Mercedes-Benz C 180 Classic (2001)
Sterrenslag
De jongste versie van de C-klasse maakt indruk. In de eerste plaats door z"n design. Een lijn die bij andere modellen al eerder was ingezet werd doorgetrokken en leverde - in de vorm van de nieuwe C - een elegante wagen op met als opvallend stijlkenmerk de dubbele in elkaar overlopende koplampen. De Mercedes C 180 wordt niet aangedreven door een 1,8-litermachine, zoals je zou denken, maar door een tweeliter. Die 2.0 is de basismotor voor de Mercedes C. Bij 5500 tpm komt de machine aan 95 kW/129 pk. Ver-der levert hij een koppel van 175 Nm. Daarmee moet de C 180 als het goed is een top van 210 km/h halen en in (eveneens door ons gemeten) 11 seconden rond van 0-100 km/h sprinten. Ook de tussensprintjes verlopen best vlot. Dat is ook te danken aan de versnellingsbakverhoudingen, die wat dicht bij elkaar liggen. Begrijpelijk, want in plaats van een vijfbak krijgt de Mercedes standaard een vlot en probleemloos schakelende zesversnellingsbak mee. Met de "zes" als echte spaarversnelling. Wij realiseerden een gemiddeld testverbruik van 10,4 l/100 km, ofwel 1:9,6, een liter meer dan Mercedes opgeeft. Het motor-geluid valt nauwelijks op.
Het dashboard is een combinatie van eenvoud en kwaliteit, en heeft een overkoepeld instrumentenpaneel. De instrumenten zijn hooguit halfrond en een meter voor de koelvloeistoftemperatuur ontbreekt. Dat wil zeggen; hij is niet als instrument aanwezig, maar je kunt hem - in digitale vorm - wel oproepen op een display in het centrum van de snelheidsmeter. Op dat display kun je nog meer informatie laten verschijnen. Airco is een optie.
Verstelmogelijkheden
In deze middenklasser van stand laat het stuur zich in hoogte en lengte verstellen en zijn de voorstoelen elektrisch in hoogte verstelbaar. Ook de rugleuningen van de voorstoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar. Die stoelen hebben een flink formaat en steunen het lichaam goed van opzij. Zoals we van Duitse automobielen gewend zijn, bieden de zetels ook een stevige zit, maar echt hard zijn ze niet.
Mercedes geeft de C-klasse behoorlijke portiervakken mee; een aflegruimte onder de radio en een middenarmsteun met twee vakken. Pal achter de pook vinden we nog een vakje dat met een schuifje gesloten kan worden. Daarin zitten een bekerhouder; een muntenrekje en "n aansteker.
Achterin is er genoeg plaats voor de benen, maar de hoofdruimte houdt door de aflopende daklijn beslist niet over. Drie hoofdsteunen en drie driepunts rolgordels zijn standaard. In de middenarmsteun zitten twee uitschuifbare bekerhouders. Een neerklapbare achterbank kost f 850 (e 386).u scheelt het dat je niet zo snel behoefte zult hebben aan méér dan de standaard bagageruimte, want de C-klasse heeft een flinke kofferbak. Jammer is alleen dat je die bak niet zo makkelijk kunt beladen, omdat hij gesloten wordt met een kort kofferdeksel. De C 180 is weliswaar geen sportieve, krachtig gemotoriseerde versie, maar sloom is hij ook niet, al voelt hij dat bij eerste kennismaking wel. Bedrieglijke schijn, die iets te maken heeft met de inborst van de auto. Mercedes heeft de nieuwe C-klasse een dynamischer karakter willen geven dan auto"s van dit merk meestal hadden. Dat is in ieder geval voor een deel gelukt. De besturing werkt zeker niet licht en gevoelloos. Hij geeft je het idee dat je de wagen lekker in de hand hebt. Het karakter van de vering en demping past daar goed bij. Het onderstel heeft een stevige, maar niet harde afstemming, die ervoor zorgt dat de C solide op de weg ligt en bij het rijden over slecht wegdek oneffenheden zo verwerkt dat ze niet hinderlijk voelbaar zijn. De combinatie van besturing en wielophanging geeft je ook het vertrouwen om bochten in stevig tempo te nemen. Vertrouwenwekkend is ook dat Mercedes de C met een hele reeks elektronische veiligheidsvoorzieningen heeft uitgerust. Natuurlijk is ABS standaard. Maar de C-klasse krijgt ook altijd BAS (Brake Assist System) mee; een systeem dat ervoor zorgt dat de auto bij een noodstop optimaal remt. En dat is er ook nog ASR (Aandrijfslipregeling), ESP tenslotte houdt de auto op koers als Ð bijvoorbeeld in een te snel ingezette bocht Ð de wielen hun grip dreigen te verliezen. Voor veiligheid in het interieur wordt ook gezorgd. Zo zijn er behalve de gewone airbags en zij-airbags ook hoofdairbags. Wat ons betreft verdient de Mercedes C 180 z"n vijf sterren.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 Classic |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 33.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 95 kW / 129 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.526 mm / 1.728 mm / 1.426 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.355 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 725 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 13,0 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 225 g/km |