Mercedes-Benz C 200 Kompressor Classic (2000)

C voor Comfort

Mercedes-Benz C 200 Kompressor Classic
Kort na de introductie logeert de nieuwe Mercedes C 200 Kompressor al op de AutoWeek-redactie. Hij moet geloven aan zijn eerste zware test. We zetten hem op de startbaan en analyseren of hij hèt heeft om in deze klasse op te stijgen.

Voor de nieuwe C-klasse hebben de Mercedes-ontwerpers een moderne en chique koets getekend, die geen negatieve bijnaam verdient. En hij zit vol technische snufjes. Dus zijn we benieuwd naar de kwaliteiten van de nieuwe Benz in het dagelijks leven. We hebben de beschikking over de 200 Kompressor in Classic-uitvoering die voor zo'n f 76.500 in de prijslijst staat.
De 163 pk sterke 2-liter Kompressormotor van de C 200 is door Mercedes speciaal voor de C ontwikkeld. Hij heeft een door een riem aangedreven supercharger, die ervoor zorgt dat hij een vermogen heeft van 163 pk bij 5300 tpm, terwijl het maximum vermogen 230 Nm bedraagt. Mercedes zegt dat deze motor een voorbeeldig benzineverbruik heeft: met 20 procent meer vermogen en koppel zou hij qua gemiddeld verbruik slechts 0,1 liter per 100 km meer nodig hebben dan de C 200 die hij vervangt.
Je kunt bij deze auto meteen een karakterschets neerzetten aan de hand van de motor. Deze Mercedes kun je vergelijken met een schaker van topniveau. Geen krachtpatser, maar een uitgekiende topsporter met uithoudingsvermogen. De 200 Kompressor ontwikkelt zijn vermogen gaandeweg bijna onmerkbaar. Dat voel je ook bij de acceleratieproeven. De ultramoderne C-klasse heeft dan ook ASR (Aandrijf-Slip-Regeling) standaard en dat geldt ook voor het stabiliteitssysteem ESP. Hij accelereert in dik negen tellen naar 100 km/h. Bijzonder is dat het niet uitmaakt of het wegdek nat is of droog. In beide situaties is de sprinttijd exact hetzelfde. De inhaalproeven van 50-80 en van 80-120 km/h verlopen vlot. De Benz wordt daarbij geholpen door zijn uitstekend gespatieerde zesversnellingsbak. Die bak schakelt weliswaar precies, maar je moet hem wel met stevige hand bedienen.
De C 200 brengt zijn vermogen op beschaafde wijze aan de weg. Ook gedraagt hij zich onder alle omstandigheden voorbeeldig. Je kunt niet eens met deze achterwielaangedreven auto spelen, want zelfs bij hogere snelheden wordt hij niet staartlastig.
De Mercedes is dan ook geenszins uitdagend, maar geeft je het vertrouwde gevoel dat hij je nooit in de steek laat. Hoe hard je ook rijdt. Daar zorgen zijn technische snufjes wel voor.

Kan-niks-fout-doen

In zekere zin voelden we ons met zo'n je-kan-niks-fout-doen- auto een beetje teleurgesteld. Maar er zullen hordes mensen zijn die juist voor die zekerheid gaan. De nieuwe C 200 Kompressor is in ieder geval een alleskunner met een comfortabele afstelling van het onderstel. Want al merk je dat minder snel in de bocht, je voelt het meteen op een verkeersdrempel: dan is het oppassen geblazen.
Over de geluidsproductie van de Kompressor-motor hebben we niet te klagen. Je ziet het in de geluidsmetingen al terug, maar ook bij het accelereren is de Mercedes-krachtbron keurig stil. Ook het testverbruik is voor een dergelijke auto best netjes: 1:9,9.
De stoelen zijn wat plat en behoorlijk hard. Je kunt niet snel de ideale positie achter het stuur vinden, maar je moet daarvoor gewoon even de tijd nemen. Het stuur is zowel in hoogte als in diepte verstelbaar.
De ruimte in de Mercedes C valt niet tegen. Hij heeft achterin een redelijke been- en hoofdruimte. Wat minder gunstig komt de Mercedes uit voor mensen met in verhouding een langer bovenlijf en kortere benen. Die zitten al snel met het hoofd te dicht in de buurt van de zonneklep. Ondanks het feit dat onze testauto een open dak heeft - en daardoor een paar centimeter minder hoofdruimte biedt - heeft de langlijvige bestuurder daarvan geen nadelige gevolgen.
De bagageruimte van de C-klasse is niet de grootste in deze klasse, maar hij mag er best zijn. Komt nog bij dat de toegang tot de bagageruimte nogal smal is en vrij hoog. Opvallend detail is dat de kofferklep nog met beugels is gemonteerd en dat vinden we voor zo'n auto uit de tijd.
De Mercedes C-klasse is een hypermoderne auto, met de laatste snufjes op het gebied van wegligging, zoals ESP, met adaptieve airbags voor, die zichzelf opblazen naar gelang de kracht van de crash, met een passagiersstoel die weet of er iemand op zit, zodat de tweede airbag al dan niet hoeft af te gaan, met remkrachtassistentie en met Speedtronic, waarbij je jezelf kunt behoeden voor te hard rijden.
't Enige dat je in de C-klasse mist is het pure sportieve karakter. Mensen die daarvoor gaan, kunnen beter een andere uitvoering kiezen.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 200 Kompressor Classic
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.500

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.526 mm / 1.728 mm / 1.426 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.390 kg
Laadvermogen 580 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 745 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,4 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum