland aan de dure kant zijn, is ons allemaal bekend. Des te opvallender is het dat de premiummerken het nog altijd erg goed doen. Ook in de kleinere segmenten weten Mercedes, Audi en BMW veel auto’s te slijten. Wij, Nederlanders, mogen misschien als nuchter te boek staan, maar het feit dat je bij Opel, Ford of Renault veel meer auto voor je geld krijgt dan bij de genoemde Duitsers maakt veel mensen duidelijk niet uit. Volvo is op dat vlak een mooie tussenoplossing. Nog steeds duurder dan de bread and butter-merken, maar het merk biedt altijd net wat meer spullen of vermogen dan de genoemde dure Duitsers. De komst van een nieuwe Mercedes C-klasse is daarom een mooi moment om te kijken hoe de Zweden het doen tegen zo’n nieuwe dure Duitser. En duur is dan een relatief begrip.
Om de Nederlandse nuchterheid toch nog een beetje naar voren te laten komen, zijn we wel voor de goedkoopste C gegaan: de C 180. Die wordt nota bene alleen als sedan geleverd; de Estate begint bij de C 200. Evengoed is goedkoop een relatief begrip. De jongste Benz start net onder de € 50.000, maar dan krijg je wel 170 pk. Instappen ging weleens met minder vermogen. Het feit dat je dan een 1.5-viercilinder krijgt, zorgt nog weleens voor afgrijzen, zo merken we op als we kijken naar online reacties, terwijl dat er eigenlijk niet zoveel toe doet: het daadwerkelijke vermogen en de kwaliteit van de motor tellen veel meer.
Willen we er een mooie sedan tegenover zetten uit Zweedse hoek, dan denken we aan de Volvo S60. In Nederland is de S60 alleen nog maar leverbaar als plug-in hybride en als mild hybrid. Nu is de nieuwe C-klasse altijd een mild hybrid (er volgen ook nog plug-in hybrides), dus dat past mooi. Qua vermogen zit de C 180 met zijn 170 pk precies tussen de S60 B3 en B4 in, maar omdat de Volvo in beginsel goedkoper is, halen we er een B4 bij: die heeft 197 pk. Ook het koppel is hoger, 300 Nm versus 250 Nm voor de Mercedes.
PRIJZEN EN UITRUSTING
De Volvo mag zoals gezegd feitelijk zo’n € 3.000 goedkoper zijn, de auto op de pagina’s is een stuk rijker uitgerust dan de C, waardoor hij uiteindelijk ruim € 3.000 duurder is. De Inscription-uitvoering is onder meer aangekleed met de Loungeline, dikke 20-inch wielen, luxe stoelen met nappaleer en massage en Volvo’s volledige autopilot-optie. De Luxury-line van de C 180 heeft als duurste optie het schuifdak, maar verder enkel wat optische zaken, zoals ander lichtmetaal en sierdelen in het interieur. Ten opzichte van de S60 missen we onder meer adaptieve cruisecontrol (laat staan autopilot), stuurverwarming, volledig elektrische stoelbediening en stoelkoeling. Bij gelijke uitrusting mag je er blind van uitgaan dat de Mercedes minimaal € 5.000 duurder is. En dat terwijl de Volvo nog krap 30 pk meer heeft ook.
Om met de motoren te beginnen: in de praktijk valt het snelheidsverschil mee. Ja, de Volvo accelereert sneller, maar vooral op hogere snelheid. Tot 80 km/h doen ze dat even snel, ook op de tussensprint. In de Volvo krijg je 14 pk aan elektrovermogen bovenop de benzinekracht, in de Mercedes 20 pk. In beide auto’s maakt het voor het maximumvermogen niet uit, omdat de motor niet tegelijk met de benzinemotor piekt. Bij lage toerentallen laat dat beetje extra kracht zich echter wel gelden en dat speelt merkbaar een rol in de sprint. Daar komt bij dat de Mercedes-motor beslist stiller is dan die in de Volvo. Rijden we de S60 afzonderlijk, dan storen we ons er niet aan, maar stap je over in de Duitser, dan is dat blok zonder meer stiller en rustiger. De negentraps automaat in de Benz schakelt ook soepeler dan de achttraps in de Volvo.
Beide modellen hebben de naam comfortabele auto’s te leveren, maar de S60 is dan weer juist één van de meest dynamische Volvo’s van de afgelopen jaren. Deze testauto heeft bovendien een optioneel sportchassis, wat het nog wat strakker maakt. Aangezien de dikke wielen ook al zorgen voor minder comfort zouden wij dat achterwege laten. Van zichzelf heeft de S60 een mooie balans, die zonder dat sportchassis beter is, ook omdat de besturing niet communicatief genoeg is om als écht sportieve auto door het leven te gaan. De Volvo is een licht dynamische sedan die van zichzelf precies klopt. Hij is minder week dan de S90 en heeft precies een mooie mix. De nieuwe C-klasse daarentegen zet meer in op comfort dan zijn voorganger. Die had ondanks een comfortabele basis nog altijd een licht dynamisch tintje, maar dat is er wel uit. Gelukkig laat Mercedes altijd zien dat dat niet hoeft te betekenen dat een auto ook week moet zijn. Dynamische aspiraties zijn er in deze uitvoering totaal niet, maar de wegligging is ook op hoge snelheid uitstekend. Hierdoor is de nieuwe C perfect voor de lange afstand. Ook op hoger tempo weet hij door stilte en comfort goed te onthaasten, zelfs als je haast hebt. De stoelen zijn in beide auto’s overigens voortreffelijk.
De kwaliteit van de cockpit in de twee laat zien waarom het nog altijd loont om meer geld te betalen voor een premiummodel. Ja, ook wij zijn fan van een Opel Insignia of Mazda 6, maar de meerprijs voor deze modellen zit hem echt in meer dan alleen het logo op de neus.
KLASSIEK EN MODERN
Het interieur helpt hierbij. De nieuwe cockpit in de Mercedes is zeer stijlvol en leent zichtbaar veel van de nieuwe S-klasse, met het schuin liggende multimediasysteem als eyecatcher. Het touchscreen gebruikt Mercedes’ nieuwste MBUX-systeem, dat zeer modern oogt en prettig te gebruiken is. Ondanks het grote scherm en het digitale scherm voor je neus oogt de Mercedes dankzij de mooie, warme materialen toch netjes klassiek.
De Volvo oogt vanbinnen iets moderner. Het interieur blijft ondanks zijn leeftijd goed modern en de S60 ziet er in deze uitvoering nog altijd piekfijn uit, met mooie knoppen en materialen. Het touchscreen was bij lancering in de XC90 een van de beste op de markt. In het heden is de bediening nog altijd prettig en snel, al valt het naast het hypermoderne systeem van de Mercedes wel op dat het niet meer het nieuwste is. De C gaat ook verder met zaken als connectiviteit, wat je de S60 niet kwalijk kunt nemen.
In de Volvo kunnen we in elk geval de autopilot testen, die daadwerkelijk evolueert bij het Zweedse merk. Hij is duidelijk beter dan een paar jaar geleden en doet weinig onder voor de top bij Mercedes en Tesla. Knap! Beide modellen hebben goede head-up displays in de aanbieding, maar Mercedes voegt daar nog eens augmented reality aan toe, die (bijvoorbeeld) navigatieaanwijzingen projecteert in live videobeelden. Dat is een voorbeeld van technieken waarin Mercedes zonder meer verder gaat dan Volvo.
In ruimte ontlopen de twee auto’s elkaar zeer weinig. De kofferbakken zijn zo goed als even groot en ook op achterbank merken we weinig verschil. De Volvo biedt net iets meer beenruimte, maar omdat de bank in de Mercedes wat hoger is, zitten we daar weer beter. We zijn allang blij dat je sowieso goed kunt zitten: in het premium D-segment was het lang vrij krap achterin. Kijken we naar de buitenkant, dan zien we dat de wielbasis in de C-klasse wat groter is, wat verklaart waar de redelijke achterbankruimte vandaan komt. De auto is rondom iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, al is de S60 nog altijd net iets groter.
DESIGN
Wat betreft design is de Volvo opvallend genoeg de meest blitse auto van de twee. De huidige generatie Volvo’s ziet er goed uit en de S60 is misschien nog het meest gelukt van allemaal. De auto oogt superdik, zonder dat het fout wordt, en hij kan zelfs de forse 20-inch wielen goed hebben. De Mercedes oogt juist wat anoniem. De vele Mercedessen die je op dit moment kunt kopen lijken sowieso steeds meer op elkaar en de nieuwe C heeft wel erg veel weg van de huidige A-klasse sedan. Hij is verre van lelijk en heeft en profil een mooi strakke lijn, maar de neus oogt wat braaf en de achterkant heeft wat weg van een Alfa Romeo Giulia. De vorige C had wat ons betreft meer karakter als het op design aankomt, maar Mercedes volgt net als BMW en Audi de trend om verschillende modellen steeds meer op elkaar te laten lijken.
Onder aan de streep doet de Volvo niet per se veel fout, maar is de Mercedes simpelweg de betere auto. Hij is echter ook duurder. Zouden we moeten kiezen tussen de exacte auto’s die hier staan voor ! 60.000, dan kiezen we de Volvo, omdat we op de C zaken als adaptieve cruisecontrol echt zouden missen als we de auto vijf jaar moesten rijden. Heb je echter het budget om net die paar belangrijke opties aan te vinken als je een nieuwe C-klasse uitzoekt, dan is de Benz zonder meer de betere keus. Ja hij is duur, maar hij biedt wel echt waar voor je geld.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Mercedes stelt niet teleur, al is het jammer dat je voor € 57.000 nog niet eens adaptieve cruisecontrol hebt. De Volvo laat in deze uitvoering goed zien dat je met een S60 merkbaar meer spullen én vermogen voor je geld krijgt dan bij Mercedes, maar met zijn moderne multimedia en techniek, fijne onderstel en uitstekende aandrijflijn weet de nieuwe C-klasse de S60 toch net voor te blijven. Bij dikke uitvoeringen neemt de Benz vermoedelijk nog meer afstand.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse 300 e AMG Line Limousine Pano/Memoryseats//Camera/Ambientlight/19"/Keyless
- 2023
- 24.150 km

Mercedes-Benz C-klasse 300 e AMG Line Pano Digital Sfeer 360 Memory
- 2022
- 13.806 km

Volvo S60 Recharge T6 340pk AWD R-Design Intellisafe Assist & Surround - Panormadak - 360º Camera - Head-up Display - Keyless - Harman Kardon Audio - Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel - Verwarmbare voorstoelen & Stuurwiel - 19" Wielen
- 2021
- 80.303 km
Lezersreacties (61) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.